Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Το 50% του τζίρου της φαίνεται να χάνει το 2020 η αγορά κοσμημάτων και ρολογιών, από τους πλέον ζημιωμένους κλάδους αυτής της χρονιάς, με τις επιχειρήσεις που διαθέτουν «ψηφιακή βιτρίνα» να μετρούν τουλάχιστον 20% μικρότερες ζημιές, με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις επιχειρηματιών, που τελούν εν αναμονή της επανεκκίνησης της αγοράς για να ανατάξουν τη δραστηριότητά τους.
Η πανδημία αφήνει ισχυρό αποτύπωμα στον κλάδο και ειδικά για επτά στις δέκα επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν οργανωμένη online πλατφόρμα πωλήσεων. Για ορισμένες από αυτές οι ετήσιες απώλειες ξεπερνούν το ήμισυ του περσινού τζίρου. Αντίθετα, για τις εταιρείες που έχουν επενδύσει σε πλατφόρμες και σε εργαλεία για την εκπαίδευση της πελατείας τους, ώστε να αναζητά σωστά και με ασφάλεια τις προδιαγραφές για κοσμήματα και ρολόγια από την ψηφιακή βιτρίνα, οι απώλειες υπολογίζονται σε περίπου 30%. Αυτή είναι η εκτίμηση που μεταφέρει στη «N» ο κ. Αντώνης Πρίντεζης, ιδιοκτήτης της OROeORA PRINTEZIS, με δίκτυο 3 φυσικών καταστημάτων και διαδικτυακή παρουσία των σημάτων του επί σειρά 15 ετών.
Το κόσμημα, λόγω των πρώτων υλών του -δηλαδή ευγενή μέταλλα και πολύτιμοι λίθοι όπως μαργαριτάρια, διαμάντια κ.ά.- θεωρείται ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική του αξία ακόμη και σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως αυτή της περασμένης δεκαετίας. Ωστόσο η πανδημία δοκίμασε αυτές τις αντοχές «παγώνοντας» τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα και στερώντας στους δυνητικούς αγοραστές τη δυνατότητα να δοκιμάσουν κοσμήματα ή ρολόγια πριν προβούν στην αγορά τους. Όπως εξηγεί ο κ. Πρίντεζης, «οι καταναλωτές προσεγγίζουν διαφορετικά είδη πολυτελείας, όπως το κόσμημα και το ρολόι. Ένα προϊόν υψηλής αξίας ο πελάτης θέλει να το δοκιμάσει πριν το αγοράσει».
Η ζήτηση στο online κανάλι
Μιλώντας για το online κανάλι, σημειώνει ότι αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, αλλά με την πανδημία υπερδιπλασίασε το μερίδιό του. «Μαθημένος να περιεργάζεται το κόσμημα ή το ρολόι, ο πελάτης αναζήτησε διέξοδο στο sites και μέσω του click away συμπληρώνει την εμπειρία του πριν από την αγορά», εξηγεί, σημειώνοντας ότι οι νέες συνθήκες δημιούργησαν ζήτηση και από ένα νέο κοινό που δεν είχε μέχρι πρότινος αναζητήσει τέτοια προϊόντα στο διαδίκτυο. «Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική φάση, όπου ένα ποσοστό 35%-40% των καταναλωτών πειραματίζεται με τα νέα ψηφιακά εργαλεία και μέρος αυτού του ποσοστού θα διατηρηθεί και στη μετά Covid-19 εποχή» σημειώνει μιλώντας για τις νέες τάσεις που δημιούργησε το lockdown. Πάντως ο κ. Πρίντεζης προσθέτει με έμφαση ότι είναι σημαντικό στο online κανάλι να παρέχονται στους καταναλωτές οι σωστές πληροφορίες ώστε να είναι σε θέση να καταλάβουν πώς πραγματικά είναι ένα προϊόν, π.χ. να το δουν φορεμένο, να επιλέξουν το σωστό νούμερο κ.ο.κ. Η ζήτηση, όπως σημειώνει, κατευθύνεται κυρίως σε σκουλαρίκια. Ακολουθούν τα δαχτυλίδια και τα κολιέ, ενώ σταυροί και βέρες, που ήταν σε πρώτη ζήτηση προ πανδημίας, δεν προτιμούνται, καθώς δεν γίνονται γάμοι και βαφτίσεις, ενώ οι τεχνίτες έχουν κλειστά τα εργαστήριά τους.
Σταθερή είναι η αγορά των προϊδιόκτητων ρολογιών, τομέας στον οποίο η εταιρεία έχει εξειδίκευση πάνω από 15 χρόνια. Ωστόσο αυτά τα είδη, πολλά από τα οποία είναι συλλεκτικά, υψηλής αξίας με επίσημα πιστοποιητικά, απευθύνονται κυρίως σε καταναλωτές μεσο-ανώτερης αγοραστικής δυνατότητας.
Εν κατακλείδι, η αγορά ειδών πολυτελείας έχει επηρεαστεί σημαντικά από την κρίση της πανδημίας τόσο διεθνώς όσο και στην τοπική αγορά, με ενδεικτικά πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που δείχνουν ότι μεταξύ 40 και πλέον πληγέντων κλάδων του λιανεμπορίου οι μεγάλοι χαμένοι είναι τα καταστήματα πώλησης ρολογιών και κοσμημάτων με απώλειες 47%, με εξαίρεση τις εταιρείες που διαθέτουν e-shop λόγω μετατόπισης μέρους της ζήτησης.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Εν τω μεταξύ, ο κλάδος βρέθηκε στο επίκεντρο ελέγχων της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ), που ανακοίνωσε ότι συνεδριάζει στις 15 Φεβρουαρίου σχετικά με καταγγελία της εταιρείας «Κωσταρέλος». Στη σχετική εισήγηση προτείνεται να διαπιστωθεί από την ΕΑ παράβαση των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ από μια σειρά εταιρείες (Time Center, Αικατερίνη Καντζίκη-Δημήτριος Κουτσικόπουλος IKE, Shop&Trade, Symbol Ελλάς, ORIS, Amer Sports Export και Fossil)