DW: 25 χρόνια Amazon

Πέμπτη, 16 Ιουλίου 2020 12:24
UPD:12:25
REUTERS/Brendan McDermid

Η Amazon ξεκίνησε ως μια μικρή εταιρεία με λίγους συνεργάτες και σήμερα έχει μετατραπεί σε έναν κολοσσό.

Στις 27 Ιουλίου ο επικεφαλής της Amazon Τζεφ Μπέζος έχει κληθεί να δώσει εξηγήσεις στην επιτροπή ανταγωνισμού του αμερικανικού Κογκρέσου. Δεν θα είναι ωστόσο μόνος. Έχουν κληθεί και οι επικεφαλείς της Apple, Facebook και Google, με τη μόνη διαφορά όμως ότι για τον Μπέζο είναι η πρώτη φορά που καλείται να καταθέσει.

Το θέμα είναι οι πρακτικές της επιχείρησης του διαδικτυακού κολοσσού και εάν μεταχειρίζονται τους έμπορους που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες κατά τρόπο δίκαιο.

Το σίγουρο είναι πως η επιτροπή δεν θα αντιμετωπίσει τον Μπέζο με βελούδινο τρόπο. Το πρόβλημα είναι τα δεδομένα που συλλέγει η Amazon όταν άλλοι επιχειρηματίες αγοράζουν μέσω της συγκεκριμένης διαδικτυακής πλατφόρμας. Εκτός αυτού το θέμα είναι πώς δυσκολεύουν τη ζωή των ανταγωνιστών τους με τα εκατομμύρια που διαθέτουν ή απλά τους εξαγοράζουν γιατί είναι μικρότεροι. Πολλές από αυτές τις πρακτικές δεν είναι παράνομες ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνονται ανεχτές από τον νομοθέτη και στο μέλλον.

10.000 δολάρια το δευτερόλεπτο

Οι Αμερικανοί στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ξόδεψαν 19 δισεκατομμύρια ευρώ για βιβλία. «Μου ήταν σαφές από την αρχή όταν σκέφτομαι τα πράγματα τώρα, ότι ήθελαν να ιδρύσω μια εταιρεία που θα πουλούσε βιβλία στο διαδίκτυο. Ήξερα πως αν δεν το έκανα θα το μετάνιωνα σε όλη μου τη ζωή».

Ο Μπέζος ιδρύει την εταιρεία του το 1994 σε ένα γκαράζ με την επωνυμία Cadabra. Τρία χρόνια αργότερα μπαίνει στο χρηματιστήριο. Γνωρίζει μια απίστευτη άνθιση και άλλες εταιρείες που είχαν προηγηθεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο πτωχεύουν. Καταφέρνει χρόνο με το χρόνο να πείθει τους επενδυτές να δαπανούν δισεκατομμύρια δολάρια παρόλο που η εταιρεία δεν καταγράφει κέρδη. Μέχρι το 2001 που για πρώτη φορά κατέγραψε κέρδη πέντε εκατομμυρίων δολαρίων και ο τζίρος για πρώτη φορά ξεπέρασε το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

Σήμερα η Amazon κερδίζει αυτά τα χρήματα σε λιγότερο από δυο ημέρες. Το 2019 ο τζίρος του ομίλου ήταν πάνω από 280 δισεκατομμύρια δολάρια. Στα μέσα Απριλίου η βρετανική εφημερίδα Guardian υπολόγιζε πως τα έσοδα της εταιρείας κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού ήταν ως τζίρος 10.000 δολάρια ανά δευτερόλεπτο. Εκτός όμως από το διαδικτυακό εμπόριο σημαντικό ρόλο παίζουν η παροχή υπηρεσιών όπως το Amazon Pay ή Amazon Music ή Prime Video.

Αλλαγή του νομικού πλαισίου

Το μυστικό της επιτυχίας της Amazon είναι η απόλυτη ικανοποίηση του πελάτη, γεγονός όμως που έχει επιπτώσεις στους συνεργάτες και σε τρίτους εμπόρους. Αυτό σημαίνει πολύ μεγάλη πίεση για τους συνεργάτες ώστε τα εμπορεύματα να φθάνουν στον πελάτη σε χρόνο ρεκόρ. Εκτός αυτού όταν η Amazon με μεγάλη γενναιοδωρία δέχεται πίσω ανεπιθύμητες αγορές των πελατών της, αυτό σημαίνει πως κάποιοι έμποροι επωμίζονται το κόστος.

Γεγονός είναι ότι θα πρέπει να αλλάξει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας αυτών των κολοσσών. Το πώς θα συνεχιστεί η κατάσταση δεν εξαρτάται όμως μόνο από την πορεία των καταθέσεων ενώπιον της επιτροπής ανταγωνισμού του Κονγκρέσου. Σημαντικό ρόλο θα παίξει ακόμα η έκβαση των εκλογών στις ΗΠΑ τον ερχόμενο Νοέμβριο. Η Amazon δέχεται πιέσεις και από τις Βρυξέλλες. Η αρμόδια επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βερστάγκερ προετοιμάζει ήδη μια διαδικασία προσφυγής για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού εναντίον του ομίλου του Τζεφ Μπέζου.

Τόμας Κόλμαν



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα