Καθώς πλησιάζει η εορταστική περίοδος, αυξάνεται η πίεση των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε χαλάρωση των μέτρων που έχουν υιοθετηθεί για να αντιμετωπιστεί το δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Στόχος και επιθυμία των επιχειρήσεων είναι να σωθεί το διάστημα μεταξύ της Black Friday, στις 27 Νοεμβρίου, και των Χριστουγέννων. Από αυτές οι τέσσερις εβδομάδες προέρχεται το 20-50% των ετήσιων εσόδων των καταστημάτων του λιανεμπορίου, σύμφωνα με την Eurocommerce.
FINANCIAL TIMES
Σε πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν επιβληθεί διαφορετικών βαθμών lockdown, με τα καταστήματα λιανεμπορίου που δεν πωλούν βασικά αγαθά να παραμένουν κλειστά. Αυτή η επιδημιολογική κατάσταση της Ευρώπης, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο του δεύτερου κύματος μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, δημιουργεί μία μεγάλη πρόκληση για το λιανεμπόριο, αλλά και τις κυβερνήσεις που καλούνται να βρουν τη χρυσή τομή στην στρατηγική τους αναφορικά με την διαχείριση της πανδημίας.
Ο κίνδυνος των Χριστουγέννων
Η πανδημία και ο συντονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντιμετώπιση του δεύτερου κύματος, αποτέλεσε το ένα από τα τρία βασικά θέματα που συζητήθηκαν στη τηλεδιάσκεψη των ηγετών της ΕΕ, την περασμένη Πέμπτη.
Στη συζήτηση για τη μεγάλη πίεση που αντιμετωπίζουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες στο δεύτερο κύμα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι το όποιο άνοιγμα στις ευρωπαϊκές οικονομίες ενόψει των χριστουγεννιάτικων εορτών θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με μεγάλη προσοχή.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε την ανάγκη να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός συντονισμός μεταξύ των κρατών της ΕΕ σε αυτό το δεύτερο κύμα της πανδημίας, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα όπως και οι υπόλοιπες χώρες βρίσκεται ενώπιον μιας διαρκώς μεταβαλλόμενης κατάστασης.
Από την πλευρά του ο πρωθυπουργός του Βελγίου Αλεξάντερ Ντε Κρόο φάνηκε ιδιαίτερα ανήσυχος για την εξέλιξη της πανδημίας σε περίπτωση που ανοίξουν οι ευρωπαϊκές αγορές για τις γιορτές. «Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να αποφύγουμε ένα τρίτο κύμα της πανδημίας λόγω των Χριστουγέννων», είπε χαρακτηριστικά αναφέροντας πως πολλές χώρες συμμερίζονται τους φόβους του.
REUTERS/SIMON DAWSON
«Ανησυχούμε για την γιορτή των Χριστουγέννων, για τις διακοπές των εορτών και την περίοδο του σκι. Διακυβεύονται πολλά και γι΄αυτό πρέπει να υπάρξει συντονισμός, μια κοινή γραμμής στην ΕΕ. Πρέπει να προσπαθήσουμε να συνεργαστούμε όλοι», σημείωσε.
Σχολιάζοντας το ίδιο θέμα η κ. Φον Ντερ Λάϊεν υποστήριξε ότι η βιαστική χαλάρωση των μέτρων έχει σοβαρό μετέπειτα αντίκτυπο στην επιδημιολογική κατάσταση των χωρών. Γι αυτό αυτή τη φορά οι προσδοκίες πρέπει να μετριαστούν. «Θα προτείνουμε μια σταδιακή και συντονισμένη προσέγγιση για την άρση των μέτρων περιορισμού. Αυτό θα είναι πολύ σημαντικό για να αποφευχθεί ο κίνδυνος ενός ακόμη κύματος», υπογράμμισε.
Οι μικρομεσαίοι σε απόγνωση
Οι μικρές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου θα βρεθούν μπροστά σε ένα αγώνα επιβίωσης σε περίπτωση που παραταθεί η περίοδος των lockdown, σχολιάζει ο γενικός διευθυντής της Eurocommerce, Κρίστιαν Βερσιουρεν αναφέροντας ότι υπάρχουν προβλέψεις ότι το 30% των καταστημάτων εμπορίας ενδυμάτων, τα οποία βασίζονται κυρίως στην περίοδο των Χριστουγέννων, δεν θα ανοίξουν ξανά.
Στη Γαλλία η Amazon υπέκυψε τελικά την Παρασκευή στις πιέσεις της κυβέρνησης να αναβάλει τις εκπτώσεις της Black Friday για μία εβδομάδα, με σκοπό να βοηθήσει τους καταστηματάρχες της χώρας που παλεύουν με το πανεθνικό lockdown.
REUTERS/BENOIT TESSIER
Ο αμερικανικός κολοσσός λιανικών πωλήσεων έχει δει τις πωλήσεις του να καταγράφουν άλμα διεθνώς, καθώς οι περιορισμοί για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού έστρεψαν τους καταναλωτές στο Διαδίκτυο, δυσκολεύοντας κάποια συμβατικά καταστήματα να παραμείνουν ανταγωνιστικά. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Amazon France Φρεντερίκ Ντιβάλ, οι πωλήσεις του διαδικτυακού κολοσσού αυξήθηκαν κατά 40-50% από την έναρξη του γαλλικού lockdown, που ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου.
Ο τζίρος στο λιανεμπόριο της Ευρωζώνης σημείωσε ιστορική βουτιά τους δύο μήνες μετά τον Μάρτιο, καταγράφοντας μείωση 21% προτού επανέλθουν δυναμικά πάνω σε επίπεδα προ κρίσης. Να σημειωθεί ότι η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στις παραγγελίες μέσω ταχυδρομείου και στο διαδίκτυο.
Παρόλα αυτά ο τζίρος του λιανεμπορίου της Ευρωζώνης άρχισε ξανά να πέφτει τον Σεπτέμβριο καθώς το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού «χτυπούσε» την Ευρώπη. Πολλοί αναλυτές αναμένουν μάλιστα μεγαλύτερο αντίκτυπο στο λιανεμπόριο λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν το φθινόπωρο.
Στο μεταξύ ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών ΕΕ για τον Νοέμβριο έπεσε στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Μάιο.
Πολλοί πιστεύουν επίσης πως τα αισιόδοξα νέα των φαρμακευτικών για την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού εμβολίου κατά του Covid-19, ενδέχεται να εμψυχώσουν τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, τα καταστήματα της εστίασης και άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που βασίζονται στην διαπροσωπική επικοινωνία.
REUTERS/GUGLIELMO MANGIAPANE
Στην Ιταλία το λιανεμπόριο παραμένει επίσης κλειστό για τις περισσότερες περιοχές μέχρι τουλάχιστον τις αρχές Δεκεμβρίου. Στη χώρα η μέση δαπάνη των νοικοκυριών για τα Χριστούγεννα αναμένεται να μειωθεί 15% φέτος, σύμφωνα με την ένωση καταναλωτών Codacons.
Με τον κόσμο να παραμένει σπίτι και να δουλεύει από την οικία του και καθώς ισχύουν ταξιδιωτικοί περιορισμοί και περιορισμοί στην κυκλοφορία, αναμένεται αύξηση της ζήτησης για τεχνολογικό εξοπλισμό, εξαρτήματα και εξοπλισμό γυμναστικής και άλλα γκάτζετ. Σύμφωνα με την GfK, αυτές οι καταναλωτικές τάσεις θα τονώσουν τις πωλήσεις για την Black Friday για 70 χώρες.
Τι αναμένεται στην Ελλάδα
Για την Ελλάδα η εκτίμηση για τον «αναγκαστικό» ηλεκτρονικό τζίρο της φετινής Black Friday κινείται στα 280 εκατ. ευρώ, με την πλειονότητα ωστόσο των καταναλωτών να δηλώνει ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει σε αγορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΚΛΑ), με δείγμα 850 ατόμων την περίοδο 2 έως 3 Νοεμβρίου 2020, δηλαδή πριν από την απαγόρευση λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων του λιανεμπορίου, προκύπτει ότι η φετινή αγορά της Black Friday αφορά περιορισμένο κοινό, με την πλειονότητα των σχεδιαζόμενων αγορών να είναι μέσω διαδικτύου και μέση δαπάνη τα 140 ευρώ.
Αναλυτικότερα, το 73% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι δεν σχεδιάζει να αγοράσει τη φετινή Black Friday. Από το υπόλοιπο 27%, το 18% (περίπου τα 2/3) σκοπεύει να κάνει τις αγορές τους ούτως ή άλλως και πριν την απαγόρευση από ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω διαδικτύου, ενώ το 8% σκόπευε να κάνει τις αγορές του μέσω φυσικών καταστημάτων, η πλειονότητα των οποίων είναι πλέον κλειστά. Αυτή η μέτρηση αντιστοιχεί σε περίπου 2,3 εκατ. καταναλωτές, που εκτιμούν ότι θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η οποία τα τελευταία χρόνια είθισται να διαρκεί αρκετές ημέρες.
Όσον αφορά τη μέση δαπάνη, εκτιμάται ότι αυτά τα 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν περίπου αγορές αξίας 140 ευρώ κατά μέσο όρο. Το 32% εκτιμά ότι θα κάνει αγορές μέχρι 50 ευρώ, το 27% από 51 έως 100 ευρώ, ενώ ένα 9% θα κάνει μεγάλες αγορές άνω των 500 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι αναβάλλουν σημαντικές οικιακές ανάγκες μέχρι να επιτύχουν σημαντικές προσφορές.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Financial Times