Από την έντυπη έκδοση
Στη Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Με διαφορετικές ταχύτητες τρέχει η αγορά σχολικών ειδών -με πτώση από 10% έως 40% για προμηθευτές, 10% με 15% για μεγάλους παίκτες του λιανεμπορίου και έως πάνω από 80% για μερίδα καταστημάτων- καθώς κορυφώνεται αυτήν την εβδομάδα η κρίσιμη σεζόν για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα είδη για τον εξοπλισμό μαθητών και φοιτητών, από σχολικά και είδη χαρτοπωλείου και γραφείου μέχρι τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
Το σημερινό πρώτο κουδούνι της διδακτικής χρονιάς 2020- 2021 αποτελεί «καμπανάκι» για τη χρηματοοικονομική τους θέση εν όψει των αβεβαιοτήτων που αναδύονται για την εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία ξεκινά με περιορισμούς για 1,3 εκατ. μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εξάλλου, η αγορά μπαίνει στη νέα σεζόν από θέση αδυναμίας, αν ληφθεί υπόψη ότι πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα σχολικά είδη, από μικρές βιοτεχνίες και μεμονωμένα καταστήματα μέχρι υπεραγορέςκαι πολυεθνικές εταιρείες, έχουν καταγράψει σημαντική ζημιά στο lockdown, την οποία δεν κατάφεραν να ισοσκελίσουν τη θερινή περίοδο. Η έλλειψη τουριστικής κίνησης σε αστικά κέντρα και παραθεριστικούς προορισμούς στέρησε έσοδα σε βιβλιοπωλεία, καταστήματα παιχνιδιών, χαρτοπωλεία, ακόμη και ψιλικατζίδικα, που αποτελούν τον πυρήνα της αγοράς σχολικών ειδών, αν εξαιρέσουμε τα σούπερ μάρκετ που διεισδύουν σχεδόν σε όλους τους κλάδους.
Το εύρος των ζημιών
Με πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις να πραγματοποιούν το τελευταίο τετράμηνο της χρονιάς -από το άνοιγμα των σχολείων μέχρι την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων- πάνω από το 50% με 60% του ετήσιου τζίρου τους, επικρατεί εύλογη αγωνία για το πώς θα εξελιχθεί η ζήτηση εν μέσω πανδημίας του κορονοϊού. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος για τους λιανέμπορους που διεκδικούν μερίδιο από την πίτα, η οποία υπολογίζεται γύρω στα 140 με 150 εκατ. ευρώ, με βάση συγκλίνουσες εκτιμήσεις αναλυτών και στελεχών επιχειρήσεων που προσμετρούν τις αγορές στις βασικές κατηγορίες σχολικών ειδών που γίνονται στα καταστήματα εν όψει της νέας χρονιάς. Αν και η αξία της αγοράς σχολικών ειδών επιδεικνύει αξιοσημείωτη άμυνα στις δυσμενείς συγκυρίες, όπως αποδείχθηκε τα τελευταία χρόνια που η κρίση δοκίμασε τις αντοχές πολλών κλάδων του λιανεμπορίου, η πανδημία ισοδυναμεί με νέο stress test, τα αποτελέσματα του οποίου θα φανούν μετά το τέλος του 2020.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στη Ναυτεμπορική