Ασκήσεις επί χάρτου στο παρά ένα για τα νέα καύσιμα στη ναυτιλία

Αβεβαιότητα για τις τιμές, τη διαθεσιμότητα και τη συμβατότητα βάσει του κανονισμού
Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2019 20:30

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Επί χάρτου εξακολουθούν να «ασκούνται» οι πλοιοκτήτες μία ημέρα πριν από την είσοδο στην παγκόσμια ναυτιλία του νέου καυσίμου μειωμένης (0,5%) περιεκτικότητας σε θείο.

Αν και οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες για τα νέα καύσιμα πολλούς μήνες τώρα, έτσι ώστε να είναι έτοιμες από τα μεσάνυχτα τις 31ης Δεκεμβρίου, που θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί του IMO 2020, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τους, εντούτοις οι αβεβαιότητες είναι ακόμη πολλές και αφορούν όχι μόνο τις τιμές αλλά και τη διαθεσιμότητα των νέων καυσίμων, τη συμβατότητά τους με τις απαιτήσεις του κανονισμού, όπως επίσης και την ασφάλεια ορισμένων εξ αυτών.

Για να είναι συμβατοί, οι εφοπλιστές σε όλο τον κόσμο με τον νέο κανονισμό θα πρέπει είτε να στραφούν σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5%), κάτι που σύμφωνα με γνώστες της αγοράς έχει γίνει ήδη και πολλά πλοία άρχισαν να καίνε το νέο καύσιμο εδώ και αρκετές εβδομάδες, ή να χρησιμοποιήσουν scrubbers, δηλαδή συστήματα καθαρισμού που επιτρέπουν τη χρήση καυσίμου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) γιατί τα συστήματα παρακρατούν το θείο κατά τη διαδικασία εκπομπής των αερίων. Σύμφωνα με υπολογισμούς του οίκου αναλύσεων Poten & Partners, ο νέος κανονισμός επηρεάζει περισσότερα από 60.000 πλοία παγκοσμίως. Από το σύνολο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου μόλις το 1% τροφοδοτείται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το οποίο είναι ήδη καύσιμο που συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού.

2% με scrubbers

Επίσης, σύμφωνα με τους Clarkson’s Research, μέχρι τέλους Δεκεμβρίου του 2019 τα πλοία που εγκατέστησαν scrubbers ανέρχονται σε 1.945 και αντιστοιχούν στο 2% του συνόλου των πλοίων και το 10% της παγκόσμιας χωρητικότητας που ανέρχεται σε 1,46 δισ. gt. Περίπου 3.800 πλοία ή το 19% του παγκόσμιου στόλου σε tonnage θα έχουν εγκαταστήσει scrubbers περιλαμβανομένων του 34% των VLCCs, του 36% των capsizes και του 50% των containerships. Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των εφοπλιστών αποφάσισε να στραφεί σε συμμορφούμενα καύσιμα και σε πετρέλαιο εσωτερικής καύσης πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO) ή με πετρέλαιο εσωτερικής καύσης χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (LSMGO). Αυτό έχει δημιουργήσει σημαντική αύξηση της ζήτησης για αυτά τα καύσιμα και έχει ωθήσει τις τιμές ψηλότερα, σύμφωνα με τον Poten & Partners. Το τελευταίο διάστημα οι τιμές spot ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με τη γεωγραφική θέση και είναι πολύ ασταθείς. Οι τρέχουσες τιμές (27 Δεκεμβρίου) για το HSFO κυμαίνονται από 281 δολ./ΜΤ στο Ρότερνταμ έως 365 δολ./ΜΤ στο Χιούστον, ενώ η τιμή VLSFO ήταν 576 δολ./MT στο Ρότερνταμ και 734 δολ./ΜΤ στο Fujairah.

Προς το παρόν, σύμφωνα με τους αναλυτές, η διαφορά στις τιμές των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και υψηλής περιεκτικότητας σε θείο ανταμείβει τους πλοιοκτήτες που επέλεξαν την εγκατάσταση scrubbers. Σύμφωνα όμως με παράγοντες της αγοράς, θα υπάρξουν σύντομα αλλαγές, καθώς πολλά διυλιστήρια σταματούν την παραγωγή καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, αφού θεωρούν ότι η χρήση του θα μειωθεί στο μέλλον, με αποτέλεσμα να δημιουργείται έτσι πρόβλημα σε επιχειρήσεις που έχουν εγκαταστήσει scrubbers στα πλοία τους αλλά δεν έχουν φροντίσει με συμβόλαια να εξασφαλίσουν την αναγκαία ποσότητα καυσίμων για το απαιτούμενο χρονικό διάστημα απόσβεσης της επένδυσης.

Εφοδιασμός και ασφάλεια

Τις τελευταίες εβδομάδες πάντως έχουν αναφερθεί ελλείψεις συμμορφούμενων καυσίμων σε ορισμένες περιοχές (όπως το Γιβραλτάρ, όπου τα πλοία έπρεπε να περιμένουν έως και επτά ημέρες για εφοδιασμό), ενώ σε ορισμένα άλλα λιμάνια αναφέρθηκαν μειωμένα αποθέματα καυσίμων υψηλής περιεκτικότητάς σε θείο, καθώς (HSFO) οι προμηθευτές προτιμούν τα νέα καύσιμα μειωμένου θείου. Επίσης, σύμφωνα με γνώστες της κατάστασης, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να καταγραφούν και προβλήματα ασφάλειας στη χρήση των συμμορφούμενων κυρίως καυσίμων (μιγμάτων) προς τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού.

Προειδοποίηση Lloyd’s

Ακόμη, στις 23 Δεκεμβρίου o Lloyd ‘s Register εξέδωσε προειδοποίηση στους εφοπλιστές ότι ορισμένα από τα καύσιμα πετρελαίου πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO) που πωλούνται στη Σιγκαπούρη έχουν δείξει επίπεδα ιζημάτων πάνω από το πρότυπο ISO, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με βλάβη οι κινητήρες των πλοίων.

Επισημαίνεται ότι έγκαιρα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών είχε αναφερθεί στα θέματα, επισημαίνοντας την ανάγκη λήψης υποχρεωτικών μέτρων με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων αναφορικά με τη χρήση καυσίμων. Έπειτα από τις παρεμβάσεις αυτές σχετική εγκύκλιος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2019, που προτρέπει τα κράτη-μέλη του Οργανισμού να υποβάλουν στοιχεία σε αυτόν αναφορικά με τη διαθεσιμότητα και τις παραμέτρους ποιότητας των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα πλοία, αφού ανακτήσουν σχετικά δεδομένα σε συνεργασία με τρίτα μέρη, όπου ενδείκνυται, και να διασφαλίσουν, πριν από την υποβολή στον UN ΙΜΟ, την ακρίβεια των δεδομένων αυτών (third-party data). 

Εγκύκλιος ΕΕΕ

Η ΕΕΕ με εγκύκλιο προς τα μέλη της ζητά να ενημερώνεται σχετικά με περιστατικά δυσλειτουργιών που έχουν εμφανισθεί ή τυχόν εμφανισθούν σε υπό διαχείριση ελληνόκτητα πλοία και οφείλονται σε παράγοντες ποιότητας / ασφαλείας τού προς χρήση παραδοθέντος σε αυτά καυσίμου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα