Σε εξέλιξη βρίσκεται από την Πέμπτη η κοινοβουλευτική συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο ρυθμίζει τις οφειλές των ιδιωτών, παρέχοντας παράλλημα μια δεύτερη ευκαιρία σε χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Στόχος του νομοθετήματος είναι η αποτελεσματική αντιμετώπιση -με διαφάνεια, ευελιξία και κοινωνική δικαιοσύνη- του μεγάλου οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος της υπερχρέωσης των πολιτών.
Άλλωστε, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και του ΕΦΚΑ, το ιδιωτικό χρέος ανέρχεται σήμερα στα 234 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 106 δισ. ευρώ αφορούν τις φορολογικές αρχές, τα 92 δισ. ευρώ τις τράπεζες και τα 36 δισ. ευρώ τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου
- Η εισαγωγή για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενός προληπτικού μηχανισμού για την έγκαιρη προειδοποίηση του πολίτη στο πλαίσιο της πρόληψης, έτσι ώστε αυτός να μην οδηγηθεί σε διαδικασίες αφερεγγυότητας.
- Ο μηχανισμός έγκαιρης προειδοποίησης θεσπίζει διαδικασίες ενημέρωσης και παροχής στήριξης στα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα, προκειμένου αυτά να μπορέσουν να καλύψουν ή να αναδιαρθρώσουν τις οφειλές τους, προκειμένου να αποφύγουν τις διαδικασίες ρευστοποίησης.
- Ενσωματώνονται όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα, σε ένα ενιαίο πλαίσιο και μια ενιαία διαδικασία. Έτσι δίνεται τέλος στον κυκεώνα διαφορετικών εργαλείων, τα οποία μπέρδευαν τους οφειλέτες.
- Οι οφειλέτες, οι οποίοι αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική δυσκολία ή αδυναμία, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα, με δύο τρόπους: Είτε θα ρυθμίζουν όλες τις οφειλές τους, είτε θα αποκτούν μία «2η ευκαιρία» μέσω της απαλλαγής από τα χρέη τους, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ύστερα από τη ρευστοποίηση όλων των περιουσιακών τους στοιχείων.
- Η «2η ευκαιρία» διασφαλίζει ότι τα χρέη της μιας γενιάς δεν θα μεταφέρονται στην επόμενη, διαιωνίζοντας το πρόβλημα της υπερχρέωσης.
- Την ίδια ώρα, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου, εισάγεται ένα ολοκληρωμένο και αυτοματοποιημένο πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα. Θα διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και θα παρέχει τη δυνατότητα για την αναδιάρθρωση των οφειλών, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας «κουρέματος» της οφειλής.
- Η διαδικασία διαρκεί για μέγιστο χρονικό διάστημα 2 μηνών, εντός των οποίων προβλέπεται αναστολή της αναγκαστικής ρευστοποίησης των εξασφαλιστικών στοιχείων του οφειλέτη. Προσφέρεται μάλιστα, η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών σε έως 240 δόσεις προς τράπεζες και λοιπούς χρηματοδοτικούς φορείς, δημόσιο και φορείς κοινωνικής ασφάλισης.
Μόνιμες πρόνοιες κοινωνικής πολιτικής
Θεσπίζονται επίσης μόνιμες πρόνοιες κοινωνικής πολιτικής για δανειολήπτες, οι οποίοι ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως επιδότηση δανείων 1ης κατοικίας, ώστε να αποφεύγονται οι πλειστηριασμοί, καθώς και σύσταση ενός Φορέα Απόκτησης Ακινήτων, ώστε να αποφεύγονται εξώσεις.
Ειδικότερα, κατά το στάδιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, παρέχεται κρατική επιδότηση των δανείων πρώτης κατοικίας για 5 έτη. Δηλαδή κάτι αντίστοιχο με το πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ», αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση θα αφορά μόνο ευάλωτα νοικοκυριά που εξυπηρετούν ή ρυθμίζουν τις οφειλές τους.
Επίσης, στο στάδιο των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, παρέχεται ουσιαστική στήριξη, μέσω της δημιουργίας ενός ιδιωτικού φορέα για την απόκτηση των ακινήτων, ο οποίος θα επιλεγεί από το κράτος, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Ο εν λόγω φορέας θα αποκτά το ακίνητο που συνιστά την πρώτη κατοικία ευάλωτων οικονομικά ομάδων. Στόχος είναι να διασφαλιστεί η παραμονή τους σε αυτό, κατόπιν της καταβολής μισθώματος, το οποίο θα επιδοτείται από το κράτος. Επίσης, προσφέρεται η δυνατότητα επαναγοράς του ακινήτου από τον οφειλέτη, εντός 12 ετών, εφόσον ο ίδιος το επιθυμεί.
Κρατική στήριξη
Η κρατική στήριξη αποτελεί πλέον ένα μόνιμο πρόγραμμα κοινωνικής πρόνοιας, με ουσιαστική και έμπρακτη προστασία της πρώτης κατοικίας, και όχι ένα έκτακτο πρόγραμμα, όπως γινόταν εδώ και 10 χρόνια. Χωρίς προθεσμίες λήξης και χωρίς έκτακτα βοηθήματα που μεταχρονολογούν το πρόβλημα, και τελικά δεν το επιλύουν.
Στο πλαίσιο αντιμετώπισης οφειλών και με σκοπό να αποφύγουν την πτώχευση, οι επιχειρήσεις δύνανται να προσφύγουν στη διαδικασία της εξυγίανσης, της οποίας το πλαίσιο εκσυγχρονίζεται, κατ' εφαρμογή της Οδηγίας 1023/2019.
Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η επίτευξη προληπτικής αναδιάρθρωσης οφειλών, τότε προβλέπεται η δυνατότητα πτώχευσης τόσο των φυσικών όσο και των νομικών προσώπων, με ταυτόχρονη απαλλαγή από τα υπόλοιπα των οφειλών τους, σε 1-3 έτη.
Οι διαδικασίες της πτώχευσης συστηματοποιούνται και απλοποιούνται προς τον σκοπό της ταχείας διεκπεραίωσης. Επίσης, θεσπίζονται απλοποιημένες διαδικασίες για τις πτωχεύσεις «μικρού αντικειμένου», ώστε να κινούνται και να περαιώνονται με ταχύτητα οι διαδικασίες ρευστοποίησης.
Η πτώχευση συνοδεύεται απαρέγκλιτα από την απαλλαγή οφειλών, η οποία υλοποιείται γρήγορα: Ειδικότερα:
- Μέσα σ' ένα έτος, αν οι οφειλέτες απολέσουν την περιουσία τους, εκτός αν προβληθούν ενστάσεις για δόλια πτώχευση ή απόκρυψη στοιχείων από τους πιστωτές.
- Μέσα σε τρία έτη, αν δεν έχουν περιουσία, οπότε θα πρέπει να καταβάλουν το υπόλοιπο του εισοδήματός τους, το οποίο περισσεύει μετά την κάλυψη των εύλογων δαπανών διαβίωσης.
Στρατηγικοί κακοπληρωτές
Δεν θα παρέχεται απαλλαγή από τα χρέη σε στρατηγικούς κακοπληρωτές, ενώ θα διενεργούνται ειδικοί έλεγχοι και διασταυρώσεις τόσο για την περίοδο πριν από την πτώχευση όσο και στη συνέχεια, εφόσον επιτευχθεί ρύθμιση, και καθ' όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.
Απαλλάσσονται τα μέλη διοίκησης
Επιλύεται ένα διαχρονικό πρόβλημα με την ευθύνη των διοικούντων μιας ανώνυμης εταιρείας, οι οποίοι εξακολουθούσαν να ευθύνονται για τις οφειλές της επιχείρησης, ακόμη και μετά την πτώχευσή της, εφόσον αυτοί δεν ενήργησαν με δόλο.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ