Η Ελλάδα δεν διαθέτει οργανωμένο δίκτυο ρυμουλκών σκαφών το οποίο να μπορεί να επέμβει άμεσα σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος. Αυτό προκύπτει από απάντηση του αρμόδιου κοινοτικού Επίτροπου κ. Μπαρό σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη.
Στην απάντηση του προς τον έλληνα ευρωβουλευτή ο Επίτροπος ξεκαθαρίζει ότι η ύπαρξη των «κατάλληλων μέσων παρέμβασης σε περίπτωση ναυτικών ατυχημάτων, για την διάσωση της ανθρώπινης ζωής και την πρόληψη της καταπολέμησης της ρύπανσης αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των κρατών μελών της ΕΕ.»
Ο Επίτροπος Μπαρό σημειώνει επίσης ότι «στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Οδικοί άξονες, λιμένες, αστικές μεταφορές" οι ελληνικές αρχές έχουν εντάξει την χρηματοδότηση δράσεων που αποσκοπούν στην ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, την αγορά πυροσβεστικών πλοίων και ελικοπτέρων αλλά όχι την αγορά ρυμουλκών και την ανάπτυξη ενός ενιαίου δικτύου ρυμούλκησης».
Δυστυχώς όμως -όπως επισημαίνει- σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της τελευταίας επιτροπής παρακολούθησης του Γ’ ΚΠΣ η πορεία υλοποίησης των ανωτέρω δράσεων παρουσιάζει δραματική καθυστέρηση με εμφανή πλέον τον κίνδυνο της οριστικής απώλειας σημαντικών κοινοτικών πόρων. Πιο συγκεκριμένα, ο ¶ξονας 8 «Ασφάλεια ναυσιπλοΐας - έρευνα και διάσωση στην θάλασσα» με συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 100 εκατ.€, παρουσιάζει απορρόφηση μόλις 44,2% και νομικές δεσμεύσεις 47%.
«Για μια κόμη φορά τα στοιχεία της Κομισιόν εκθέτουν την κυβέρνηση και προσωπικά τον κ. Κεφαλογιάννη. Η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη θα αυξήσει σημαντικά την θαλάσσια κυκλοφορία στο Αιγαίο - ιδιαιτέρα όσον αφορά τα τάνκερ - και επομένως τις πιθανότητες ενός ναυτικού ατυχήματος με δραματικές επιπτώσεις στο περιβάλλον»,παρατήρησε ο κ.Παπαδημούλης και πρόσθεσε:
«Καλώ τον αρμόδιο Υπουργό κ. Κεφαλογιάννη αντί να κρύβεται, να αναλάβει επιτέλους τις ευθύνες του:
· Να επιταχύνει έστω και στο παρά πέντε την πορεία υλοποίησης των δράσεων του Γ’ ΚΠΣ που σχετίζονται με θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης και
· Να εντάξει στο Δ’ ΚΠΣ 2007-2013 την δημιουργία ενός δικτύου ρυμούλκησης που να καλύπτει όλο το Αιγαίο και το οποίο θα είναι σε θέση να επέμβει άμεσα σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος για την προστασία της ανθρώπινης ζωής αλλά και του περιβάλλοντος. Η πρόσφατη τραγική εμπειρία του ναυαγίου του Sea Diamond αποτελεί σήμα κινδύνου. Κάθε παράταση της κυβερνητικής ολιγωρίας πλήττει άμεσα τα νησιά μας, το περιβάλλον αλλά και το ελληνικό τουρισμό.»