Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
«Ναι μεν, αλλά» ήταν η τοποθέτηση των ακτοπλόων στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές και λοιπές διατάξεις» που συζητήθηκε χθες στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Όπως προκύπτει από την τοποθέτηση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλη Σακέλλη, μπορεί με το σχέδιο νόμου «να επιχειρείται η κάλυψη κενών και η αποφυγή παρερμηνειών» σε θέματα που αφορούν την εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίων, τις αλλαγές δρομολογίων κ.λπ., αλλά από την άλλη πλευρά διαμορφώνεται μία ασάφεια, καθώς «κύριο στοιχείο των προτεινόμενων τροποποιήσεων είναι ότι όλα σχεδόν τα άρθρα παραπέμπουν στην εφαρμογή των αρχών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ)».
Όμως οι «αρχές» αυτές δεν έχουν διατυπωθεί ακόμη από την πλευρά του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και συνεπώς όπως τόνισε ο κ. Σακέλλης «δεν μπορούμε να τοποθετηθούμε πριν αυτές αποφασιστούν». Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επεσήμανε ακόμη ότι σε κάθε περίπτωση η θεσμοθέτηση αρχών του ΣΑΣ και η τήρησή τους θα είναι πολύ σημαντική και θα βοηθήσει τις εταιρείες στην κατάρτιση των επενδυτικών τους προγραμμάτων. Επίσης θα απαλλάξει τις υπηρεσίες του υπουργείου από πολλές ημέρες άσκοπης απασχόλησης.
Όμως απαραίτητη προϋπόθεση, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι οι αρχές αυτές να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και μέσα στο πνεύμα της πλειονότητας των αποφάσεων του Συμβουλίου. «Ο Σύνδεσμός μας έχει ήδη καταθέσει τις προτάσεις του, οι οποίες μάλιστα έχουν εγκριθεί ομόφωνα από το Δ.Σ. του Συνδέσμου μας και είμαστε στη διάθεση του υπουργείου να τις συζητήσουμε περαιτέρω», υπογράμμισε.
Τα άρθρα τροποποιήσεων
Σε ό,τι αφορά τα άρθρα των τροποποιήσεων, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
* Στο άρθρο 8 που αφορά τις διοικητικές κυρώσεις πρέπει να αντικατασταθεί η φράση «Σε όποιον εκτελεί δρομολόγια» με τη φράση «Σε όποιον διενεργεί κρατήσεις και εκδίδει εισιτήρια». Δεν είναι ποτέ δυνατή η εκτέλεση δρομολογίων και δεν επιτρέπεται ποτέ από τα λιμεναρχεία ο απόπλους πλοίων για δρομολόγια τα οποία δεν έχουν εγκριθεί ή ανακοινωθεί. Προφανώς πρόκειται περί λάθους και δίνει το δικαίωμα σε εταιρείες να εκδίδουν εισιτήρια για ανύπαρκτα δρομολόγια. Κατά τα λοιπά πρέπει να εξαιρεθούν από την επιβολή διοικητικών κυρώσεων τα πλοία τα οποία έχουν υποβάλει εμπρόθεσμες δηλώσεις αλλά έχει καθυστερήσει η ανακοίνωση των δρομολογίων εκ μέρους του υπουργού ή έχει καθυστερήσει να συνεδριάσει το ΣΑΣ, όπως έχει συμβεί πολλές φορές.
* Επίσης πρέπει να γίνει πρόβλεψη για την κατά προτεραιότητα ανακοίνωση δρομολογίων, τα οποία εκτελούνται σταθερά όλο τον χρόνο.
* Αναφορικά με το άρθρο 60 του σχεδίου νόμου που καταργεί το άρθρο 105 του Ν. 4504/2017, που αφορά την παροχή υπηρεσιών συλλογής αποβλήτων από τα λιμάνια, τονίζεται ότι είμαστε υπέρ της περαιτέρω απελευθέρωσης των υπηρεσιών και της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2017/352, αλλά πιστεύουμε ότι το άρθρο 105 πρέπει να αντικατασταθεί με άλλο και όχι απλώς να καταργηθεί. Ευχόμαστε να βρεθεί λύση για να μην επανέλθουμε στο απαράδεκτο καθεστώς των διαγωνισμών, που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μονοπωλιακής παροχής των υπηρεσιών σχεδόν σε όλα τα ελληνικά λιμάνια.
Σακέλλης: Η θερινή περίοδος χειρότερη από τη χειμερινή
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης, με την ευκαιρία της συζήτησης για το σχέδιο νόμου υπογράμμισε ακόμη την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας του ακτοπλοϊκού κλάδου καθώς τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας θα έχουν αρνητικές συνέπειες στον ελληνικό τουρισμό, είτε εισερχόμενο είτε εσωτερικό. «Είναι πολύ πιθανό, εάν επαληθευτούν οι προβλέψεις μας σύμφωνα με τις οποίες η θερινή περίοδος μπορεί να είναι χειρότερη από τη χειμερινή, να παραστεί ανάγκη λήψης μέτρων για την ενίσχυση του κλάδου για να καταστεί δυνατή η εκτέλεση των δρομολογίων, που είναι απολύτως απαραίτητη για τους νησιώτες μας, αλλά και την αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν το προσφυγικό», τόνισε ο κ. Σακέλλης.