Ο κλάδος του κρέατος αποτελεί έναν από τους κύριους κλάδους της οικονομίας κάθε χώρας καθώς τα προϊόντα που παράγει αποτελούν βασικά στοιχεία της διατροφής του ανθρώπου.
Σύμφωνα με τον Οικογενειακό Προϋπολογισμό της Ε.Σ.Υ.Ε. του 2005, το 23,4% των δαπανών για είδη διατροφής αφορά δαπάνες για προϊόντα κρέατος. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.eu ), ο κλάδος Εμπορίας Κρέατος διανύει μια μεταβατική περίοδο εκσυγχρονισμού και οργανωτικής μετάλλαξης που δημιουργεί θετικές προσδοκίες για το μέλλον του.
Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον (π.χ. η ανάπτυξη ενός ιού σε μία χώρα δημιουργεί επιπτώσεις σε παγκόσμια κλίμακα), από ταχεία ανάπτυξη, ενσωματώνει διαρκώς εξελισσόμενες τεχνολογίες (π.χ. RFID) και προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις ολοένα και πιο ενημερωμένων καταναλωτών ως προς την ποιότητα, την ασφάλεια (π.χ. τήρηση των κανόνων HACCP και ISO) και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων.
Πιο συγκεκριμένα, πολλές από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εμπορία κρέατος έχουν δημιουργήσει και τυποποιητικές μονάδες στις οποίες τεμαχίζουν το κρέας σε μικρότερες ποσότητες, το αποστεώνουν, το συσκευάζουν και το αποθηκεύουν σε ψυκτικούς θαλάμους. Ανάλογα με την τεχνολογία συσκευασίας/τυποποίησης και ψύξης που χρησιμοποιεί κάθε εταιρεία διαμορφώνεται και ο χρόνος παραμονής και συντήρησης των προϊόντων.
Στις περισσότερες εταιρείες η διαδικασία είναι σχετικά απλή και οι συντηρούμενες ποσότητες μικρές. Ωστόσο οι δύο ηγέτιδες εταιρείες του κλάδου διαθέτουν σημαντικές μονάδες επεξεργασίας των εμπορευμάτων καθώς και μεγάλους ιδιόκτητους θαλάμους ψύξης στους οποίους έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύσουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα τα προϊόντα τους, γεγονός που τους δίνει τη ευελιξία ανάπτυξης στρατηγικών διαχείρισης των αποθεμάτων και βελτίωσης της κερδοφορίας τους.
Από τη θέση που κατέχουν οι συγκεκριμένες εταιρείες στην αγορά είναι εμφανές ότι για να κυριαρχήσει μία επιχείρηση στον συγκεκριμένο κλάδο θα πρέπει να προσφέρει πέραν της εμπορίας, επιπρόσθετες υπηρεσίες όπως συσκευασία, διαμόρφωση του τελικού προϊόντος κλπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι υπόλοιπες μεγάλες εταιρείες οι οποίες έχουν ήδη διαμορφώσει ανάλογους χώρους συσκευασίας, τυποποίησης και ψύξης.
Από την ανάλυση των στοιχείων των εταιρειών του δείγματος προκύπτει ότι τόσο η πορεία των συνολικών Πωλήσεων όσο και των συνολικών Κερδών είναι ιδιαίτερα θετική τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο ο ρυθμός αύξησης των Πωλήσεων μειώνεται και το 2006 ο Κύκλος Εργασιών του δείγματος αυξήθηκε κατά +6,6% σε σχέση με το 2005, ενώ το 2005 η αντίστοιχη αύξηση ήταν +13,5%. Η μέση αύξηση ανά εταιρεία να ανέρχεται στο +9,3%.
Ο δείκτης συγκέντρωσης των 5 μεγαλύτερων εταιρειών ανέρχεται σε 47%. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι τα μεγαλύτερα σχετικά ποσοστά αφορούν τις δυο μεγαλύτερες στις οποίες συγκεντρώνεται και το 32,2% των κλαδικών πωλήσεων.
Εικοσι επτά εταιρείες παρουσίασαν αύξηση των Πωλήσεών τους (ποσοστό 71,1%) και 33 ήταν κερδοφόρες (ποσοστό 86,8%). Επίσης 21 εταιρείες παρουσίασαν αύξηση των κερδών τους.
Οι μεγαλύτερες εταιρείες παρουσίασαν μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων (+12,3% κατά Μ.Ο.) ενώ η αντίστοιχη επίδοση για τις μικρότερες ήταν 5,6%, καθώς αυτές εμφανίζουν σχεδόν στο σύνολό τους χαμηλότερες Πωλήσεις σε σχέση με το 2005.