Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και αλλαγή στα υφιστάμενα κριτήρια προστασίας των επιβατών (επιβάτης ανά τετραγωνικό μέτρο) για μετά τη 15η Ιουνίου ζητούν οι ακτοπλόοι από τον ΕΟΔΥ και το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου ο κλάδος να παραμείνει βιώσιμος.
Οι ακτοπλόοι αναμένουν άνοδο της επιβατικής κίνησης από τις αρχές Ιουλίου, και εκτιμούν ότι με τα μέτρα που ισχύουν σήμερα (δυνατότητα επιβίβασης 50% του πρωτοκόλλου του πλοίου) δεν θα μπορούν να την εξυπηρετήσουν.
Σημειώνεται ότι για τον τρέχοντα μήνα Μάιο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναμένουν πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 95% και των οχημάτων κατά 80%, συμπεριλαμβανομένων των ΙΧ, σε σύγκριση με τον περσινό μήνα. Για τον Ιούνιο οι ακτοπλόοι προϋπολογίζουν πτώση της κίνησης κατά 90% σε σύγκριση με τον Ιούνιο πέρυσι και αντίστοιχη μείωση στα οχήματα.
Η ακτοπλοΐα ελπίζει σε κάτι διαφορετικό από τον Ιούλιο και για τον λόγο αυτό ζητά την αύξηση της μεταφορικής δυναμικότητας των πλοίων από τις 15 Ιουνίου και μετά, πάνω από το 50% του πρωτοκόλλου, μέτρο που ισχύει από σήμερα Δευτέρα και μέχρι τη 15η Ιουνίου.
Όπως στις αερομεταφορές
Όπως εκτιμά στη «Ν» ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης, από τον Ιούλιο η κατάσταση μπορεί να αλλάξει κάπως λόγω και της έναρξης αεροπορικών συνδέσεων από το εξωτερικό.
Με την ευκαιρία αναφοράς στις αερομεταφορές, ο κ. Σακέλλης διευκρινίζει ότι ο ΣΕΕΝ είναι υπέρ των υγειονομικών μέτρων που έχουν υιοθετηθεί για τις αεροπορικές μεταφορές, τα θεωρεί ασφαλή και αποτελεσματικά, καθώς συμβάλλουν στην ενίσχυση των ταξιδιών, γεγονός που θα λειτουργήσει θετικά για τον τουρισμό και την ακτοπλοΐα.
2 τ.μ. ανά άτομο
Λόγω της αναμενόμενης αύξησης της κίνησης στην ακτοπλοΐα, από τις αρχές Ιουλίου, ο ΣΕΕΝ έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για μετά τη 15η Ιουνίου, η οποία προβλέπει να αντιστοιχεί ένας επιβάτης σε κάθε δύο τετραγωνικά μέτρα επιφανείας του πλοίου, μία πρόταση που εναρμονίζεται με ό,τι ισχύει γενικότερα για τις συγκεντρώσεις ατόμων σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται, μια οικογένεια τεσσάρων ατόμων θα έχει στη διάθεσή της 16 τετραγωνικά μέτρα. Όπως αναφέρουν οι ακτοπλόοι, η μέση κράτηση αφορά τρία άτομα, που σημαίνει ότι κατά μέσο όρο η κάθε παρέα ή οικογένεια θα έχει στη διάθεσή της έξι τετραγωνικά μέτρα.
Να ληφθεί υπόψη ότι η μεγάλη πλειονότητα των επιβατών στο πλοίο βρίσκεται στα ανοικτά καταστρώματα και συνεπώς η προτεινόμενη ρύθμιση είναι ακόμη πιο ασφαλής.
Αν δεν γίνει αυτό και παραμείνει το 50% και για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, τότε θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν θα εξυπηρετηθεί ούτε το 25% της περσινής κίνησης, δεδομένου ότι με τον όρο του 50% δεν πρόκειται να δρομολογηθούν ταχύπλοα πλοία τα οποία δεν θα είναι βιώσιμα. Έτσι όλο το βάρος θα πέσει στα υφιστάμενα συμβατικά. Όμως, είτε πρόκειται για ταχύπλοο είτε για συμβατικό, η πληρότητα μόλις του 50% του πρωτοκόλλου δεν καθιστά τη δρομολόγηση του πλοίου βιώσιμη και για αυτόν ακριβώς τον λόγο άλλωστε τα δρομολόγια σήμερα και μέχρι τις 15 Ιουνίου θα γίνονται με επιδότηση (καθεστώς άγονων γραμμών). Συνεπώς εάν δεν αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα του πλοίου θα πρέπει να βρεθεί τρόπος οικονομικής του στήριξης.
Τα κλιματιστικά
Ένα άλλο σημείο που οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη είναι ότι ο κλιματισμός στα πλοία μπορεί με τις κατάλληλες μετατροπές να λειτουργεί με φρέσκο θαλασσινό αέρα και όχι με ανακύκλωση του εσωτερικού, συνεπώς η διαβίωση εντός του πλοίου είναι ακόμη πιο ασφαλής.
Εν κατακλείδι οι ακτοπλόοι υπογραμμίζουν την ανάγκη η πολιτεία να μελετήσει καλύτερα τις δυνατότητες και την προσφορά του κλάδου και να τον στηρίξει, καθώς αποδείχθηκε μέχρι τώρα ότι το ακτοπλοϊκό πλοίο είναι αυτό που διατήρησε την οικονομία των νησιών ζωντανή.