Από την έντυπη έκδοση
Το 40% των καταναλωτών που δηλώνει έτοιμο να επανέλθει στην κανονικότητα αλλά και οι πάνω από τους μισούς καταναλωτές (53%) που λένε ότι έχουν επανεκτιμήσει τις αξίες τους αυτό το διάστημα, θέτουν την υγεία και τη σχέση ποιότητας-τιμής στην κορυφή της λίστας των κριτηρίων για τις αγορές τους.
Πέντε κατηγορίες
Σύμφωνα με την τρίτη έκδοση του EY Future Consumer Index, μίας μηνιαίας έρευνας της ΕΥ η οποία παρακολουθεί την καταναλωτική συμπεριφορά 14.074 ατόμων, σε 18 χώρες, μετά το πέρας της πανδημίας στην αγορά θα διακρίνονται πέντε νέες κατηγορίες καταναλωτών. Πρόκειται για:
* Affordability first: Καταναλωτές που θέλουν να ζήσουν μέσα στα οικονομικά όριά τους και αντιπροσωπεύουν το 30% του δείγματος. Είναι η πιο απαισιόδοξη κατηγορία, με περισσότερους από τους μισούς να προσδιορίζουν την τιμή των προϊόντων ως κριτήριο αυξημένης σημασίας για την εξέλιξη της κρίσης.
* Health first: Αυτοί οι καταναλωτές (26%) προτιμούν εμπορικά σήματα (brands) και προϊόντα που αντιλαμβάνονται ως ασφαλή προς την υγεία τους. Το 57% δηλώνει ότι πλέον δίνει μεγαλύτερη προσοχή στο πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα.
* Planet first: Οι καταναλωτές αυτοί (17%) είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για την αγορά υψηλής ποιότητας, βιώσιμων προϊόντων, τα οποία πληρούν επίσης ηθικές προδιαγραφές. Το 59% ψωνίζει από τοπικές αγορές.
* Society first: Οι καταναλωτές σε αυτή την κατηγορία (16%) πιστεύουν ότι θα πρέπει όλοι να συνεργάζονται με στόχο το απώτερο καλό, με το 73% από αυτούς να είναι έτοιμοι να αλλάξουν τις καταναλωτικές συνήθειές τους, προς όφελος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου. Προτιμούν να αγοράζουν από οργανισμούς που είναι ειλικρινείς και διαφανείς για το τι κάνουν.
* Experience first: Αυτοί οι καταναλωτές (11%) είναι, συγκριτικά, λιγότερο ανήσυχοι για την υγεία και την οικονομική τους κατάσταση. Τα 2/3 αισθάνονται άνετα να επιστρέψουν σε ένα εμπορικό κέντρο, μόλις λίγες μέρες ή εβδομάδες μετά τη σταθεροποίηση της κατάστασης στη χώρα τους.
Από την έρευνα προκύπτει ότι η υγεία και η σχέση ποιότητας-τιμής θα κυριαρχήσουν μετά τον Covid-19. Οι καταναλωτές αναμένεται να προβούν σε δραματικές και μόνιμες αλλαγές, με το 62% να δηλώνει ότι σκοπεύει να είναι πιο ενημερωμένο και προσεκτικό όσον αφορά τη σωματική τους υγεία και το 58% να δίνει όλο και μεγαλύτερη έμφαση στη σχέση ποιότητας-τιμής στο μέλλον.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τμήματος Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Διεπιχειρησιακών Λειτουργιών EY Ελλάδος και EY Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), παρατηρεί μεταξύ άλλων ότι το καταναλωτικό κοινό αποδίδει, πλέον, πολύ μεγαλύτερη σημασία στην υγεία του, το περιβάλλον, αλλά και τις κοινωνικές και προσωπικές αξίες και είναι αποφασισμένο να προσαρμόσει τις αγορές του ανάλογα. Σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμόσουν τα προϊόντα και τον τρόπο που προσεγγίζουν το κοινό, στις νέες προτεραιότητες των καταναλωτών, και να επιλέξουν τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία για να επικοινωνήσουν με αμεσότητα και διαφάνεια, όχι μόνο το νέο τους χαρτοφυλάκιο, αλλά και τον εταιρικό σκοπό τους.