Από την έντυπη έκδοση
Του Στέλιου Παπαπέτρου
Την ερχόμενη Παρασκευή 10-1-2020 θα εκδικαστεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η «πρότυπη» αγωγή για τα αναδρομικά των συνταξιούχων (μέχρι 12-5-2016), καθώς και για την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης, δηλαδή των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόματος αδείας, τα οποία οι συνταξιούχοι έλαβαν τελευταία φορά το 2012, με τις ρυθμίσεις του δευτέρου μνημονίου.
Η εκδίκαση για τα αναδρομικά των συνταξιούχων γίνεται έπειτα από αίτηση που υπέβαλε ο ΕΦΚΑ στις 15 Νοεμβρίου του 2019. Επισημαίνεται ότι μετά την έκδοση των υπ’ αριθ. 1888-1890/2019 αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ και την αίτηση του ΕΦΚΑ για παραπομπή μίας πιλοτικής υπόθεσης ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας, τα Πρωτοδικεία της χώρας ανέβαλαν την εκδίκαση των αγωγών με τις οποίες συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικώς τις περικοπές στις κύριες και επικουρικές τους συντάξεις από τους ν. 4051/2012 και 4093/2012.
Ειδικότερα, μετά την αίτηση του ΕΦΚΑ προς το ΣτΕ, για εισαγωγή ενώπιον του ΣτΕ της αγωγής ως «πιλοτικής», ώστε να απαντηθούν τα αναφερόμενα σε αυτήν προδικαστικά ερωτήματα, με μια σειρά αποφάσεών τους οι πρωτόδικοι δικαστές ανέβαλλαν την έκδοση οριστικής απόφασης, μέχρι να αποφανθεί το ΣτΕ στη συνεδρίασή του στις 10-1-2020. Επισημαίνεται ότι μόνο στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών εκκρεμούν περίπου 6.000 συναφείς αγωγές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι ομαδικές.
Τα 4 ερωτήματα
Συγκεκριμένα, σε τέσσερα ερωτήματα καλείται να απαντήσει το ΣτΕ, καθώς ο ΕΦΚΑ με την αγωγή που κατέθεσε στο Ανώτατο Δικαστήριο, επικαλούμενος τις αποφάσεις της ολομέλειας του ΣτΕ της 4ης Οκτωβρίου του 2019, υποστηρίζει ότι τίθενται τα ακόλουθα τέσσερα ερωτήματα, τα οποία, όπως υποστηρίζει, έχουν συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων:
α) Αν η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2Α του ν. 4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των συντάξεων, όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις μειώσεις που επήλθαν με τους μνημονιακούς νόμους 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 12.5.2016 και εφεξής, είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
β) Αν η παραπάνω διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 αφορά και το διάστημα από 1.1.2013 έως την 11η.5.2016 και, σε καταφατική περίπτωση, εάν η ρύθμιση για το διάστημα αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.
γ) Αν ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-8/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ αφορά μόνο τη διαπίστωση της αντίθεσης προς το Σύνταγμα των διατάξεων των ν. 4051/2012 και 4093/2012 ή αφορά και τη διαπιστωθείσα αντίθεσή τους με τις ρυθμίσεις του Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.
δ) Αν με βάση τις πρόσφατες κρίσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ της 4ης Οκτωβρίου του 2019 και των αποφάσεων του ΣτΕ του 2015 οι παραπάνω μειώσεις των συντάξεων για το χρονικό διάστημα από 1.1.2013 έως 11.5.2016 είναι δυνατό να κριθούν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ εφόσον από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, μεταγενέστερη των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ 2287-8/2015 προκύπτει ή θα προκύψει ότι οι μειώσεις των συντάξεων βάσει των ν. 4051/2012 και 4093/2012 από την έναρξη επιβολής τους (1.1.2013) ήταν κατ’ ουσίαν σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.
Με μια σειρά αποφάσεών τους οι πρωτόδικοι δικαστές ανέβαλλαν την έκδοση οριστικής απόφασης για αναδρομικά και 13η-14η σύνταξη, μέχρι να αποφανθεί το ΣτΕ στη συνεδρίασή του, την ερχόμενη Παρασκευή.