Eπιδεινώθηκε η οικονομική κατάσταση των ΔΕΚΟ

Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2007 12:29

Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ των αυξανόμενων ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ, παρά την εφαρμογή του σχετικού νόμου, αλλά και η υπόθεση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, απασχόλησαν τη συνάντηση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργου Αλογοσκούφη και Μεταφορών και Επικοινωνιών Κώστα Χατζηδάκη.

Το βασικό ζήτημα που καίει τα δύο υπουργεία είναι η Ολυμπιακή, αφού εξακολουθεί να συσσωρεύει χρέη και να υπάρχει πάντα η πίεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την επιστροφή προς το Δημόσιο των επιδοτήσεων, που έλαβε στο παρελθόν, πρακτική που αντίκειται στην κοινοτική νομοθεσία.

Σε ό,τι αφορά στις ΔΕΚΟ, οι δύο υπουργοί διαπιστώνουν ότι ο νόμος 3429/2005, δεν συγκράτησε την ανοδική πορεία των ελλειμμάτων των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, που χρηματοδοτούνται με νέο δανεισμό, κατόπιν βέβαια της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου.

Για την Ολυμπιακή

Οι προθεσμίες για την Ολυμπιακή Αεροπορία καθίστανται ασφυκτικές, αφού τα χρέη της καθημερινά αυξάνονται ενώ ταυτόχρονα πιέζει και η Κομισιόν, για να επιστρέψει η Ο.Α. τα κεφάλαια που έχει εισπράξει από το Δημόσιο υπό τη μορφή επιδοτήσεων. Η κυβέρνηση σε κάθε περίπτωση θέλει να αποφύγει το κλείσιμο της Ολυμπιακής, εξέλιξη που θα επιφέρει πολιτικό κόστος, αλλά και λύσεις βιώσιμες είναι δύσκολο να βρεθούν στην παρούσα συγκυρία.

Το κλειδί για την τύχη της Ο.Α. είναι τα χρέη της εταιρείας προς το Δημόσιο, που προκύπτουν από κονδύλια τα οποία η Κομισιόν τα χαρακτηρίζει ως επιδοτήσεις και ζητεί την επιστροφή τους. Η Ολυμπιακή δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να τα επιστρέψει αφού έχει ελλείμματα, αν και μια χαραμάδα αισιοδοξίας αρχίζει να διαφαίνεται, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες ότι η Κομισιόν θα κάμψει την αντίστασή της και θα αποδεχθεί τον συμψηφισμό των χρεών της Ο.Α. προς το Δημόσιο και του Δημοσίου προς την Ο.Α.

Πρόκειται για την απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, το οποίο επιδίκασε στην Ολυμπιακή ποσό ύψους 560 εκ. ευρώ, το οποίο συνιστά οφειλές δημοσίων φορέων προς την εταιρεία. Όπως προκύπτει από το ύφος της επιστολής, που είχε αποστείλει, η Κομισιόν θεωρεί, ότι η δικαστική απόφαση ήταν προσχεδιασμένη, προκειμένου να βγει από το αδιέξοδο η Ο.Α. Στις αντιρρήσεις της Επιτροπής, η οποία αμφισβητεί την εγκυρότητα του ελληνικού δικαστηρίου, ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών Πέτρος Δούκας, απάντησε με επιστολή του πρόκειται για ένα δικαστήριο στο οποίο προΐσταται δικαστής του Αρείου Πάγου, δηλαδή του ανωτάτου δικαστηρίου της χώρας.

Εφόσον τελικά η Κομισιόν αποδεχθεί την πραγματικότητα των οφειλών προς την ΟΑ, λύνονται κατά κάποιο τρόπο τα χέρια της κυβέρνησης, για να προχωρήσει στην επόμενη φάση που είναι η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.

Συμψηφισμός οφειλών

Ωστόσο, πέραν του συμψηφισμού των βασικών οφειλών μεταξύ της Ολυμπιακής και του Δημοσίου, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προχωρεί στο συμψηφισμό χρεών και οφειλών από την Ολυμπιακή προς διάφορους φορείς, αλλά και το αντίστροφο, των οφειλών δηλαδή διαφόρων φορέων προς την Ο.Α. Η διαδικασία αυτή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί άμεσα και εφόσον στο μεταξύ έχει διευθετηθεί η διαφορά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την πιο κρίσιμη φάση της εταιρείας που θα είναι η ιδιωτικοποίησή της.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές ενδιαφέρον υπάρχει από ξένες αεροπορικές εταιρείες, αλλά όλες θέτουν ως βασική προϋπόθεση τη ρύθμιση των χρεών. Πέραν των χρεών, προϋπόθεση για την επιτυχία του διαγωνισμού, είναι η αποσαφήνιση βασικών όρων, όπως το πτητικό έργο της νέας εταιρείας (η τύχη των άγονων γραμμών) το προσωπικό της εταιρείας (που απασχολεί σήμερα περίπου 2.000 υπαλλήλους και το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι δεν είναι υπεράριθμοι).

Σε αριθμούς

Επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των ΔΕΚΟ διαπιστώνεται φέτος, παρά την εφαρμογή του νόμου 3429/2005, εξέλιξη που επιβαρύνει τόσο τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού τα ελλείμματα καλύπτονται με επιχορηγήσεις, αλλά και το δημόσιο χρέος, μέσω της κατάπτωσης των εγγυήσεων που παρέχει το Δημόσιο για τον δανεισμό τους.

Ειδικότερα για το έτος 2007 το έλλειμμα των δημοσίων επιχειρήσεων προβλέπεται να ανέλθει σε 1.334,9 εκατ. ευρώ έναντι του ποσού των 1.158 εκατ. ευρώ του έτους 2006, σημειώνοντας αύξηση 15,3%. Η μεταβολή αυτή αποδίδεται από το υπουργείο Οικονομικών, στην αύξηση του ελλείμματος των εταιρειών του ομίλου ΟΣΕ που προκύπτει από την περαιτέρω επιβάρυνση των χρηματοοικονομικών δαπανών του οργανισμού κατά 94 εκατ. ευρώ έναντι του έτους 2006. Σημειώνεται ότι με το μετασχηματισμό του ΟΣΕ σε όμιλο, τα συνολικά έσοδα και έξοδα των δημοσίων επιχειρήσεων επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις ενδο-ομιλικές συναλλαγές του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ.

Επενδύσεις και δανεισμός

Οι συνολικές επενδύσεις των ΔΕΚΟ θα ανέλθουν στο ποσό των 1.263,6 εκατ. ευρώ έναντι 975,4 εκατ. ευρώ του έτους 2006, σημειώνοντας αύξηση κατά 29,5%, με έμφαση στους τομείς των σιδηροδρομικών μεταφορών (επενδύσεις ΟΣΕ ύψους 800 εκατ. ευρώ), των κατασκευών και των αστικών συγκοινωνιών, όπου προβλέπεται υπερτετραπλασιασμός του επενδυτικού τους προγράμματος.

Ο ακαθάριστος δανεισμός τους για φέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει σε 2.361,1 εκατ. ευρώ έναντι 1.833,5 εκατ. ευρώ το 2006, σημειώνοντας αύξηση 28,79%, που αποδίδεται επίσης στις αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης των επενδυτικών προ-γραμμάτων του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών, καθώς και την αποπληρωμή μεγάλου ύψους χρεολυσίων από την ΕΑΒ και την αύξηση των αναγκών της σε κεφάλαια κίνησης.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα