Της Βίκυς Καλοφωτιά
[email protected]
Δυστυχώς δεν ήταν κάτι που προκάλεσε ιδιαίτερη έκπληξη μόλις ανακοινώθηκε και επίσημα διά στόματος του διευθύνοντα συμβούλου της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ. Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Γερμανίας αναγκάζεται να καταφύγει στο απευκταίο: η πτώση της ζήτησης για ταξίδια ως συνέπεια της πανδημίας είχε ως αποτέλεσμα την μείωση των εσόδων κατά 80% σημειώνοντας σταδιακά απώλειες ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Με λίγα λόγια, τα έσοδα ύψους 9,6 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχαν συγκεντρωθεί την προηγούμενη χρονιά, έπεσαν φέτος στα 1,9 δισεκατομμύρια.
Ωστόσο, κάτι ήταν όντως ικανό να προκαλέσει έκπληξη και μάλιστα εξαιρετικά δυσάρεστη, κυρίως αν λάβει κανείς υπ’όψιν το γεγονός ότι είχε προηγηθεί ένα αρκετά γενναιόδωρο οικονομικό πακέτο κρατικών ενισχύσεων ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ ως τονωτική «ένεση» στον εν λόγω αερομεταφορέα. Φαίνεται ότι μάλλον το χρηματικό ποσό δεν ήταν αρκετό για να… μπαλώσει τις τρύπες που άνοιξε ο κορωνοϊός και έτσι μαζί με τη «λυπητερή» ανακοινώθηκε και η λύση που εξετάζεται σοβαρά και που δεν είναι άλλη από τις χιλιάδες απολύσεις που ετοιμάζει ο όμιλος προκειμένου να επιβιώσει από εδώ και στο εξής.
«Ήταν κάτι παραπάνω από απλά αναμενόμενο ότι μια τέτοια ενέργεια θα οδηγούσε σε καυστική κριτική. Κρατική βοήθεια και απολύσεις δεν συμβαδίζουν», αναφέρεται σε σημερινό δημοσίευμα του γερμανικού Τύπου.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή «η κρίση απαιτεί θυσίες από όλους τους εμπλεκόμενους. Ο φορολογούμενος πρέπει να αποδεχτεί ότι το κράτος θα παρέχει δισεκατομμύρια, για τα οποία πιθανότατα θα γίνει σχετική απόσβεση σε κάποια χρόνια. Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση της εταιρείας υφίσταται απώλειες, οπότε αναγκαστικά ορισμένα στελέχη χάνουν τις θέσεις τους».
Γιατί φάνηκε «κατώτερο των περιστάσεων» το πακέτο κρατικής διάσωσης
Ένα μεγάλο μειονέκτημα του παραπάνω πακέτου κρατικής διάσωσης, που όπως φαίνεται δεν ήταν ικανό να αποτρέψει το μοιραίο, ήταν ότι χρειάστηκε πάρα πολύς χρόνος μέχρι να συγκεντρωθεί το απαραίτητο χρηματικό ποσό. Αυτό είχε ως συνέπεια να ακολουθήσουν, αμέσως μετά, και οι συνομιλίες περί δασμών ακριβώς την ίδια πορεία.
Χρειάζεται να καταστεί σαφές σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι ο χρόνος δεν υπήρχε περίπτωση να είναι ανεξάντλητος για την εταιρεία, η οποία το τελευταίο διάστημα «έκαψε» 550 εκατομμύρια ευρώ το μήνα.
Το δημοσίευμα τονίζει ότι «η συνάντηση των μετόχων που ενέκρινε το πακέτο κρατικών ενισχύσεων πριν από έξι εβδομάδες, έπρεπε να έχει καταλήξει σε ένα ομόφωνο αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης, κάτι που όμως δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα παρά μόνο με την κάποτε ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη ένωση αεροσυνοδών UFO, το οποίο όμως οι εργαζόμενοι ακόμη δεν έχουν εγκρίνει. Αυτό συνιστά αναμφισβήτητα μια εξαιρετικά πενιχρή απόδοση».
Οι επόμενοι μήνες δεν θα είναι εύκολοι στον τομέα των αερομεταφορών
Ως εκ τούτου, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι οι επόμενοι μήνες δεν θα είναι εύκολοι στον τομέα των αερομεταφορών. Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, έχουν ήδη ανακοινώσει ότι σκοπεύουν να αυξήσουν το πρόγραμμα πτήσεων που θα πραγματοποιούν το προσεχές διάστημα, πάντα βέβαια… κορωνοϊού επιτρέποντος.
Δεν χρειάζεται μαντικές ικανότητες για να προβλέψει κανείς ότι επίκειται «πόλεμος τιμών» και γι’ αυτόν τον λόγο η περίοδος της κρίσης είναι η λάθος στιγμή για ένα μεγάλο «πόκερ» διαπραγμάτευσης.
Ο μη ρεαλιστικός στόχος που έθεσε η Lufthansa για την αποφυγή των απολύσεων ήταν ασταθής από την αρχή. Λυπηρό, από όποια οπτική γωνία κι αν το δει κανείς. Εάν, όμως η ήδη βεβαρημένη κατάσταση φτάσει στο σημείο να χάνονται επιπλέον θέσεις εργασίας, επειδή δεν είναι όλοι έτοιμοι να κάνουν οδυνηρές περικοπές, αυτό θα ήταν επιπλέον και καταστροφικό από όλες τις απόψεις. Το λιγότερο…
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Frankfurter Allgemeine Zeitung, Reuters