Οι ναυλαγορές που μπήκαν με το «δεξί» στο νέο έτος

«Πάρτι» κάνουν ξηρό φορτίο, μεταφορά αερίων και containers
Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2021 16:48
UPD:16:51

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου

[email protected]

«Πάρτι» γίνεται τις πρώτες ημέρες του νέου έτους στις ναυλαγορές χύδην ξηρού φορτίου, μεταφοράς αερίων και containers, εν μέσω έξαρσης της πανδημίας, ενώ ξεκινούν από τα χαμηλά οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, τα οποία όμως είχαν την τιμητική τους σε όλο σχεδόν το οκτάμηνο του 2020. Μπορεί η πανδημία να επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία, αν και οι αγορές της Ασίας φαίνεται να είναι πιο «υγιείς», εν τούτοις μια σειρά ειδικών λόγων, όπως π.χ. ο καιρός, δημιουργούν συνθήκες ιδιαίτερα κερδοφόρων ναύλων σε επιμέρους κλάδους.

Υγροποιημένο φ. αέριο

Αναλυτικότερα, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), όπου πρωταγωνιστούν τα ελληνικά συμφέροντα, ο ημερήσιος ναύλος εκτινάχθηκε στα 350.000 δολ. στη spot αγορά. Όπως έγινε γνωστό, τον ναύλο αυτό τον πλήρωσε η BP για το μεταφορικής ικανότητας 174.900 κ.μ. LNG Carrier «LNG Abalamabie» που ναυπηγήθηκε το 2016, για ένα κυκλικό ταξίδι ΗΠΑ - Ευρώπη, σύμφωνα με το Tradewinds.

Η BP φέρεται να πλήρωσε αυτό το υψηλό ναύλο καθώς δεν υπάρχουν πλοία ελεύθερα, αφού παρατηρείται υψηλή ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στις αγορές της Άπω Ανατολής, λόγω του σκληρού χειμώνα. Η ζήτηση αυτή καλύπτεται με φορτία από τις ΗΠΑ, αυξάνοντας έτσι τα τονομιλία μεταφερόμενου φορτίου.

Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, το LNG καταγράφει μεγάλη ζήτηση ειδικά στην Ασία, όπου ο κρύος χειμώνας και η περιορισμένη προσφορά μεταφορικής ικανότητας σε LNG Carriers οδήγησαν τους ναύλους σε άνοδο σχεδόν 100.000 δολ. την ημέρα το τελευταίο διάστημα.

Οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν σπάσει το όριο των 320.000 δολ. τη μέρα για ένα κυκλικό ταξίδι από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη, σύμφωνα με το Baltic Exchange, καθώς δεν υπάρχουν πλοία για αυτές τις διαδρομές, αφού προτιμούν την πολύ πιο κερδοφόρο Ασία. Το πολύ μεγαλύτερο ταξίδι από τις ΗΠΑ στην Ιαπωνία καταγράφει ναύλους στα 228.486 δολ. τη μέρα, ενώ ένα ταξίδι από Αυστραλία προς Ιαπωνία κοστίζει κατά μέσο όρο 219.893 τη μέρα, σύμφωνα με το Baltic Exchange, αναφέρει η Lloyds List.

Ο διευθύνων σύμβουλος της GasLog Paul Wogan δήλωσε ότι η διαφορά τιμών μεταξύ των περιοχών κάνει τους traders να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν φορτία από τις ΗΠΑ και να τα πουλήσουν στην Ασία, ξοδεύοντας πολύ περισσότερα για ναύλα, το κόστος των οποίων όμως είναι ένα περιορισμένο μέρος του συνολικού κόστους του προϊόντος.

Σημειώνεται ότι καταγράφεται μια ευκαιρία για arbitrage για κάποιον που μπορεί να βρει ναύλωση, δήλωσε στη Lloyd’s List ο κ. Wogan, καθώς η εύρεση διαθέσιμων LNG Carriers είναι δύσκολη και γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, όσο η ζήτηση αυξάνεται και η μεταφορική ικανότητα στρέφεται στα ταξίδια μακρινών αποστάσεων που είναι πιο προσοδοφόρα. Η εικόνα αυτή στη spot αγορά των LNG Carriers δεν είναι καινούργια, δεδομένου ότι τα περισσότερα πλοία του κλάδου προτού ακόμη ναυπηγηθούν έχουν συνδεθεί με μακροχρόνια συμβόλαια απασχόλησης.

Έτσι, σε μια έξαρση της ζήτησης δεν υπάρχει διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα. Ενδεικτικό είναι ότι η GasLog, του Πήτερ Λιβανού, από τα 35 LNG Carriers που διαθέτει, μόλις οκτώ τα έχει διαθέσιμα στη spot αγορά. Σύμφωνα με την Poten and Partners, η εικόνα αναμένεται να παραμείνει η ίδια και για το αμέσως επόμενο διάστημα και πάντως η αγορά θα αρχίσει να «ξεφουσκώνει» από τον Μάρτιο, λόγω της βελτίωσης του καιρού.

Υγραέριο

Στο μεταξύ, σε επίπεδα-ρεκόρ έχουν ανέβει και οι ναύλοι για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers), αφού ξεπέρασαν τα 100.000 δολάρια τη μέρα. Σύμφωνα με την Drewry, τα VLGC (Very Large Gas Carriers) παίρνουν ώθηση από το εμπόριο που γίνεται μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, αλλά και άλλων ασιατικών χωρών. Οι προβλέψεις της Drewry δείχνουν ότι η αύξηση της ζήτησης σε αυτές τις αγορές θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το 2023, αφού η ανοδική πορεία κατανάλωσης στον κινεζικό πετροχημικό τομέα είναι διαρκής.

Ξηρό φορτίο

Στο χύδην ξηρό φορτίο οι υψηλοί ναύλοι που καταγράφηκαν ειδικά την προηγούμενη Παρασκευή και κυρίως στα capesize οφείλονται κυρίως στη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα. Οι υψηλοί ναύλοι καταγράφηκαν την προηγούμενη Παρασκευή εν μέσω ισχυρής ζήτησης και αυξανόμενων τιμών για τα χύδην ξηρά εμπορεύματα, όπως είναι το σιδηρομετάλλευμα. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes έφτασε τα 21.131 δολ. και αυξήθηκε 3.533 δολ. (+20%) μέσα σε μία μέρα.

Πιστεύουμε ότι το ράλι των τιμών στα commodities θα σηματοδοτήσει και αυξημένους ναύλους για τη ναυτιλία, επισημαίνει η Clarksons Platou Securities. Επίσης, οι ναύλοι μπορεί να επηρεασθούν θετικά και από την κινεζική απόφαση να απαγορεύσει τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, γεγονός που σημαίνει ότι θα αυξηθούν οι εισαγωγές από Καναδά, πρόσθεσε ο Clarksons Platou. Οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος έχουν φθάσει σχεδόν στα υψηλά 9ετίας, στα 170 δολ. ανά τόνο, ενώ οι τιμές του άνθρακα και των σιτηρών βρίσκονται επίσης σε υγιή ανοδική τάση.

Πριν από λίγους μήνες οι προσδοκίες για τους ναύλους στα capes το α’ τρίμηνο 2021 ήταν στα 8.000 δολ. τη μέρα, σημειώνει ο οίκος Clarksons Platou. Ωστόσο, με το α’ τρίμηνο παραδοσιακά να είναι το πιο αδύναμο, τώρα έπειτα από την ανοδική αυτή αντίδραση οι εκτιμήσεις για όλο το έτος αναμένεται να αναθεωρηθούν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. «Όσον αφορά τα σιτηρά, παρά τους πρόσφατους φόβους για τον εφοδιασμό, μια εποχική άνοδος των εξαγωγών από τη Νότια Αμερική τον Μάρτιο αναμένεται να υποστηρίξει και την αγορά», αναφέρει ο οίκος.

Εμπορευματοκιβώτια Αναφορικά με τα containerships επισημαίνεται ότι, όπως έχει ήδη γράψει η «Ν», ο σύνθετος δείκτης World Container Index που έχει καταρτίσει ο οίκος αναλύσεων Drewry αυξήθηκε 19,8% την πρώτη εβδομάδα του έτους και 185% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020. Ο μέσος σύνθετος δείκτης του WCI, που αξιολογείται από τον Drewry από έτος σε έτος, δείχνει ναύλο 5.221 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών (ft), υψηλότερο δηλαδή 3.652 δολ. από τον μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας, που είναι 1.569 δολ. ανά 40 ποδών container.

Ο ναύλος στη διαδρομή Σαγκάη-Ρότερνταμ αυξήθηκε 34% ή 2.276 δολ., για να φτάσει τα 8.882 δολ. για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ft, ενώ στη διαδρομή Σαγκάη-Γένοβα κέρδισε 18% ή 1.282 δολάρια σε 8.380 δολάρια. Ομοίως, οι τιμές στη διαδρομή Σαγκάη-Νέα Υόρκη αυξήθηκαν 24% ή 1.233 δολάρια, για να φτάσουν τα 6.385 δολάρια ανά FEU (αντίστοιχο του TEU). Οι ναύλοι από τη Νέα Υόρκη στο Ρότερνταμ αυξήθηκαν 6% ή 39 δολ. σε 690 δολ. για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40ft. Ο Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι θα κινηθούν υψηλότερα την επόμενη εβδομάδα.

Τα τάνκερ κάτω του break even

Στα δεξαμενόπλοια, με εξαίρεση τα πολύ μεγάλα, τα Very Large Crude Carriers (VLCC) που δραστηριοποιούνται κυρίως στις διαδρομές από Μέση Ανατολή και ΗΠΑ προς την Κίνα και διατηρούν ένα επίπεδο ναύλων πάνω από τα 16.000 δολ. την ημέρα, στις μικρότερες κατηγορίες αυτή την περίοδο οι ημερήσιοι ναύλοι είναι κάτω από το break even, καθώς η ευρωπαϊκή αγορά είναι αδύναμη λόγω του γενικά ζεστού καιρού.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα