Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Σε ασφυκτικό κλοιό έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις παιχνιδιών και χριστουγεννιάτικων ειδών, τόσο οι αλυσίδες, που μένουν με απούλητο εμπόρευμα δυόμισι εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, όσο και οι βιοτεχνίες και οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, που κινδυνεύουν να μείνουν με τον «μουτζούρη» στο χέρι, αφού οι επιταγές που σχεδίαζαν να εξαργυρώσουν (πληρώνονται με επιταγές από τα καταστήματα που προμηθεύουν παιχνίδια και εποχιακά είδη) για να πληρώσουν πρώτες ύλες, έξοδα εξαγωγών και προσωπικό, «παγώνουν» για 75 ημέρες.
Συσσωρευμένες υποχρεώσεις
Χωρίς να εντάσσονται σε κάποιο από τα εργαλεία τόνωσης της ρευστότητας, όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή, κι έχοντας ήδη εξαντλήσει τα διαθέσιμά τους για να καλύψουν τις ανάγκες τροφοδοσίας της τοπικής αγοράς αλλά και τις παραγγελίες από το εξωτερικό, οι βιομηχανίες παιχνιδιών και οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις θα βρεθούν εκτεθειμένες στα τέλη του έτους. Τότε, εξάλλου, τοποθετείται ο χρόνος έκδοσης άνω του 60% των επιταγών στην αγορά παιχνιδιού, λόγω των μεγάλων εισπράξεων που κάνουν συνήθως οι λιανέμποροι στα τέλη Δεκεμβρίου.
Ας σημειωθεί ότι ακόμη και υγιείς επιχειρήσεις δεν έχουν ρευστότητα για να καλύψουν αυτή την ανάγκη, λόγω του ύψους των συναλλαγών αυτής της περιόδου. Έτσι, για παράδειγμα, μια εταιρεία που έχει χάσει το 50% του τζίρου της έχει ήδη δυσκολία να διαχειριστεί πληρωμές, πόσο μάλλον τις συσσωρευμένες υποχρεώσεις του τέλους αυτής της χρονιάς.
Το πρόβλημα είναι μεγάλο για τον κλάδο, που παραδοσιακά πραγματοποιεί το τελευταίο δίμηνο της χρονιάς πάνω από 50%- 60% του τζίρου του. Επίσης, έπειτα από δύο lockdowns κατά τη διάρκεια του 2020 γράφει ήδη απώλειες που ξεπερνούν το 80% σε πολλές περιπτώσεις. Επομένως, αν χαθεί και αυτή η σεζόν, η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη, όπως επισημαίνουν στη «Ν» οι επιχειρηματίες, που θεωρούν ότι το lockdown στις επιχειρήσεις παιχνιδιών και εποχιακών ειδών πρέπει να αρθεί το ταχύτερο δυνατό και άμεσα να δοθεί η δυνατότητα για λειτουργία της υπηρεσίας click away. Η τελευταία, μάλιστα, θα διακόψει, όπως σημειώνουν, τη διακίνηση μαύρου χρήματος, αφού τον τελευταίο καιρό, ειδικά στις συνοικιακές αγορές, λαμβάνει διαστάσεις το φαινόμενο καταστηματάρχες να εξυπηρετούν με ένα χτύπημα στο τζάμι τηλεφωνικές παραγγελίες, στο πλαίσιο ενός άτυπου click away χωρίς αποδείξεις.
Τα κλειστά καταστήματα στερούν πόρους από τη συγκεκριμένη αγορά, όπως φάνηκε και την πασχαλινή σεζόν. Εξάλλου, όπως αναφέρουν στη «Ν» στελέχη αλυσίδων, στην αγορά παιχνιδιού το online κανάλι αντιστοιχεί μόλις στο 5%-7% του τζίρου του δικτύου των φυσικών καταστημάτων, ενώ ο μεγάλος όγκος παραγγελιών αυτού του διαστήματος, σε συνέχεια και του εμπορικού event της Black Friday, απειλεί να θέσει εκτός μάχης τα συστήματα ακόμη και μεγάλων παικτών της βιομηχανίας ταχυμεταφορών. Ήδη από τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου παρατηρούνται προβλήματα με τη διεκπεραίωση των παραγγελιών παιχνιδιών, οπότε αντιλαμβάνεται κανείς τι πρόκειται να συμβεί όσο πλησιάζουμε στις γιορτές με κλειστά καταστήματα.
Το κενό από τις επιταγές
Τα μέλη του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ) αναγνωρίζουν τις συνεχείς προσπάθειες της κυβέρνησης για την ενίσχυση και τη βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, θεωρώντας ότι τα μέτρα που λαμβάνονται κινούνται προς τη θετική κατεύθυνση, αλλά δεν είναι αρκετά.
«Οι επιχειρήσεις του κλάδου, χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και διατηρώντας τις θέσεις εργασίας, αγωνίζονται σκληρά για να επιβιώσουν. Μια “ένεση” ρευστότητας, π.χ. μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 5, με τροποποίηση όρων και προϋποθέσεων, θα μπορούσε να τις τονώσει προκειμένου να συνεχίσουν αυτή τη μάχη», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Ιωάννης Παπαδόπουλος, που έχει στείλει επιστολή στον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, ζητώντας να παρέμβει για να προληφθεί η στρέβλωση στην αγορά από τις μεταχρονολογημένες επιταγές. Πρόκειται για βασικό πόρο του χονδρεμπορίου και της βιομηχανίας παιχνιδιού προκειμένου να συνεχίσει να πληρώνει μισθούς, να εισάγει πρώτες ύλες, να παράγει και να εξάγει ελληνικά προϊόντα.