Από την έντυπη έκδοση
Τάσεις εξισορρόπησης εμφανίζει η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, με την πορεία ωστόσο των τζίρων στις αλυσίδες να εξακολουθεί να κινείται σε υψηλές ταχύτητες. Όμως, παρά την ανοδική πορεία στο ράφι της λιανικής, η εικόνα στον συνολικό κλάδο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών δεν εμφανίζει εξίσου ανοδικούς ρυθμούς, αφού το κανάλι της χονδρικής έχει συρρικνωθεί από τις μηδενικές πωλήσεις στην εστίαση, που βρίσκεται σε καθεστώς αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας.
Στις αντίρροπες τάσεις της αγοράς είναι τα μηνύματα για την πορεία της εγχώριας οικονομίας που καταγράφονται δυσοίωνα, με αποτέλεσμα τους προσεχείς μήνες να αναμένεται «μαχαίρι» στις δαπάνες των νοικοκυριών.
Σε ό,τι αφορά τα οργανωμένα σημεία λιανικής, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, για την περίοδο 24 Φεβρουαρίου έως 5 Απριλίου, οι ταχυκίνητες κατηγορίες καταγράφουν αύξηση εσόδων της τάξεως του 30%, που μεταφράζεται σε συνολικό τζίρο 883,8 εκατ. ευρώ. Κοντά σε αυτόν τον μέσο όρο της περιόδου από την εμφάνιση κρούσματος κορονοϊού στη χώρα, κινείται η εβδομάδα που τελειώνει στις 5/4/2020, όπου η ανάπτυξη των πωλήσεων σε αξία, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή (7/4/2019), αγγίζει το 27,6%. Συνολικά από την αρχή του έτους έως και τις 5/4 η αγορά της οργανωμένης λιανικής εμφανίζει αύξηση 14,7%.
Την ίδια στιγμή, όμως, οι μηδενικοί τζίροι στο κανάλι της εστίασης επηρεάζουν περαιτέρω την εικόνα, με τη βιομηχανία αλλά και τις αλυσίδες που έχουν έντονη παρουσία στο κομμάτι της οργανωμένης χονδρικής, καθώς και το παραδοσιακό χονδρεμπόριο να αναζητούν τρόπους αντιστάθμισης της απώλειας.
Για τη βιομηχανία η εικόνα είναι δυσμενέστερη, καθώς η πανδημία πλήττει και την αφοσίωση των καταναλωτών στη μάρκα (brand loyalty).
Οι αναλυτές της αγοράς σημειώνουν ότι οι καταναλωτές θέτουν πιο ψηλά στις προτεραιότητές τους τη διαθεσιμότητα ενός προϊόντος έναντι της προτίμησής τους σε ένα συγκεκριμένο brand.
Η εξέλιξη αυτή, ειδικά για την εγχώρια αγορά, ανατρέπει και τον συσχετισμό της αναλογίας επώνυμων κωδικών και ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι της νοικοκυράς.
Σε αυτό το πλαίσιο, ενδεικτικές είναι οι εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου που διαβλέπουν πολύ μικρότερα ποσοστά αύξησης στους συνολικούς τζίρους των ταχυκίνητων κατηγοριών σε σχέση με τα στοιχεία που αποτυπώνονται στα καταστήματα των σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναφέρει ότι μεσοσταθμικά τα στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση πωλήσεων 2,1% το α’ εξάμηνο σε σχέση με πέρυσι, ενώ αρνητικό πρόσημο 2% προβλέπουν για το β’ εξάμηνο.
Οι αναλυτές του κλάδου, μιλώντας στη «Ν», εκτιμούν ότι «μετά και την περίοδο του Πάσχα θα επιβραδυνθεί σημαντικά ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, ενώ όσο παρατείνεται η καραντίνα οι επιπτώσεις στα εισοδήματα των καταναλωτών θα είναι αισθητή».