Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ευνοϊκές συνθήκες για την άνοδο των ναύλων στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου διαμορφώνουν τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου, σύμφωνα με μία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal. Η Intermodl εξετάζει τις διαλύσεις του 2020 και τις τάσεις για το 2021, την παράδοση νεότευκτων πλοίων από τα ναυπηγεία, τις νέες παραγγελίες και την καθαρή αύξηση του στόλου των Bulkers, προκειμένου να οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι η καθαρή μεγέθυνση του στόλου θα είναι σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα το 2021 και τα επόμενα χρόνια, στοιχείο που συνηγορεί σε μία άνοδο των ναύλων.
Αναλυτικότερα, ξεκινώντας από τις διαλύσεις του 2020, ο ναυλομεσιτικός οίκος αναφέρει ότι παρά τα lockdown οι διαλύσεις πλοίων σημείωσαν υψηλό τετραετίας στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Περισσότερα από 140 bulkers πουλήθηκαν για σκραπ, αυξημένα κατά 76% σε ετήσια βάση με όρους dwt. Η αυξημένη δραστηριότητα στις διαλύσεις οφείλεται κυρίως στα πλοία της κατηγορίας Capesize/VLOCs, τα οποία αντιμετώπισαν μεγάλη μεταβλητότητα ναύλων στη διάρκεια του 2020.
Η πορεία των διαλύσεων
Το πρώτο και το τέταρτο τρίμηνο του 2020 καταγράφηκε πάνω από τα 50% των διαλύσεων, με το τελευταίο τρίμηνο να αυξάνεται απότομα η δραστηριότητα, καθώς κινήθηκαν ανοδικά και οι τιμές σκραπ.
Το Μπαγκλαντές συγκέντρωσε τις περισσότερες υπό διάλυση μονάδες, καθώς προς τα διαλυτήρια της εν λόγω χώρας κατευθύνθηκαν περισσότερα από 60 πλοία. Επίσης και το Πακιστάν ανέβασε το μερίδιο αγοράς και καταγράφηκε ως ο δεύτερος μεγαλύτερος cash buyer, προσφέροντας τις υψηλότερος τιμές σκραπ στην ευρύτερη περιοχή της Ινδικής χερσονήσου, στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου.
Οι παραδόσεις Παρά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις νεότευκτων από τα ναυπηγεία της Κίνας στη διάρκεια του προηγούμενου Φεβρουαρίου λόγω του κορονοϊού, στη συνέχεια η κατάσταση εξομαλύνθηκε, με αποτέλεσμα το 87% των αρχικώς προγραμματισμένων παραδόσεων για το 2020 να υλοποιηθούν.
Περισσότερα από 480 bulkers παραδόθηκαν το 2020, σηματοδοτώντας άνοδο 19% σε ετήσια βάση. Πάνω από το 50% των παραδόσεων αφορά τα πλοίων των κατηγοριών Capesize/VLOCs και Kamsarmax/Post-Panamax. Τα πλοία της κατηγορίας kamsarmax/post pnamax κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση στόλου (+5.1%) λόγω υψηλού αριθμού παραδόσεων και περιορισμένων διαλύσεων. Τα πλοία της κατηγορίας Supramax/Ultramax ακολούθησαν με καθαρή αύξηση στόλου κατά 3,6%, με το 90% των νεότευκτων που παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία να είναι Ultramax. Ο στόλος των Capesize μεγάλωσε κατά 3,5% σε ετήσια βάση, με τα Newcastlemax και τα Guaibamax να κυριαρχούν στις παραδόσεις από τα ναυπηγεία. Τέλος, τα Handysize κατέγραψαν τη μικρότερη αύξηση στόλου, μόλις 1,3%, σε ετήσια βάση.
Στο σύνολό του ο στόλος των Bulkers εμφάνισε το 2020 μια καθαρή αύξηση κατά 3,6%, ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι το 2019, αλλά 1% υψηλότερη από τον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών.
Το βιβλίο παραγγελιών
Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών (orderbook) μειώθηκε στα 580 πλοία (55,7 εκατ. dwt) το 2020 έναντι 777 πλοίων (79,6 εκατ. dwt) το 2019, με τα συμβόλαια του 2020 να είναι μειωμένα κατά 50% σε ετήσια βάση. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου (πλοία 20.000 dwt και άνω) μειώθηκε στο 6,2% από το 9% έναν χρόνο πριν, φτάνοντας σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Ανά κατηγορία πλοίων τα VLOC έχουν το υψηλότερο orderbook, που φτάνει στο 16,6% του υφιστάμενου εν ενεργεία στόλου των πλοίων της κατηγορίας αυτής, ενώ στα Capesize καταγράφεται το μικρότερο ποσοστό, μόλις 2,4%, του εν ενεργεία στόλου. Στα Kamsarmax και Post Panamax το βιβλίο παραγγελιών αντιπροσωπεύει το 11,7% του υφιστάμενου στόλου, ενώ στα Supramax/Ultramax το 53% του εν ενεργεία στόλου των πλοίων αυτής της κατηγορίας.
Ιχνηλατώντας το μέλλον, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal εκτιμά ότι θα αυξηθούν οι τιμές σκραπ εν μέσω ανόδου και των τιμών του χάλυβα και θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια και πλοία μικρότερης ηλικίας (περισσότερο από το 5,5% του στόλου είναι ηλικίας άνω των 20 ετών). Ο ρυθμός διάλυσης μπορεί να αυξηθεί, παρά τη βελτίωση γενικότερα της ναυλαγοράς. Ήδη οι τιμές σκραπ στο Μπαγκλαντές αυξήθηκαν περισσότερο από 55 δολ. ο τόνος την πρώτη εβδομάδα του νέου έτους και βρέθηκε στα υψηλότερα επίπεδα από το δεύτερο τρίμηνο του 2019.
Οι παραδόσεις στη διάρκεια του 2021 που βασίζονται στο υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών αναμένεται να μειωθούν σε επίπεδα 20%-25% σε σύγκριση με το 2020. Οι νέες παραγγελίες μπορεί να αυξηθούν ελαφρώς λόγω των χαμηλών τιμών ναυπήγησης, αλλά το συνολικό βιβλίο παραγγελιών δεν πρόκειται να μεταβληθεί ιδιαίτερα από το υφιστάμενα χαμηλά επίπεδα ρεκόρ του 6,2%.
Η καθαρή αύξηση του στόλου για το 2021 και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να παραμείνει στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων πολλών ετών και να δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες για την αξιοποίηση του υφιστάμενου στόλου και την άνοδο των ναύλων.