Σε διαβούλευση το Π.Δ. για την αστική ευθύνη οχημάτων

Δευτέρα, 05 Νοεμβρίου 2007 12:58

Σε διαβούλευση τίθεται το Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας και ειδικότερα του Π.Δ.237/1986 , με το οποίο κωδικοποιήθηκε ο Ν.489/76 «Περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης» προς την Οδηγία 2005/14/ΕΚ (5η οδηγία) και του Συμβουλίου της 11.05.2005 , σχετικά με την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία οχημάτων.

Με το εν λόγω Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο αναρτάται και στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης (www.gge.gr ), μεταξύ των άλλων προτείνονται και τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης, που πρέπει να ορίζονται στις περιπτώσεις, τόσο των σωματικών βλαβών, όσο και των υλικών ζημιών που προκαλούνται από ατυχήματα, από 01/07/2009 και από 01/01/2012 αντίστοιχα, στα πλαίσια των οριζομένων στην Οδηγία 2005/14/ΕΚ .

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να γνωστοποιήσουν τις απόψεις τους εντός 15 ημερών εγγράφως ή ηλεκτρονικά στην ανωτέρω ιστοσελίδα.

Ακολουθεί το κείμενο του προσχεδίου:

Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την προσαρμογή της Εληνικής Νομοθεσίας και ειδικότερα του Π.Δ.237/1986, με το οποίο κωδικοποιήθηκε ο Ν. 489/76 “Περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης” προς την Οδηγία 2005/14/ΕΚ και του Συμβουλίου της 11-5-2005, σχετικά με την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία οχημάτων

ΑΡΘΡΟ 1

( ΄Αρθρο 1 παρ. 1 Οδηγίας )

1. Στο άρθρο 1 πρώτο εδάφιο, το στοιχείο ε) του Π.Δ.237/86 αντικαθίσταται ως εξής:

“ ε) Τόπος συνήθους στάθμευσης αυτοκινήτου οχήματος είναι:

Το έδαφος του κράτους του οποίου το όχημα φέρει πινακίδα κυκλοφορίας, ανεξάρτητα από το αν η πινακίδα είναι μόνιμη ή προσωρινή, ή

Στις περιπτώσεις που το αυτοκίνητο όχημα δεν φέρει πινακίδες κυκλοφορίας ή φέρει πινακίδες που δεν αντιστοιχούν ή δεν αντιστοιχούν πλέον στο αυτοκίνητο όχημα και αυτό εμπλέκεται σε ατύχημα, το έδαφος του κράτους στο οποίο συνέβη το ατύχημα.. ”

( ΄Αρθρο 1 παρ. 2 Οδηγίας )

2. Στο άρθρο 13 παράγραφος 1 του Π.Δ.237/86 προστίθεται εδάφιο δεύτερο ως εξής:

“ Δεν ενεργείται έλεγχος ασφαλιστικής κάλυψης της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων που έχουν τόπο συνήθους στάθμευσης στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και αυτοκινήτων οχημάτων που έχουν τόπο συνήθους στάθμευσης το έδαφος τρίτης χώρας και εισέρχονται στην Ελλάδα προερχόμενα από το έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. .

Ωστόσο μπορούν να διενεργούνται μη συστηματικοί έλεγχοι της ασφάλισης αυτής εφόσον αυτοί δεν ενέχουν διακρίσεις και πραγματοποιούνται στο πλαίσιο ελέγχων που δεν έχουν αποκλειστικό σκοπό τη διαπίστωση της ύπαρξης ασφαλιστικής κάλυψης.”.

( ΄Αρθρο 1 παρ. 3 σημεία α) i) Οδηγίας )

3. Στο άρθρο 3 του Π.Δ. 237/86 οι παράγραφοι 2,3, 4 και 5 αναριθμούνται ως παράγραφοι 3,4,5, και 6 αντίστοιχα και προστίθεται παράγραφος 2, ως εξής:

“ 2. Το Δημόσιο και τα λοιπά πρόσωπα που εξαιρούνται της υποχρεωτικής ασφάλισης έχουν έναντι αυτού που ζημιώθηκε τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος για ζημιές που προκλήθηκαν από αυτοκίνητα οχήματα στην Ελλάδα ή στο έδαφος των άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.

Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 27 παρ. 2 του παρόντος .”

Σημείωση: Λόγω της ως άνω διάταξης το παρόν σχέδιο Π. Δ. πρέπει να συνυπογραφεί και από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, καθόσον προκαλεί δαπάνη στον Προϋπολογισμό

( ΄Αρθρο 1 παρ. 3 σημείο α) (ii) Οδηγίας )

Η παράγραφος 5 αντικαθίσταται ως εξής:

“ 5. Κατάλογος των προσώπων των οποίων τα αυτοκίνητα οχήματα εξαιρούνται της υποχρεωτικής ασφάλισης, καθώς και οι Αρχές και οι Οργανισμοί που ευθύνονται προς αποζημίωση, σύμφωνα με το άρθρο αυτό, κοινοποιούνται από τον Υπουργό Ανάπτυξης στα λοιπά Κράτη- Μέλη και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.”

( ΄Αρθρο 1 παρ. 3 σημείο β) Οδηγίας )

4. Στο άρθρο 19 παράγραφος 1 του Π.Δ. 237/86, προστίθεται εδάφιο ε) ως εξής:

“ ε) Το ατύχημα προήλθε από αυτοκίνητο όχημα το οποίο δεν έφερε πινακίδες κυκλοφορίας ή έφερε πινακίδες που δεν αντιστοιχούσαν πλέον στο όχημα που ενεπλάκη σε ατύχημα”

5. Η τελευταία φράση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 27 αντικαθίσταται ως εξής:

“ καθώς και κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου, στις περιπτώσεις του άρθρου 19 παρ. 1 εδάφια β΄, γ’, δ’ και ε΄του ν. 489/76.”

( ‘ Αρθρο 1 παρ. 4 της Οδηγίας )

Στο άρθρο 5 παράγραφος 3 του Π.Δ.237/86, διαγράφεται η φράση: “…ή το μη Ευρωπαϊκό έδαφος Κράτους-μέλους της ΕΟΚ…”

ΑΡΘΡΟ 2

( ΄Αρθρο 2 παρ. 2 και 3 Οδηγίας )

1. Στο άρθρο 6 παρ. 5, τα εδάφια 3 και 4 του Π.Δ.237/86, αντικαθίστανται ως εξής:

« Από 1ης Ιουλίου 2009 τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης δεν μπορεί να οριστούν κατώτερα από αυτά που προβλέπονται ακολούθως:

α) Σε περίπτωση σωματικής βλάβης 2.500.000 ευρώ, ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων

β) Σε περίπτωση υλικής ζημιάς 500.000 ευρώ, ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων

Από 1ης Ιανουαρίου 2012 τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης δεν μπορεί να οριστούν κατώτερα από αυτά που προβλέπονται ακολούθως:

α) Σε περίπτωση σωματικής βλάβης 5.000.000 ευρώ, ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων

β) Σε περίπτωση υλικής ζημιάς 1.000.000 ευρώ, ανά ατύχημα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των αξιώσεων των θυμάτων .

Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης τα προαναφερόμενα ποσά αναθεωρούνται σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ( ΕΔΤΚ), όπως προβλέπεται στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 2494/95 του Συμβουλίου, της 23ης Οκτωβρίου 1995, για τη θέσπιση εναρμονισμένων δεικτών τιμών του καταναλωτή.»

Πρόταση Επιτροπής: Ειδικά για αυτοκίνητα που μεταφέρουν κατά το ατύχημα από 10 άτομα και άνω, προτείνεται ελάχιστο ποσό ασφαλιστικής κάλυψης 1.000.000 ευρώ ανά θύμα μόνο σε περίπτωση σωματικής βλάβης.

( ΄Αρθρο 2 παρ. 6 Οδηγίας )

2. Το άρθρο 19 παρ. 1 εδ. α) του Π.Δ. 237/86, αντικαθίσταται ως εξής:

« α) Αυτός που υπέχει ευθύνη παραμένει άγνωστος. Στη περίπτωση αυτή όμως δεν υπάρχει υποχρέωση αποζημίωσης λόγω υλικών ζημιών, εκτός αν προκλήθηκαν σωματικές βλάβες που απαιτούν νοσοκομειακή περίθαλψη.»

ΑΡΘΡΟ 3

( ΄Αρθρο 3 Οδηγίας )

Στο άρθρο 42β Α1 περ. δ΄εδ. 3 του Ν.Δ.400/70, διαγράφεται η φράση “… ιδίως απαγορεύεται να αναλαμβάνει πρωτασφάλιση.”

ΑΡΘΡΟ 4

( ΄Αρθρο 4 παρ. 1 Οδηγίας )

1. Στο άρθρο 6β του Π.Δ.237/86 προστίθεται δεύτερο εδάφιο στην παράγραφο 3, ως εξής:

“ Ο ασφαλιστής δεν απαλλάσσεται από την ευθύνη του και έναντι των ζημιωθέντων επιβατών, προβάλλοντας την εξαίρεση της προηγουμένης 1β παραγράφου, λόγω του ότι αυτοί εγνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν, ότι ο οδηγός του οχήματος βρισκόταν υπό την επίδραση οινοπνεύματος ή τοξικών ουσιών κατά το χρόνο του ατυχήματος..”

( ΄Αρθρο 4 παρ. 2 Οδηγίας )

2. Στο άρθρο 6 παράγραφος 2 του Π.Δ.237/86, προστίθεται εδάφιο τελευταίο (5ο) ως εξής:

“ Η ασφάλιση καλύπτει επίσης τις σωματικές βλάβες και τις υλικές ζημιές που υπέστησαν ποδηλάτες και άλλοι μη μηχανοκίνητοι χρήστες των δρόμων.

( ΄Αρθρο 4 παρ. 3 Οδηγίας )

3. Στο άρθρο 6 παράγραφος 3 το εδάφιο α) του Π.Δ.237/86, η πρώτη φράση αντικαθίσταται ως εξής:

“ α) Ο ασφαλιστής ευθύνεται βάσει ενιαίου ασφαλίστρου και καθόλη τη διάρκεια της σύμβασης, έναντι των τρίτων που ζημιώθηκαν από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων που έχουν τον τόπο συνήθους στάθμευσής τους στην Ελλάδα, στα εδάφη των Κρατών-Μελών της Ε.Ε., περιλαμβανομένου και του χρονικού διαστήματος τυχόν παραμονής του οχήματος σε άλλα κράτη μέλη κατά τη διάρκεια της σύμβασης, σύμφωνα με τη νομοθεσία και τις υποχρεωτικές καλύψεις του κράτους του ατυχήματος ή τη κάλυψη που προβλέπεται από το ασφαλιστήριο ή την ελληνική νομοθεσία, όταν αυτή είναι υψηλότερη.”

( ΄Αρθρο 4 παρ. 4 « ΄Αρθρο 4α » Οδηγίας)

4. Στο άρθρο 1 του Π.Δ.237/86, προστίθεται εδάφιο ια) ως εξής:

“ ια) Κατά παρέκκλιση από το εδάφιο ε) του παρόντος, όταν το αυτοκίνητο όχημα αποστέλλεται από άλλο κράτος-μέλος στην Ελλάδα ως τελικό τόπο προορισμού, τόπος συνήθους στάθμευσης του οχήματος θεωρείται η Ελλάδα, αμέσως μετά την αποδοχή της παράδοσης από τον αγοραστή για χρονικό διάστημα τριάντα ημερών, ακόμη και αν το όχημα δεν έχει ταξινομηθεί επίσημα.

Εάν κατά το χρονικό διάστημα των τριάντα ημερών το όχημα εμπλακεί σε ατύχημα χωρίς να έχει ασφαλισθεί, το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι υποχρεωμένο να καταβάλει την κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 19 του παρόντος αποζημίωση.”

( ΄Αρθρο 4 παρ. 4 « ΄Αρθρο 4β » Οδηγίας )

5. Μετά το άρθρο 6β του Π.Δ. 237/86, προστίθεται νέο άρθρο 6γ, ως εξής:

«΄Αρθρο 6γ »

Ο λήπτης της ασφάλισης ή ο ασφαλισμένος έχει το δικαίωμα να ζητεί από την ασφαλιστική επιχείρηση ή από τα όργανα εκκαθάρισης σε περίπτωση λύσης της , ανά πάσα στιγμή, βεβαίωση σχετικά με τις αξιώσεις αποζημίωσης τρίτων που αφορούν το όχημα ή τα οχήματα που καλύπτονταν από αυτή την ασφαλιστική σύμβαση, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας της συμβατικής σχέσης ή την ανυπαρξία τέτοιων αξιώσεων.

Η ασφαλιστική επιχείρηση ή τα όργανα εκκαθάρισης έχουν υποχρέωση να χορηγούν τη βεβαίωση αυτή εντός 15 ημερών από την υποβολή της σχετικής αίτησης, άλλως επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. β΄του Ν.Δ.400/70, όπως ισχύει, που εφαρμόζονται αναλόγως.»

( ΄Αρθρο 4 παρ. 4 « ΄Αρθρο 4γ » Οδηγίας )

6. Στο άρθρο 11 του Π.Δ. 237/86, προστίθεται παράγραφος 4 ως εξής:

« 4. Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις δεν αντιτάσσουν ιδία συμμετοχή του λήπτη της ασφάλισης ή του ασφαλισμένου κατά του ζημιωθέντος προσώπου που δικαιούται αποζημίωσης ένεκα ζημίας που προξενήθηκε από αυτοκίνητο όχημα.

Σημείωση: Το άρθρο 4 παρ. 4 « άρθρο 4δ » Οδηγίας δεν χρειάζεται ρύθμιση

( ΄Αρθρο 4 παρ. 4 « ΄Αρθρο 4ε » Οδηγίας )

7. Το άρθρο 6 παράγραφος 6 του Π.Δ. 237/86, αντικαθίσταται ως εξής:

« 6. Ο ασφαλιστής υποχρεούται εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή δήλωσης ατυχήματος σ’ αυτόν εκ μέρους του ασφαλισμένου ή του λήπτη της ασφάλισης:

α. Να έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία διακανονισμού της ζημιάς

β. Να υποβάλει αιτιολογημένη προσφορά αποζημίωσης σε περίπτωση που η ευθύνη δεν αμφισβητείται και η ζημιά έχει αποτιμηθεί

γ. Να υποβάλει αιτιολογημένη απάντηση επί των σημείων που περιέχονται στην αίτηση, στην περίπτωση που η ευθύνη αμφισβητείται ή δεν έχει ακόμη διαπιστωθεί σαφώς ή σε περίπτωση που η ζημιά δεν έχει αποτιμηθεί πλήρως.

Η μη συμμόρφωση του ασφαλιστή προς τις υποχρεώσεις αυτές επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 38 παρ. 1 και 2 του παρόντος.

Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για το διακανονισμό των ζημιών που γίνεται μέσω του Γραφείου Διεθνούς Ασφάλισης. »

ΑΡΘΡΟ 5

Σημειώσεις:

1. Η παρ. 1 της Οδηγίας δεν χρειάζεται ρύθμιση.

2. Η ρύθμιση της παρ. 2 της Οδηγίας υπάρχει στο άρθρο 13δ παρ. 5 του Ν.Δ.400/70

( ΄Αρθρο 5 παρ. 3 Οδηγίας )

1. Στο άρθρο 27β παρ. 3 περ. α) του Π.Δ. 237/86, διαγράφεται η ακόλουθη πρόταση:

« … Αριθμό πράσινης κάρτας ή πιστοποιητικού συνοριακής ασφάλισης του Ελληνικού Γραφείου Διεθνούς Ασφάλισης για ορισμένου τύπου οχήματα, όπως προβλέπεται από το άρθρο 4 στοιχ. β της οδηγίας 72/166 ΕΟΚ. »

( ΄Αρθρο 5 παρ. 4 Οδηγίας και άρθρο 4 παρ. 5 Οδηγίας )

2. Στο άρθρο 27β παρ. 3 πρώτο εδάφιο του Π.Δ. 237/86, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

« Επίσης το Κέντρο Πληροφοριών είναι υποχρεωμένο να δίνει εγκαίρως πληροφορίες στους τρίτους ζημιωθέντες, στους ασφαλιστές και στους νομίμους αντιπροσώπους ασφαλιστικών εταιριών για οχήματα που έχουν συνήθη τόπο στάθμευσης στην Ελλάδα και έχουν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα στην Ελλάδα, για την επιδίωξη της ικανοποίησης των αξιώσεών τους..»

Σημ. Το άρθρο 27β αντικαθίσταται λόγω προσαρμογής τόσο στο άρθρο 4 παρ. 5 όσο και στο άρθρο 5 παρ. 4 της Οδηγίας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα