H οικονομική κρίση λόγω κορωνοϊού αναμένεται να οδηγήσει σε «έκρηξη» της ανεργίας, με τον Διεθνή Οργανισμό Εργασίας(ILO) να προειδοποιεί για την απώλεια έως και 25 εκατ. θέσεων παγκοσμίως. Μέσα στις ζοφερές προβλέψεις υπάρχουν και αισιόδοξα μηνύματα: Με εκατομμύρια εργαζομένους να στρέφονται στην κατ’οίκον ή εξ αποστάσεως εργασία ο τομέας τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών αναδεικνύεται σε έναν από τους ελάχιστους ωφελημένους της πανδημίας, με τους παρόχους ευρυζωνικών δικτύων να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα της τηλε-εργασίας. Την ίδια στιγμή, η εργασία από το σπίτι δημιουργεί, μια νέα, πολλά υποσχόμενη αγορά προϊόντων και υπηρεσιών.
Εν μέσω των συνθηκών εκτάκτου ανάγκης και των περιορισμών στις μετακινήσεις, εκατομμύρια εργαζόμενοι ανά τον κόσμο υποχρεώνονται να δουλεύουν από το σπίτι, γεγονός που οδηγεί στην εκρηκτική ζήτηση τηλεπικοινωνιακών και online υπηρεσιών, αλλά και ζήτηση για καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως πτυσσόμενα γραφεία, υπηρεσίες video chat και συνεργατικά εργαλεία Διαδικτύου.
Σχεδόν εν μία νυκτί, η πανδημία δημιούργησε τη «νέα οικονομία της κατ’οίκον εργασίας». Την ώρα που ΗΠΑ, οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης και περιοχές της Ασίας έχουν κηρύξει κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, επιβάλλοντας άνευ προηγουμένου περιορισμού στις μετακινήσεις και αυτοπεριορισμό των κατοίκων στα σπίτια τους, με τη δυνατότητα της εργασίας εξ αποστάσεως, ο καπιταλισμός αναπροσαρμόζεται στα νέα οικονομικά δεδομένα. Εταιρείες κατασκευής πτυσσόμενων γραφείων αναφέρουν εντυπωσιακή αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με την Κέιτ Λίστερ, που αναλύει και παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε επιχειρήσεις για την εργασία εξ αποστάσεως, η τρέχουσα τάση της κατ’οίκον εργασίας δεν θα πρέπει να υποτιμηθεί. Στις ΗΠΑ, η επανάσταση του telecommuting ήταν έως τώρα αργή και αφορούσε μικρή μερίδα στελεχών. Η μεγάλη ύφεση είχε οδηγήσει τις επιχειρήσεις να επεκτείνουν το μέτρο της τηλε-εργασίας για να μειώσουν το κόστος(για παράδειγμα τα τηλεφωνικά κέντρα). Και τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση. Ακόμη όμως και υπό αυτές τις συνθήκες, μόλις το 7% των αμερικανικών επιχειρήσεων προσφέρουν τη δυνατότητα τηλε-εργασίας και μόλις το 3,6% των Αμερικανών εργαζομένων (5 εκατ. εργαζόμενοι) δουλεύουν τουλάχιστον τις μισές ώρες από το σπίτι, όπως δείχνουν πρόσφατα στοιχεία που ανέλυσε η Global Workplace Analytics, της εταιρείας που ίδρυσε η κ. Λίστερ.
Οι ρυθμοί ανάπτυξης της τηλε-εργασίας στις ΗΠΑ έτρεχαν έως τώρα με ρυθμούς 10% ετησίως. Πλέον, δεκάδες εκατομμύρια Αμερικανοί και άλλοι εργαζόμενοι παγκοσμίως υποχρεώνονται να μεταφέρουν το γραφείο τους στο σπίτι, εξαιτίας του κορωνοϊού.
«Πρόκειται για την τέλεια καταιγίδα», αναφέρει η κ. Λίστερ στο Bloomberg. «Και μόλις βγει το τζίνι από το λυχνάρι, δεν ξαναμπαίνει μέσα», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο Covid-19 φέρνει και σημαντική αύξηση της ζήτησης για συνεργατικά εργαλεία Διαδικτύου(collaboration tools), σύμφωνα με τον Γουέιν Κούρτσμαν, διευθυντής έρευνας στην IDC. Ένας σημαντικός λόγος είναι ότι πολλοί εργαζόμενοι χρησιμοποιούν παρόμοια εργαλεία και στην προσωπική τους ζωή, όπως video chat και υπηρεσίες instant messaging.
Για να διασφαλισθεί όμως η ασφαλής, εξ αποστάσεως ανταλλαγή πληροφοριών, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες για την προστασία δεδομένων, τονίζει η εταιρεία cybersecurity Αppsian, που προειδοποιεί ότι οι χάκερ είναι σε ετοιμότητα να εκμεταλλευθούν τα τρωτά σημεία των δικτύων, ειδικά τώρα που συνδέονται τόσοι πολλοί εργαζόμενοι.
Εταιρείες τηλεπικοινωνιών: Τo απροσδόκητο... φαβορί
Oι φόβοι για κατάρρευση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων σε μια εποχή που είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ αποδείχθηκαν αβάσιμοι, με την κίνηση διαδικτυακών δεδομένων να έχει εκτοξευθεί σε επίπεδα-ρεκόρ. Οι πάροχοι ευρυζωνικών υπηρεσιών προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα του υποχρεωτικού teleworking, της διδασκαλίας εξ αποστάσεως και τις οικογενειακές επαφές μέσω εφαρμογών τύπου FaceTime.
Η βιομηχανία τηλεπικοινωνιών φαίνεται να αποτελεί έναν κλάδο που θα τα καταφέρει να βγει από την κρίση λόγω κορωνοϊού χωρίς να χρειασθεί κρατική στήριξη. Ειδικότερα, ο κλάδος τηλεπικοινωνιών της Ευρώπης –που εδώ και μία δεκαετία σημειώνει από τις χειρότερες επιδόσεις- φαίνεται πλέον ένα από τα πιο ασφαλή στοιχήματα για τους πανικόβλητους επενδυτές.
Οι μεταβολές στη ζήτηση τεράστιες και ξαφνικές. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, η δραστηριότητα online gaming τριπλασιάσθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, όταν η κυβέρνηση αποφάσισε το κλείσιμο των σχολείων, ενώ η χρήση της εφαρμογής WhatsApp επταπλασιάσθηκε. Στη Βρετανία, η ΒΤ Group αναφέρει ότι η καθημερινή διαδικτυακή κίνηση έχει αυξηθεί σχεδόν 60% -με κορύφωση όταν κάνει εξαγγελίες ο πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον για την πανδημία. Η νυχτερινή κίνηση στην ιστοσελίδα της Amazon.com στην Ιταλία έχει τετραπλασιασθεί, καθώς οι αποκλεισμένοι στα σπίτια τους Ιταλοί στρέφονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο όγκος δεδομένων σταθερής τηλεφωνίας έχει αυξηθεί πάνω από 90% και τα mobile data πάνω από 30% από τότε που η χώρα τέθηκε σε καραντίνα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Telecom Italia SpA.
Πηγή: Bloomberg –Επιμέλεια: Aγγελική Κοτσοβού