ΙΣΧΥΡΕΣ πληθωριστικές πιέσεις σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών προμηνύουν οι αλλαγές στη φορολογία καυσίμων που σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο, οι οποίες θα αρχίζουν να εφαρμόζονται σχεδόν στο σύνολό τους από 1-1-2008.
Επιπτώσεις σε ρυθμό ανάπτυξης αλλά και πληθωρισμό θα έχει ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου να «συνδέσει», εκτός από το φυσικό αέριο, και το ηλεκτρικό ρεύμα με τις διεθνείς τιμές πετρελαίου, αυξάνοντας παράλληλα και τη φορολογία των ενεργειακών προϊόντων.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μια αύξηση της τιμής της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά 10 δολάρια το βαρέλι αυξάνει αντίστοιχα τον «ελληνικό» πληθωρισμό κατά 0,3%, αφαιρώντας παράλληλα ισόποσο ποσοστό από το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας.
Η αναβολή του μέτρου για εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτό του πετρελαίου κίνησης έφερε αμέσως στο τραπέζι το διπλασιασμό του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη. Η λογική της αύξησης προσομοιάζει τη θέσπιση της επιβολής του «πράσινου φόρου», αφού εκτιμάται ότι, εκτός από τα πρόσθετα έσοδα, θα έχει ως αποτέλεσμα και την αποθάρρυνση της χρήσης των Ι.Χ., ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου δεν επιτρέπεται η πετρελαιοκίνηση.
Σε καθαρά πρακτικό επίπεδο όμως θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής της «απλής» αμόλυβδης βενζίνης από τη σημερινή τιμή του 1 ευρώ στο 1,30 -1,40 ευρώ το λίτρο.
Τούτο, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές πετρελαίου, από το 2000 και μετά, αυξάνονται κατά μέσο ετήσιο όρο περίπου 14% το χρόνο, γεγονός που οδηγεί σε αυξήσεις στις τιμές λιανικής σε ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών με πρώτες τις μεταφορές.
Εναρμονισμός του ΕΦΚ
Ακόμη όμως και αν δεν εφαρμοστεί τελικά η μεγάλη αύξηση στο ΕΦΚ της βενζίνης, θα πρέπει να εκπληρωθεί η υποχρέωση που έχει αναλάβει η Ελλάδα να εναρμονίσει τους φόρους καυσίμων με το ελάχιστο επίπεδο αυτών που ισχύουν στην Ε.Ε. Παρά το γεγονός ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης δεν είναι αναλογικός αλλά απόλυτος, αυξάνει την τιμή του καυσίμου στην λιανική. Σύμφωνα με το σχεδιασμό από 1-1-2008, θα πρέπει να αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κατά 5,8% και ο ΕΦΚ στη βενζίνη κατά 5,7%.
Η τιμή του πετρελαίου κίνησης, από την άλλη μεριά, παραμένει κάτω από τα 70 λεπτά το λίτρο μόνο, λόγω της ισχυρής θέσης του ευρώ έναντι του δολαρίου. Από την άλλη, όμως, η αύξηση της τιμής κατά 14% από πέρυσι επηρεάζει και τους «τυχερούς» που έχουν συνδεθεί με το δίκτυο φυσικού αερίου, οι οποίοι όμως πληρώνουν επίσης την αύξηση αυτή, αφού η τιμή του καθαρού καυσίμου είναι συνδεδεμένη (αν και 20% χαμηλότερη) από αυτή του πετρελαίου.
Από την άλλη μεριά, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση του κόστους παραγωγής τόσο στον πρωτογενή τομέα όσο και στη βιομηχανία. Το πόσο ακριβώς επηρεάζουν οι τιμές των ενεργειακών προϊόντων το κόστος παραγωγής το κόστος παραγωγής εξαρτάται από τη δραστηριότητα της κάθε βιομηχανίας.
Υπολογίζεται ωστόσο ότι ξεκινάει από το 15% και φτάνει μέχρι και το 40% για τις μεταλλουργίες, οι οποίες αντιμετωπίζουν επίσης και την τεράστια αύξηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών. Ενα μέρος τουλάχιστον από το υπερβάλλον κόστος θα μετακυλιθεί στην αρχή στις τιμές χονδρικής και στη συνέχεια στις τιμές λιανικής, έχοντας επίπτωση και στο δείκτη τιμών καταναλωτή.
Ηλεκτρικό ρεύμα
Εκτός από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, οι πληθωριστικές πιέσεις θα ενισχυθούν και από το σχεδιασμό που υπάρχει για τις τιμές ηλεκτρικού ρεύματος.
Η «ομολογία» της προόδου του εθνικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων, ότι προετοιμάζεται να επιβληθεί ρήτρα καυσίμων στην τιμή του ρεύματος, υπονοεί ότι, όσο αυξάνεται το πετρέλαιο, τόσο θα αυξάνονται και τα τιμολόγια του ρεύματος.
Πέραν τούτου, πληροφορίες θέλουν στο επιχειρηματικό πλάνο της ΔΕΗ να περιλαμβάνεται πρόβλεψη, στην οποία θα θέλει την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος να αυξάνεται σε ποσοστό 22% μέχρι και το 2010.
Συνεπώς, η αύξηση του πετρελαίου, που θα επηρεάζει άμεσα πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, θα επηρεάσει (λόγω της ρήτρας καυσίμου) και τον τριτογενή τομέα, δηλαδή τις υπηρεσίες.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ