Τη συντονισμένη προσέγγιση όσον αφορά τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού συμφώνησαν χθες τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, η χθεσινή συμφωνία έχει τη μορφή σύστασης, που σημαίνει ότι τα κράτη-μέλη δεν δεσμεύονται νομικά.
Για να περιοριστεί η εξάπλωση της πανδημίας, τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ έχουν λάβει διάφορα μέτρα, ορισμένα από τα οποία, όπως η υποβολή σε καραντίνα ή σε τεστ κορωνοϊού, επηρέαζαν το δικαίωμα των πολιτών να κυκλοφορούν ελεύθερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Για την πρόληψη της διασποράς του ιού, τη διαφύλαξη της υγείας των πολιτών και τη διατήρηση της ελεύθερης κυκλοφορίας εντός της Ένωσης υπό ασφαλείς συνθήκες, είναι απαραίτητη η εφαρμογή μιας καλά συντονισμένης, προβλέψιμης και διαφανούς προσέγγισης όσον αφορά την επιβολή περιορισμών στην ελεύθερη κυκλοφορία, υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έπειτα από σχετική εισήγηση της οποίας το Συμβούλιο Υπουργών της Ε.Ε προσδιόρισε χθες την εφαρμογή μιας συντονισμένης προσέγγισης.
Η προσέγγιση αυτή περιλαμβάνει έναν ενιαίο χάρτη, ο οποίος θα δημοσιεύεται κάθε εβδομάδα από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων και στον οποίο θα παρουσιάζονται τα επίπεδα κινδύνου σε όλες τις περιφέρειες της Ευρώπης με τη χρήση συστήματος «φωτεινού σηματοδότη». Οι περιφέρειες θα επισημαίνονται με τα χρώματα «πράσινο», «πορτοκαλί», «κόκκινο» και «γκρίζο» (αν δεν υπάρχουν επαρκείς πληροφορίες).
Με βάση αυτόν τον χάρτη, τα κράτη μέλη θα αποφασίζουν στη συνέχεια αν θα επιβάλουν ορισμένους περιορισμούς, όπως καραντίνα ή τεστ, στους ταξιδιώτες που προέρχονται από άλλες περιοχές. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν ότι δεν θα επιβάλλονται περιορισμοί, όπως καραντίνα ή τεστ, στους ταξιδιώτες που προέρχονται από «πράσινες» περιφέρειες. Οι ταξιδιώτες, όταν ταξιδεύουν από «πορτοκαλί» ή «κόκκινες» περιφέρειες, μπορούν να αναμένουν την επιβολή περιοριστικών μέτρων. Σύμφωνα με τη σύσταση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κάνουν διάκριση μεταξύ «πορτοκαλί» και «κόκκινων» ζωνών.
Ποιοι είναι οι παράγοντες τους οποίους θα χρησιμοποιούν τα κράτη μέλη για να αποφασίσουν αν οι περιφέρειες είναι κόκκινες, πορτοκαλί ή πράσινες;
- το «14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού», δηλαδή ο συνολικός αριθμός νεοανακοινωθέντων κρουσμάτων κορωνοϊού ανά 100.000 άτομα τις τελευταίες 14 ημέρες·
- το «ποσοστό θετικότητας των διαγνωστικών εξετάσεων», δηλαδή το ποσοστό θετικών διαγνωστικών εξετάσεων (τεστ) για λοίμωξη από τον κορωνοϊό κατά την τελευταία εβδομάδα·
- το «ποσοστό διαγνωστικών εξετάσεων», δηλαδή ο αριθμός διαγνωστικών εξετάσεων (τεστ) για λοίμωξη από τον κορωνοϊό ανά 100.000 άτομα κατά την τελευταία εβδομάδα.
Τι καθορίζει αν μια «κόκκινη» ζώνη είναι κόκκινη;
Στον χάρτη, οι επιμέρους περιοχές θα πρέπει να επισημαίνονται με τα ακόλουθα χρώματα:
- πράσινο, αν το 14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού είναι χαμηλότερο από 25 κρούσματα ανά 100.000 άτομα και το ποσοστό θετικότητας των διαγνωστικών εξετάσεων για λοίμωξη από τον κορωνοϊό είναι χαμηλότερο από 4 %·
- πορτοκαλί, αν το 14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού είναι χαμηλότερο από 50 κρούσματα ανά 100.000 άτομα, αλλά το ποσοστό θετικότητας των διαγνωστικών εξετάσεων για λοίμωξη από τον κορωνοϊό είναι τουλάχιστον 4 % ή αν το 14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού κυμαίνεται από 25 έως 150 κρούσματα, αλλά το ποσοστό θετικότητας των διαγνωστικών εξετάσεων για λοίμωξη από τον κορωνοϊό είναι χαμηλότερο από 4 %·
- κόκκινο, αν το 14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού είναι τουλάχιστον 50 κρούσματα ανά 100.000 άτομα και το ποσοστό θετικότητας των διαγνωστικών εξετάσεων για λοίμωξη από τον κορωνοϊό είναι τουλάχιστον 4 % ή αν το 14ήμερο σωρευτικό ποσοστό ανακοίνωσης κρουσμάτων κορωνοϊού είναι υψηλότερο από 150 κρούσματα·
- γκρίζο, αν δεν υπάρχουν επαρκείς πληροφορίες για την αξιολόγηση των κριτηρίων των ανωτέρω σημείων ή αν το ποσοστό διαγνωστικών εξετάσεων είναι 300 ή λιγότερες διαγνωστικές εξετάσεις.
Δεν αρκεί η κοινή πολιτική, λένε αερομεταφορείς και αεροδρόμια
Αερομεταφορείς και αεροδρόμια, σύμφωνα με το Bloomberg, κρίνουν ανεπαρκείς τις κινήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο την αναζωογόνηση των πτήσεων.
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η παγκόσμια εμπορική αεροπορική κίνηση δεν αναμένεται να επανέλθει στο επίπεδο που ήταν πριν από την κρίση του νέου κορωνοϊού μέχρι το 2024, κυρίως λόγω της αβεβαιότητας σε ό,τι αφορά το άνοιγμα των συνόρων.
Τα μέτρα που υιοθετήθηκαν την Τρίτη δεν αποκλείουν την επιβολή καραντίνας και δεν υιοθετούν καθολική εφαρμογή του τεστ Covid-19 στις αερομεταφορές, πράγμα που με τη σειρά του θα διατηρήσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που εφαρμόζει η κάθε χώρα ξεχωριστά, σχολίασε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) σε κοινή δήλωση με την παγκόσμια ένωση αεροδρομίων (ACI)και την ένωση Airlines 4 Europe.
«Απογοητευτήκαμε», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ΙΑΤΑ Αλεξάντρ ντε Τζουνιάκ. «Περιμέναμε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ότι θα ήταν τουλάχιστον θα αντικαταστούσε το μέτρο της καραντίνας με τεστ», πρόσθεσε.
Η IATA υποστηρίζει επίσης το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ χωρών με παρόμοια ποσοστά μόλυνσης. Να σημειωθεί ότι οι εξάρσεις του ιού στις χώρες της Ευρώπης έχουν οδηγήσει στην λήψη επιπλέον ταξιδιωτικών περιορισμών που «υπονομεύουν» τις εκκλήσεις των αερομεταφορέων για άρση των περιορισμών ως απαραίτητη προϋπόθεση για να αυξηθεί η πενιχρή ταξιδιωτική ζήτηση.
Σύμφωνα με τον Αλεξάντρ ντε Τζουνιάκ απαιτείται επίσης η οικονομική ενίσχυση των αερομεταφορέων, δίνοντας το αρνητικό παράδειγμα των αεροπορικών εταιρειών στην Λατινική Αμερική και την Αφρική που «υποφέρουν» λόγω της ελλιπούς οικονομικής στήριξης.
Ο επικεφαλής της ACI, Λούις Φελίπε ντε Ολιβέιρα, από την πλευρά του προέβλεψε πως τα κρατικά αεροδρόμια δεν πρόκειται να καταρρεύσουν. Τα ελεγχόμενα από ιδιωτικά συμφέροντα, ωστόσο, στον Καναδά, την Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική ενδέχεται να είναι ευάλωτα, σημείωσε.
naftemporiki.gr