Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Δυνατό ντεμαράζ πραγματοποιεί τους τελευταίους μήνες ο ελληνικός εφοπλισμός στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Μπορεί στις νέες ναυπηγήσεις οι Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν κόψει ταχύτητα εξαιτίας των ανοικτών θεμάτων σε θέματα «πράσινων» κανονισμών, αφού ενυπάρχει το ρίσκο να παραγγείλεις σήμερα ένα πλοίο που σε πέντε ή εφτά χρόνια θα θεωρείται ξεπερασμένο (o κύκλος ζωής ενός πλοίου είναι τα 25 έτη), αλλά στον τομέα των μεταχειρισμένων διατηρούν σταθερά την πρωτιά τα τελευταία χρόνια.
Μια πρωτιά που αμφισβητήθηκε το πρώτο, τουλάχιστον, εξάμηνο από τους Κινέζους, αλλά τους τελευταίους μήνες η εικόνα έχει αλλάξει. Οι ελληνικές ναυτιλιακές έβαλαν το πόδι στο γκάζι και έχουν πάρει προβάδισμα τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε αξία συναλλαγών.
Στο στόχαστρο των Ελλήνων έχουν μπει κυρίως τα bulk carriers που μεταφέρουν ξηρό χύδην φορτίο (όπως ορυκτά ή δημητριακά). Το order book για νέα πλοία στα bulk carriers βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, γεγονός που θεωρείται πολύ καλό για τη συγκεκριμένη αγορά μακροπρόθεσμα, και οι ανάγκες για χωρητικότητα καλύπτονται από τα εν ενεργεία πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied, στο δεκάμηνο του 2020 οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει συνολικά 167 πλοία συνολικής αξίας 2,6 δισ. δολαρίων. Από αυτά τα 98 είναι bulk carriers, τα οποία έχουν αποκτηθεί έναντι 1,26 δισ. δολαρίων. Δεύτερα στις προτιμήσεις είναι τα δεξαμενόπλοια, με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν αποκτήσει συνολικά 49, έναντι 1,11 δισ. δολαρίων. Σημειώνεται πάντως ότι φέτος τα ελληνικά συμφέροντα έχουν καταθέσει και μεγάλο (για την εποχή της πανδημίας) αριθμό παραγγελιών για δεξαμενόπλοια, και μάλιστα αρκετά από αυτά είναι super tankers (VLCC). Επίσης τα containerships φτάνουν τα 15 με την αξία των συγκεκριμένων συναλλαγών να φτάνει τα 123 εκατ. δολάρια. Επίσης έχουν πάει σε ελληνικά χέρια και τρία gas αξίας 75 εκατ. δολαρίων.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στη Ναυτεμπορική