Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Με προσδοκία να κατακτήσει ισχυρή θέση στην αγορά των υπερτροφών, η εταιρεία DownVillage, που εδρεύει στον Βόλο, εδώ και σχεδόν εφτά χρόνια «μαγειρεύει» καινοτομία, υιοθετώντας βέλτιστες πρακτικές καλλιέργειας και upcycling μοντέλων επεξεργασίας και τυποποίησης, δημιουργώντας νέες γευστικές προτάσεις με «πρωταγωνιστή» το μαύρο σκόρδο.
Όλα άρχισαν σε ένα μάθημα μαγειρικής όπου γνωρίστηκαν ο σεφ Γρηγόρης Χέλμης και ο προγραμματιστής, αλλά λάτρης της κουζίνας, Παναγιώτης Γανωτής. Ο «μαθητής», πέρα από την ενασχόλησή του με την πληροφορική, δραστηριοποιείται και σε «πειραματικές καλλιέργειες» στην οικογενειακή αγροτική εκμετάλλευση στο Κατηχώρι Πηλίου. Έπειτα από τρία - τέσσερα χρόνια πειραματισμών, οι δύο συνέταιροι πλέον αποφασίζουν να επενδύσουν στο μαύρο σκόρδο, το οποίο αποτελεί μια υπερτροφή που τόσο σε εγχώριο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο «μετρά» μικρή αναγνωρισιμότητα από τους καταναλωτές.
Η φιλοσοφία
Όπως αναφέρουν, μιλώντας στη «Ν», οι δημιουργοί της εταιρείας, «το μαύρο σκόρδο προέρχεται από το λευκό σκόρδο, το οποίο με μια φυσική διαδικασία χωρίς πρόσθετα και χημικά καραμελώνεται σε χαμηλές θερμοκρασίες και υγρασίες για περίπου 40 μέρες. Η διαδικασία της καραμελοποίησης έχει ως αποτέλεσμα, πέρα από την αλλαγή του χρώματος, να αλλάζει την υφή και τη γεύση, πολλαπλασιάζοντας ταυτόχρονα τη θρεπτική αξία και τα ευεργετικά οφέλη του σκόρδου».
Η παραγωγική αρχή της DownVillage έγινε το 2013, στο Κατηχώρι, ωστόσο από το 2018 πραγματοποιήθηκε μετεγκατάσταση στον Βόλο, όπου πλέον λειτουργεί η παραγωγική μονάδα.
Η φιλοσοφία της δραστηριότητας κινείται στον άξονα της καθετοποίησης και των βέλτιστων πρακτικών παραγωγής. Σε αυτό το πλαίσιο βασίζονται σε συγκεκριμένα πρότυπα τόσο οι συνεργασίες με τους παραγωγούς για την προμήθεια πρώτων υλών -που εστιάζουν στις περιοχές του Ριζόμυλου στον Βόλο, στον Πλατύκαμπο στη Λάρισα και στη Νέα Βύσσα στον Έβρο- όσο και η ανάπτυξη του μηχανολογικού εξοπλισμού, τον οποίον επί της ουσίας δημιούργησε ο κ. Γανωτής με μέθοδο επαναχρησιμοποίησης προϊόντων.
Η γκάμα των προϊόντων
Σήμερα η προϊοντική γκάμα της εταιρείας περιλαμβάνει δέκα κωδικούς, εκ των οποίων οι τέσσερις αφορούν συνεργασίες. Συγκεκριμένα, στις εγκαταστάσεις της DownVillage παράγονται: μέλι με μαύρο σκόρδο, πάστα μαύρου σκόρδου, «χαβιάρι» μαύρου σκόρδου, κέτσαπ μαύρου σκόρδου, σκελίδες μαύρου σκόρδου και ένα starters kit που περιλαμβάνει τρεις διαφορετικούς κωδικούς από τους αναφερόμενους σε μικρότερες ποσότητες για να μπορέσει κανείς να δοκιμάσει.
Ταυτόχρονα, η DownVillage συνεργάζεται με άλλους παραγωγούς για τους κωδικούς σαλαμιού με μαύρο σκόρδο και μελιού με ταχίνι και μαύρο σκόρδο, καθώς και με παραδοσιακό τυροκομείο κοντά στην Ουτρέχτη, στην Ολλανδία, για την παραγωγή τυριού γκούντα με μαύρο σκόρδο, αλλά και με τυροκομείο στην Κοζάνη όπου ετοιμάζεται κεφαλογραβιέρα με μαύρο σκόρδο. Επίσης, σε ό,τι αφορά το μαυροσκορδάτο κασέρι, αυτό γίνεται σε συνεργασία με τυροκομείο στη Μαγνησία.
Με παρουσία εντός κι εκτός συνόρων
Μέχρι στιγμής τα προϊόντα της DownVillage έχουν παρουσία σε περίπου 50 ντελικατέσεν σημεία πανελλαδικά, με αιχμή την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ από την πρώτη στιγμή πήραν θέση και σε αντίστοιχα σημεία στην Ολλανδία. Σε επίπεδο οργανωμένης λιανικής, το μαύρο σκόρδο της DownVillage έχει κάνει ντεμπούτο στην αλυσίδα Χαλκιαδάκης, ωστόσο δρομολογείται και περαιτέρω διεύρυνση της παρουσίας του και σε άλλα εγχώρια σούπερ μάρκετ. Εξαγωγικά, πέρα από την αγορά της Ολλανδίας, στο επίκεντρο βρίσκεται η Βόρεια Ευρώπη, ενώ γίνονται επαφές και σε ΗΠΑ, Ρωσία και Ινδία.
«Έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίξουμε πενταπλάσια παραγωγή από αυτήν που εμφανίζουμε σήμερα. Τα περιθώρια ανάπτυξης είναι σημαντικά τόσο για την εγχώρια αγορά όσο και για τις διεθνείς, καθώς γενικά επί ευρωπαϊκού εδάφους δεν έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα η δραστηριότητα σε επώνυμους κωδικούς προϊόντων με μαύρο σκόρδο», αναφέρουν οι ιδρυτές της DownVillage.