Το σχέδιο νόμου για το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής (ΕΤΑΚΣ)παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφης.
Δικαιούχοι
Όπως είπε ο υπουργός, δικαιούχοι των ενισχύσεων του Ταμείου είναι άτομα ή νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα χαμηλότερο του ορίου της φτώχειας στην Ελλάδα.
Το ΕΤΑΚΣ θα χρηματοδοτεί, με βάση συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια, ολοκληρωμένα προγράμματα εισοδηματικής ενίσχυσης κατηγοριών δικαιούχων, τα οποία καταρτίζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, καθώς και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Τα προγράμματα εισοδηματικής ενίσχυσης θα εγκρίνονται με κοινές υπουργικές αποφάσεις του ίδιου του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του ΕΤΑΚΣ.
Στις αποφάσεις αυτές καθορίζονται τα κριτήρια υπαγωγής των δικαιούχων, το ύψος και ο τρόπος καταβολής των ενισχύσεων, καθώς και κάθε άλλη σχετική με την εφαρμογή των προγραμμάτων λεπτομέρεια.
Χρηματοδότηση
Στόχος των δράσεων που θα χρηματοδοτεί το Ταμείο -τόνισε ο κ.Αλογοσκούφης- είναι η σημαντική μείωση του ποσοστού της φτώχειας μέσα στην επόμενη 5ετία.
Για να μπορέσει να εκπληρώσει τους σκοπούς του, το Ταμείο επιχορηγείται αμέσως με την ίδρυσή του με 100 εκατ. ευρώ και θα ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια σταδιακά, με ποσό που ξεκινά από 500 εκατ. ευρώ το 2008 και θα φθάσει ετησίως τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ το 2011.
Στοχευμένες δράσεις
Όπως προαναφέρθηκε, το ποσό που θα καταβάλλεται στους δικαιούχους θα διαμορφώνεται με βάση συγκεκριμένα αντικειμενικά κοινωνικά κριτήρια, ενώ όπως επεσήμανε ο υπουργός, «κλειδί» για την αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι οι στοχευμένες δράσεις.
Στο σημείο αυτό ο υπουργός αναφέρθηκε στη μειωμένη -μέχρι σήμερα- αποτελεσματικότητα των κοινωνικών δαπανών. Σύμφωνα με τον κ. Αλογοσκούφη, βασική αιτία της χαμηλής αποτελεσματικότητας των κοινωνικών δαπανών της χώρας μας είναι το γεγονός ότι οι δαπάνες αυτές τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν στοχευμένες σε αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη.
Όπως σημείωσε, παρά το γεγονός ότι οι κοινωνικές δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ στη χώρα μας είναι σχεδόν ισοδύναμες με το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο (26% έναντι 27,6%), μόλις το 13% των ατόμων που βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας - δηλαδή κάτω από το 60% του διάμεσου διαθέσιμου εισοδήματος- καταφέρνει να υπερβεί το όριο αυτό μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις έναντι 38,5% κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αναποτελεσματικότητα των κοινωνικών δαπανών στην Ελλάδα, πρόσθεσε ο υπουργός, αντανακλάται στο ποσοστό των ατόμων που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, το οποίο παραμένει σταθερό τα τελευταία χρόνια περίπου στο 20% μέχρι το 2004 (για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία). Το αποτέλεσμα είναι ότι η Ελλάδα, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αφορμή «την παγκόσμια ημέρα κατά της φτώχειας», έχει μαζί με την Ιρλανδία το υψηλότερο ποσοστό φτώχειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση των «15».
Ειδική ομάδα αξιολόγησης
Επιπρόσθετα, στο σχ/ν για το ΕΤΑΚΣ προβλέπεται η σύσταση ειδικής ομάδας έρευνας, ανάλυσης και τεκμηρίωσης που θα εισηγείται και θα αξιολογεί προτάσεις για την αντιμετώπιση της φτώχειας.
Aκολουθεί όλο το σχ/ν για το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής:
Σχέδιο Νόμου «Σύσταση Εθνικού Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής».
¶ρθρο 1
Ίδρυση
1. Ιδρύεται Ταμείο με την επωνυμία Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής (ΕΤΑΚΣ), το οποίο είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Το Ταμείο εποπτεύεται από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και εδρεύει στην Αθήνα.
2. Σκοπός του Ταμείου είναι η χρηματοδότηση προγραμμάτων ετήσιας εισοδηματικής ενίσχυσης ατόμων ή νοικοκυριών που κατοικούν νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν ετήσιο εισόδημα χαμηλότερο από το κατ’ έτος εκάστοτε εκτιμώμενο όριο της φτώχειας στην Ελλάδα.
3. Το όριο της φτώχειας ορίζεται στο 60% της διάμεσου του ισοδύναμου συνολικού διαθέσιμου εισοδήματος, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των νοικοκυριών που διενεργείται ετησίως από τη Γενική Γραμματεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ), δυνάμει του Κανονισμού 1177/2003 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
¶ρθρο 2
Πόροι
1. Οι πόροι του ΕΤΑΚΣ προέρχονται από:
α) Ετήσιες εισφορές από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Κράτους.
β) Ποσοστό 20% επί των εσόδων του λογαριασμού του ν. 128/75 του προηγουμένου έτους.
γ) Ποσοστό 20% επί των ετήσιων εισπράξεων των ειδικών λογαριασμών του ν.2771/99 εκτός κρατικού προϋπολογισμού.
δ) Έσοδα που προκύπτουν από τη διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου
2. Το ύψος της ετήσιας εισφοράς του Τακτικού Προϋπολογισμού ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΤΑΚΣ.
3. Με την ίδρυσή του το ΕΤΑΚΣ επιχορηγείται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό με το ποσό των ευρώ εκατό εκατομμυρίων (100.000.000).
¶ρθρο 3
Προγράμματα και δικαιούχοι
1. Το ΕΤΑΚΣ χρηματοδοτεί ολοκληρωμένα προγράμματα εισοδηματικής ενίσχυσης κατηγοριών δικαιούχων, τα οποία καταρτίζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, καθώς και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
2. Τα προγράμματα εισοδηματικής ενίσχυσης εγκρίνονται με κοινές υπουργικές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του ΕΤΑΚΣ. Στις αποφάσεις αυτές καθορίζονται τα κριτήρια υπαγωγής των δικαιούχων, το ύψος και ο τρόπος καταβολής των ενισχύσεων, καθώς και κάθε άλλη σχετική με την εφαρμογή των προγραμμάτων λεπτομέρεια.
3. Δικαιούχοι των ενισχύσεων μπορούν να είναι άτομα ή νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα χαμηλότερο του ορίου της φτώχειας στην Ελλάδα, όπως αυτό ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 1, σύμφωνα με τα εκάστοτε διαθέσιμα στοιχεία και τις σχετικές εκτιμήσεις της Γενικής Γραμματείας της ΕΣΥΕ.
¶ρθρο 4
Διοίκηση και Οργάνωση - Θέματα Προσωπικού
1. Το ΕΤΑΚΣ διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.). Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Από τα υπόλοιπα μέλη, δύο ορίζονται από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, δύο από τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και δύο από τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με κριτήριο τις ειδικές γνώσεις και την πολυετή εμπειρία τους σε θέματα οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Το Δ.Σ. διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και έχει πενταετή θητεία. Οι ανωτέρω αποφάσεις δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
2. Η θητεία του Δ.Σ. μπορεί να ανανεώνεται μία φορά για αντίστοιχο χρονικό διάστημα και παρατείνεται μέχρι το διορισμό νέας Διοίκησης και πάντως όχι πέραν τριμήνου από τη λήξη της.
3. Η θητεία των μελών διακόπτεται μόνο εάν κατά τη διάρκεια αυτής προκύψουν πράξεις ή παραλείψεις που θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία που συνάδει με την άσκηση του λειτουργήματός τους ή αδυνατούν να ασκήσουν τα καθήκοντά τους για λόγους υγείας. Σε περίπτωση χηρεύσεως θέσεως μέλους του Δ.Σ. με οποιονδήποτε τρόπο, πέραν των προαναφερομένων, διορίζεται νέο μέλος για τον υπόλοιπο χρόνο της θητείας του Δ.Σ., κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου.
4. Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματός του, τον Πρόεδρο του Δ.Σ. αναπληρώνει ως προς όλες τις αρμοδιότητές του ο Αντιπρόεδρος. Ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. εκλέγεται από τα μέλη του Δ.Σ.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται το ύψος της αμοιβής του Προέδρου και των υπόλοιπων μελών του Δ.Σ.
6. Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία και συνεδριάζει έγκυρα όταν είναι παρόντα τουλάχιστον πέντε μέλη. Μεταξύ των μελών αυτών πρέπει απαραιτήτως να είναι ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη υπέρ της οποίας τάσσεται ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος, κατά περίπτωση.
7. Με Προεδρικό Διάταγμα των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας - Οικονομικών, ύστερα από πρόταση του Δ.Σ. του ΕΤΑΚΣ, καθορίζεται η οργανική διάρθρωση του Ταμείου και ο κανονισμός λειτουργίας του.
8. Το Δ.Σ. του ΕΤΑΚΣ είναι αρμόδιο για:
α) την οργάνωση και τη λειτουργία του Ταμείου
β) την είσπραξη των πόρων και τη διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου
γ) την κατάρτιση του ετήσιου προϋπολογισμού, ισολογισμού, απολογισμού
δ) τη σύνταξη της έκθεσης αξιολόγησης της προόδου υλοποίησης των στόχων του Ταμείου
ε) την εκπροσώπηση του Ταμείου στο εσωτερικό ή εξωτερικό και για κάθε άλλο θέμα που σχετίζεται με την εκπλήρωση της αποστολής του
9. Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. εκπροσωπεί το ΕΤΑΚΣ ενώπιον κάθε αρχής και τρίτου, εποπτεύει την ορθή εφαρμογή των αποφάσεων του Δ.Σ., την ορθή εκτέλεση του προγράμματος και του προϋπολογισμού του Ταμείου στο πλαίσιο της επίτευξης του σκοπού του, την τήρηση του κανονισμού οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του Ταμείου. Συγκαλεί σε συνεδριάσεις το Δ.Σ., προεδρεύει στις συνεδριάσεις του και ορίζει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Με την έγκριση του Δ.Σ., ο Πρόεδρος μπορεί να αναθέτει σε άλλο μέλος του Δ.Σ. την εκπροσώπηση του Ταμείου ενώπιον κάθε αρχής και τρίτου.
10. Το ΕΤΑΚΣ υποστηρίζεται από επιστημονικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό που αποσπάται από τα συναρμόδια Υπουργεία, κατά προτεραιότητα, από άλλα Υπουργεία, Ν.Π.Δ.Δ. ή δημόσιους οργανισμούς. Για το σκοπό αυτό, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, ύστερα από πρόταση του Δ.Σ., συνιστώνται και κατανέμονται έως είκοσι συνολικά θέσεις, οι οποίες πληρούνται μόνο με απόσπαση. Οι αποσπάσεις του προσωπικού που αναφέρεται στα προηγούμενα εδάφια γίνονται κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού, εάν ο αποσπασμένος προέρχεται από Υπουργείο, ή με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών μετά από σύμφωνη γνώμη του Προέδρου του Δ.Σ. του φορέα, εάν ο αποσπασμένος προέρχεται από τους λοιπούς φορείς εκ των αναφερομένων στο πρώτο εδάφιο της παρούσας παραγράφου. Οι αποσπασμένοι στο ΕΤΑΚΣ συνεχίζουν να λαμβάνουν το σύνολο των πάσης φύσεως αποδοχών, επιδομάτων και λοιπών αμοιβών τους από την υπηρεσία από την οποία προέρχονται.
11. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ύστερα από εισήγηση του Δ.Σ. του ΕΤΑΚΣ, μπορεί να προβλεφθεί η χορήγηση ειδικού μηνιαίου επιδόματος στους υπαλλήλους που αποσπώνται στο Ταμείο.
12. Στο Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής συστήνεται «Μονάδα Έρευνας, Ανάλυσης και Τεκμηρίωσης» (Η Μονάδα). Η Μονάδα αποτελεί επιστημονικό και συμβουλευτικό όργανο του Προέδρου και του Δ.Σ. του Ταμείου.
α. Έργο της Μονάδας είναι η υποβολή εισηγήσεων επί θεμάτων εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας και των εκδιδόμενων κανονιστικών αποφάσεων για τα ολοκληρωμένα προγράμματα εισοδηματικής ενίσχυσης κατηγοριών δικαιούχων αρμοδιότητας του ΕΤΑΚΣ, τον εκσυγχρονισμό αυτής καθώς και λήψης μέτρων και θέσπισης κανόνων για την τροποποίηση, συμπλήρωση της νομοθεσίας.
β. Η Μονάδα επιλαμβάνεται των ανωτέρω, μετά από σχετική παραπομπή των θεμάτων σε αυτήν από τον Πρόεδρο ή το Δ.Σ. του ΕΤΑΚΣ.
γ. Η Μονάδα αποτελείται από επιστημονικό προσωπικό δέκα (10) ατόμων, εκ των οποίων τα πέντε (5) είναι άτομα υψηλής επιστημονικής κατάρτισης της κατηγορίας Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού με ειδίκευση στο αντικείμενο της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, ενώ τα λοιπά στελέχη είναι υπάλληλοι της κατηγορίας ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού, με ειδίκευση σε σπουδές οικονομικής λογιστικής ή νομικής επιστήμης, σύμφωνα με το Π.Δ. 50/2001 (ΦΕΚ Α’39) όπως ισχύει. Οι προσλήψεις των υπαλλήλων του ειδικού επιστημονικού προσωπικού διενεργούνται εφαρμοζόμενες αναλογικά οι διατάξεις της παραγράφου 2, του άρθρου 10 του ν. 3229/2004 (ΦΕΚ Α’ 38) όπως ισχύει.
δ. Η Μονάδα συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και η αποζημίωση του προσωπικού της Μονάδας και των υπαλλήλων ΠΕ Διοικητικού - Οικονομικού..
ε. Οι δαπάνες λειτουργίας της Μονάδας βαρύνουν τον προϋπολογισμό του ΕΤΑΚΣ πλην των πάσης φύσεως αποδοχών, επιδομάτων και λοιπών αμοιβών των υπαλλήλων ΠΕ Διοικητικού - Οικονομικού οι οποίες βαρύνουν τις υπηρεσίες από τις οποίες αποσπάστηκαν.
¶ρθρο 5
Προϋπολογισμός - Απολογισμός - Οικονομικός Έλεγχος
1. Για την κατάρτιση, έγκριση και εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΕΤΑΚΣ εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν.Δ. 496/1974, όπως ισχύουν. Επιπλέον, ο έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης του Ταμείου και του ισολογισμού του ανατίθεται από το Δ.Σ. σε ορκωτούς ελεγκτές ή αναγνωρισμένη ελεγκτική εταιρία, που υποβάλλουν σχετική έκθεση προς την αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Θεμάτων της Βουλής των Ελλήνων και τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών.
2. Το οικονομικό έτος αρχίζει, με εξαίρεση την πρώτη χρήση, την 1η Ιανουαρίου και λήγει την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Το αργότερο μέχρι τέλος Οκτωβρίου συντάσσεται ο προϋπολογισμός του επόμενου οικονομικού έτους, εντός δε τριών μηνών από την έναρξή του συντάσσεται ο απολογισμός του προηγούμενου οικονομικού έτους και έκθεση αξιολόγησης της προόδου υλοποίησης των στόχων του Ταμείου, που υποβάλλονται στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών για έγκριση και κοινοποιείται στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών Θεμάτων της Βουλής των Ελλήνων. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν.Δ. 496/1974, όπως ισχύουν.
¶ρθρο 6
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς του νόμου αυτού αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επί μέρους διατάξεις.
ΕΒΕΑ: Ιδρυση οργάνωσης επιχειρηματικής ευθύνης κατά της φτώχειας
Στην ίδρυση της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης που θα εκφράζει την Ελληνική Επιχειρηματική Ευθύνη Κατά της Φτώχειας προχωρά το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας http://www.naftemporiki.gr/news/static/07/10/17/1426327.htm .
πως ανακοίνωσε σήμερα ο πρόεδρος του επιμελητηρίου κ. Κ. Μίχαλος η ΜΚΟ επιδιώκει να εκφράσει και να συντονίσει την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη των Επιχειρήσεων. "Δεν επιδιώκουμε να συλλέξουμε κάτι από το υστέρημα των πολιτών. Στόχος μας είναι η αναδιανομή του πλεονάσματος κάθε σπιτιού και κάθε επιχείρησης σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη", ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι το ΕΒΕΑ έχει διαμορφώσει το βασικό πλαίσιο των δραστηριοτήτων της Οργάνωσης, το οποίο θα γνωστοποιηθεί προσεχώς.