Να πάρουν μια βαθιά ανάσα και να…. βουτήξουν με αποφασιστικότητα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κάλεσε και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, λέγοντας χαρακτηριστικά, «δεν είναι κάτι δαπανηρό, ούτε απρόσιτο και δυσλειτουργικό, ενώ εξασφαλίζει βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα, με τα οφέλη του να καταγράφονται πολλαπλά και σαφή».
Μιλώντας σε σημερινή διαδικτυακή συζήτηση με τίτλο «Ηλεκτρονικά καταστήματα: πρακτικά εργαλεία για μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις», την οποία διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), ο κ. Σταμπουλίδης σημείωσε ότι ναι μεν το ηλεκτρονικό εμπόριο γνωρίζει μεγάλη άνθιση στην περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού λόγω των κλειστών καταστημάτων, αλλά είναι μια στροφή των καταναλωτών που ήρθε για να μείνει και στα επόμενα χρόνια.
Γνωστοποιώντας ότι ήδη το ψηφιακό παραεμπόριο έχει αρχίσει να παίρνει «σάρκα και οστά», ο κ. Σταμπουλίδης σημείωσε ότι ήδη προετοιμάζεται ο κώδικας διαφάνειας, με την ισχύ του οποίου «θα αποταχθούν όσοι δεν συμπεριφέρονται με ορθές ενέργειες». Στο πλαίσιο αυτό, γνωστοποίησε ότι μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα δημιουργηθεί δράση με την οποία θα ελέγχεται η διακίνηση αγαθών.
Απευθυνόμενος στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες επισήμανε ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες θα δημοσιευθεί το πρόγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών για την επιδότηση e-shop που θα παρέχει μέχρι και 5.000 ευρώ στον ενδιαφερόμενο να στήσει τη δική του ηλεκτρονική επιχείρηση και σημείωσε ότι θα είναι εύκολη η συμμετοχή, αφού δεν θα απαιτείται «πακτωλός» εγγράφων.
Ο ίδιος μίλησε για το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο ολοένα και διευρύνει το πεδίο δράσης του -θα ενσωματωθούν και τα e-shops- και ήδη με την ορθή λειτουργία του «έχουν μειωθεί αισθητά οι καταγγελίες για τις τιμές στην αγορά», ενώ αναφερόμενος στην εφαρμογή e-Καταναλωτής, τόνισε ότι αναβαθμίζεται διαρκώς. Όπως είπε, αποτελεί ένα εργαλείο που συνεχώς πιέζει την πολιτεία για περισσότερη διαφάνεια και καλύτερες τιμές. «Το κράτος με μικρό κόστος προχωρά σε σοβαρές πολιτικές και πολύτιμα εργαλεία που αφορούν σε δομές και υποδομές και θα αντέξουν στο χρόνο», σημείωσε.
Αύξηση 171% των ηλεκτρονικών αγορών, πλην τροφίμων, στο πρώτο 6μηνο του 2020
Τη θέση της ότι η μετάβαση στο ηλεκτρονικό επιχειρείν, δεν αποτελεί ...πυρηνική φυσική, απλώς χρειάζεται να γίνει δομημένα και με σοβαρό προγραμματισμό, διατύπωσε η πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), E-Commerce coordinator- Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), Κατερίνα Φραϊδάκη, καλώντας τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες να σηκώσουν το γάντι της πρόκλησης.
Τόνισε ότι σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν περί τα 10.000 ηλεκτρονικά καταστήματα κι επισήμανε ότι το 2020 η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη διαμορφώθηκε σε 717 δισ. ευρώ. Η κ Φραϊδάκη παρουσίασε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, στο πρώτο εξάμηνο του 2020 οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα έτρεξαν με θετικό ρυθμό 171% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, περισσότερες κατά 3,2 δισ. ευρώ, Το αντίστοιχο ποσοστό το καλοκαίρι κυμάνθηκε από 40% έως και 70% και την «black εβδομάδα»-περίοδος προσφορών και εκπτώσεων- έγιναν περισσότερες κατά 70% ψηφιακές αγορές σε σχέση με το 2019.
Διαπιστώνοντας ότι στη διάρκεια του πρώτου lockdown στην Ελλάδα οι ηλεκτρονικές αγορές ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, η ίδια αναγνώρισε τα προβλήματα που υπήρξαν με τις παραδόσεις και σημείωσε «όμως, ακολούθησαν σοβαρές επενδύσεις, ενισχύθηκαν οι συνεργασίες και έτσι στο δεύτερο Lockdown που διανύουμε οι ηλεκτρονικοί καταστηματάρχες ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη επιτυχία στους καταναλωτές τους».
Επισήμανε ότι στο πρώτο lockdown οι τρεις κλάδοι που γνώρισαν μεγάλη ζήτηση από τους ηλεκτρονικούς καταναλωτές ήταν αυτοί της τεχνολογίας, των παιχνιδιών και της άθλησης και σημείωσε ότι «ακόμη και ο κλάδος της μόδας που δεν τα πήγε πολύ καλά, βλέπουμε ότι σήμερα κερδίζει το χαμένο έδαφος και έχει ήδη θετικό πρόσημο».
Αναφερόμενη στην αξιοπιστία των ηλεκτρονικών καταστημάτων, η ίδια συνέστησε στους καταναλωτές να διαβάζουν πάντα τους όρους χρήσης, ενώ αναφέρθηκε και στο σήμα αξιοπιστίας Greca Trustmark που ήδη διαθέτουν 400 καταστήματα στη χώρα μας. «Ποσοστό 40% έλαβαν το σήμα αξιοπιστίας με την πρώτη, ενώ έξι στις δέκα ηλεκτρονικές επιχειρήσεις έπρεπε να προβούν σε προσαρμογές, που είχαν παραλείψει όχι λόγω δόλου, αλλά άγνοιας», επισήμανε, προσθέτοντας ότι «όποιος παίρνει το ελληνικό σήμα, αυτόματα λαμβάνει και το ευρωπαϊκό».
Τη διαπίστωση ότι η πανδημία του κορονοϊού επιτάχυνε τη μετάβαση στις ψηφιακές αγορές, έκανε από την πλευρά του ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ΣΕΒ, Δρ Γιώργος Ξηρογιάννης, ενώ ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανώλης Βλαχογιάννης, τόνισε πως «υπάρχουν χρόνια που δεν συμβαίνει τίποτα και εβδομάδες που συμβαίνουν όσα σε πολλά χρόνια. Αυτό έγινε με την πανδημία του κορονοϊού και τον ψηφιακό μετασχηματισμό».
Στα πολλαπλά οφέλη λειτουργίας του ψηφιακού καταστήματος αναφέρθηκαν άνθρωποι της αγοράς, μιλώντας για περιορισμό των λειτουργικών και διαχειριστικών εξόδων, κατάργηση των γεωγραφικών ορίων, διεύρυνση της γκάμας των προσφερόμενων προϊόντων κι ότι «δεν κλείνουν τις Κυριακές, στις αργίες και στα lockdown»