Οι κάτοχοι αυτοκινήτων μάρκας VW και των θυγατρικών της εταιρειών δε θα μπορέσουν να διεκδικήσουν εύκολα από τα αστικά δικαστήρια στην Ελλάδα, αποζημιώσεις από τη γερμανική εταιρεία «Κολοσσό» στην αυτοκίνηση, σε περίπτωση που θεωρούν ότι εξαπατήθηκαν σχετικά με το σκάνδαλο των «πειραγμένων πετρελαιοοκινητήρων» εκατοντάδων χιλιάδων οχημάτων του ομίλου VW, προκειμένου να εμφανίζουν μειωμένους ρύπους στα περιβαλλοντικά τεστ που υποβάλλονταν.
Αυτό άφησε να εννοηθεί ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, απαντώντας την Τετάρτη στη Βουλή σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του Κόμματος της Ελληνικής Λύσης κ. Βασίλειο Βιλιάρδο.
Ο βουλευτής είχε απευθυνθεί στον κ. Γεωργιάδη με επερώτηση στη Βουλή ζητώντας να ενημερωθεί το καταναλωτικό κοινό στην Ελλάδα σχετικά με το αν οι κάτοχοι αυτοκινήτων της συγκεκριμένης αυτοκινητοβιομήχανιας δικαιούνται αποζημίωση για το σκάνδαλο Dieselgate, βάσει σχετικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Ανώτατου Δικαστηρίου.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης σε απάντηση που ήλθε από την ΕΕ γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία στο ευρωπαϊκό Αστικό Δίκαιο που να επιτρέπει τη δικαστική διεκδίκηση αντίστοιχων αποζημιώσεων.
Αυτό όμως δεν συμπεριλαμβάνει το Εθνικό Δίκαιο ορισμένων κρατών - μελών της ΕΕ, που ενδεχομένως στην περιβαλλοντική τους νομοθεσία να έχουν σχετικά άρθρα σχετικά με εγκληματικές ενέργειες που αφορούν περιβαλλοντικά ζητήματα και θέματα εξαπάτησης ή διαφθοράς.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, ο κ. Γεωργιάδης έκανε σαφές ότι μια τέτοια διάταξη που να επιτρέπει σε Ελληνικό Δημόσιο και τις αρμόδιες περιβαλλοντικές διοικήσεις να διεκδικήσουν από τον όμιλο VW αποζημιώσεις για το σκάνδαλο Dieselgate, δεν υφύστανται στο εθνικό Αστικό Δίκαιο.
« Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία δεν υφίσταται παράβαση. Αφού δεν υφίσταται παράβαση, δεν υπάρχει τρόπος το κράτος να διεκδικήσει αποζημίωση. Εάν στη νομοθεσία μας προβλέπαμε, που δεν το προβλέπουμε, το συγκεκριμένο όριο ρύπου, τον οποίο προέβλεπε η Αμερικανική νομοθεσία και για την Αμερικανική νομοθεσία έβαλε το λογισμικό η Volkswagen, όχι για τις Ευρωπαϊκές χώρες, τουλάχιστον για την Ελλάδα.
Εφόσον σε κανένα σημείο της νομοθεσίας μας, σε κανένα σημείο των διαφημίσεων της Volkswagen στην Ελλάδα, κανένας καταναλωτής στην Ελλάδα δεν μπορεί να αγόρασε αυτοκίνητο με βάση αυτό το συγκεκριμένο ρύπο, αφού πουθενά δεν αναφερόταν αυτός ο συγκεκριμένος ρύπος. Δεν τεκμαίρεται από την υπηρεσία μας δυνατότητα αποζημίωσης από το κράτος.
Έχει o καταναλωτής το δικαίωμα να στραφεί δικαστικά; Βεβαίως και το έχει. Ποιος του το στερεί; Όποιος θέλει μπορεί να πάει στο δικαστήριο της Volkswagen και να διεκδικήσει ό,τι νομίζει. Εμείς δεν λέμε ούτε να πάει κάποιος, ούτε να μην πάει. Συνταγματικό του δικαίωμα είναι να πάει.» , επισήμανε, μεταξύ άλλων, στην τοποθέτησή του στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Κατέστησε δε σαφές ότι ακόμα και αν η Ελληνική Βουλή ψήφιζε άμεσα σχετικό νόμο, η εφαρμογή του δεν θα είχε αναδρομική ισχύ ώστε να μπορεί να συμπεριλάβει το σκάνδαλο Dieselgate.
naftemporiki.gr