Από την έντυπη έκδοση
Την ανθεκτικότητα των ΕΛΠΕ στις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην αγορά πετρελαιοειδών λόγω του κορονοϊού καταδεικνύουν τα οικονομικά αποτελέσματα Β’ τριμήνου και Α’ εξαμήνου, που δημοσίευσε χθες ο όμιλος. Έτσι, στη σκιά της κατακόρυφης πτώσης της ζήτησης λόγω του lockdown και των ιστορικά χαμηλών περιθωρίων διύλισης, κατά το Β’ τρίμηνο τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα 63 εκατ. ευρώ και στο Α’ εξάμηνο στα 191 εκατ. Ως συνέπεια, σε επίπεδο εξαμήνου, τα Ελληνικά Πετρέλαια κατέγραψαν συγκρίσιμα καθαρά κέρδη 21 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, η κρίση του κορονοϊού επηρέασε δραστικά τη ζήτηση καυσίμων κίνησης και ιδιαίτερα τον κλάδο αερομεταφορών, με τη μείωση της αεροπορικής δραστηριότητας στο Β’ τρίμηνο να φτάνει το 81%, ενώ στην Ελλάδα οι τουριστικές αφίξεις για το Α’ εξάμηνο ήταν μειωμένες κατά 77%. Η σημαντική πτώση στη διεθνή ζήτηση προϊόντων, σε συνδυασμό με τη συμφωνία για περιορισμό της παραγωγής αργού (ΟPEC+)μ με αποτέλεσμα την αύξηση στις τιμές, οδήγησε σε υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά.
Σημαντική πρόκληση που αντιμετώπισαν πολλά διυλιστήρια στην περιοχή ήταν η αδιάλειπτη λειτουργία των διυλιστηρίων μέσα σε ένα περιβάλλον σημαντικών προκλήσεων και η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων για τα προϊόντα. Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, ο όμιλος διατήρησε υψηλά επίπεδα λειτουργίας, με την παραγωγή των διυλιστηρίων να ανέρχεται σε 3,7 εκατ. τόνους (αντίστοιχα με το 2019), αξιοποιώντας τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στα διυλιστήριά του, ενώ ταυτόχρονα, προβαίνοντας σε εμπορικές συναλλαγές και χρηματοοικονομικά παράγωγα, απέφυγε υπερβολική έκθεση σε κίνδυνο απώλειας λόγω τιμών και αξιοποίησε τη δομή της αγοράς (contango market structure) για να διασφαλίσει βελτίωση των αποτελεσμάτων από διεθνείς συναλλαγές.
Αναφορικά με τα Δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ Αποτελέσματα, η σταδιακή ανάκαμψη των τιμών αργού και προϊόντων από τα χαμηλά επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στις αρχές του Β’ τριμήνου, οδήγησε σε κέρδη από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 26 εκατ., μειώνοντας μερικώς τη σημαντική απώλεια που κατέγραψε το Α’ τρίμηνο και διαμορφώνοντας τα δημοσιευμένα κέρδη EBITDA στα 76 εκατ. ευρώ.
Το χρηματοοικονομικό κόστος διατηρείται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, σημειώνοντας μείωση 15% σε σχέση με πέρυσι. Ο καθαρός δανεισμός στο Β’ τρίμηνο διαμορφώθηκε σε 1,8 δισ. ευρώ, με τον συντελεστή μόχλευσης στο 48%, σημειώνοντας βελτίωση συγκριτικά με το προηγούμενο τρίμηνο.
Σταδιακή ανάκαμψη
Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, η σταδιακή άρση των μέτρων περιορισμού από τα μέσα στου Β’ τριμήνου τόσο στη χώρα μας όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου οδήγησε σε ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και της κατανάλωσης καυσίμων, που εξακολουθεί όμως να υπολείπεται της αντίστοιχης περσινής περιόδου, κυρίως σε κλάδους όπως ο τουρισμός, οι αερομεταφορές και η ακτοπλοΐα. Ο όμιλος παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, με κύριο γνώμονα την υγεία και την ασφάλεια προσωπικού και συνεργατών στις εγκαταστάσεις του, ιδιαίτερα εν όψει του προγράμματος συντήρησης του Διυλιστηρίου Ασπροπύργου και προσαρμόζει, αντίστοιχα, τον τρόπο λειτουργίας του.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ, Ανδρέα Σιάμισιη, οι συνθήκες κατά τη διάρκεια του B’ τριμήνου ήταν πρωτόγνωρες, με επιπτώσεις σε πολλά επίπεδα και ιδιαίτερα στην αγορά πετρελαιοειδών, καθώς ο περιορισμός των μετακινήσεων και η πτώση στην αεροπορική κίνηση οδήγησαν σε σημαντικά μειωμένη ζήτηση. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι προσπάθειες των ΕΛΠΕ εστιάστηκαν κυρίως στη διαχείριση αυτής της κρίσης και στην προσαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου στη νέα πραγματικότητα.
«Τα αποτελέσματα είναι θετικά, καθώς διατηρήσαμε υψηλά επίπεδα ασφαλούς λειτουργίας και πετύχαμε ομαλό εφοδιασμό σε όλες τις αγορές μας, αξιοποιώντας παράλληλα και τις εμπορικές ευκαιρίες που εμφανίστηκαν με ουσιαστική συνεισφορά. Ταυτόχρονα, όμως, προωθήσαμε και στρατηγικές κινήσεις, με πρόοδο στο έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη, έναρξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού στον όμιλο, αλλά και λανσάρισμα νέων προϊόντων προστιθέμενης αξίας στα δίκτυα πρατηρίων. Κύριοι στόχοι μας για τους επόμενους μήνες είναι η πετυχημένη υλοποίηση του προγράμματος συντήρησης του Διυλιστηρίου Ασπροπύργου, καθώς και η επιτάχυνση της αναπτυξιακής στρατηγικής του ομίλου» συμπληρώνει.
Σε ό,τι αφορά την ουσιαστική διείσδυση στις ΑΠΕ με την υλοποίηση του μεγάλου Φ/Β έργου 204MW στην Κοζάνη, για το οποίο αναμένεται κλείσιμο της συναλλαγής το Γ’ τρίμηνο 2020, έχει ήδη οριστικοποιηθεί η βέλτιστη τεχνική λύση, ενώ αναμένεται να εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση εντός του έτους. Τέλος, ξεκίνησε επίσημα το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού, με συνολικά εκτιμώμενα ετήσια οφέλη σε επίπεδο EBITDA άνω των 50 εκατ. ευρώ, εντός τριετίας.
Συντήρηση
Σήμερα, 28 Αυγούστου, ξεκινά το εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου, με τη σταδιακή προσωρινή παύση λειτουργίας των βασικών μονάδων. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 9 βδομάδες, δύο επιπλέον από το προβλεπόμενο, ώστε να περιλάβει επιπλέον μέτρα ασφάλειας για αποφυγή κρουσμάτων Covid-19. Το πρόγραμμα, συνολικού κόστους 130 εκατ., είναι το μεγαλύτερο αντίστοιχο έργο στην ιστορία του ομίλου. Εκτός από εργασίες συντήρησης σε όλες τις μονάδες, περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 60 εκατ., με έργα που θα ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και αφορούν, κυρίως, τον τομέα ασφάλειας και περιβάλλοντος, με αναμενόμενη περαιτέρω μείωση εκπομπών μικροσωματιδίων (PMs) του διυλιστηρίου κατά 50%.