Άδωνις Γεωργιάδης στη «Ν»: Απλούστερες διαδικασίες για την ένταξη επιχειρήσεων στο ΕΣΠΑ

Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2019 07:00
UPD:08:53
INTIME NEWS/ΒΑΡΑΚΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Στον Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]

Την απλοποίηση των διαδικασιών για την ένταξη των επιχειρήσεων στο ΕΣΠΑ αλλά και τον αναπτυξιακό νόμο προαναγγέλλει με συνέντευξή του στη «Ν» ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, τονίζοντας ότι στην Ελλάδα το σύστημα είναι πολύ δυσκίνητο. Ο κ. Γεωργιάδης μιλά και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αναφέροντας ότι σχεδιάζονται ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία γι’ αυτές από την Αναπτυξιακή Τράπεζα και επισημαίνει τη βαρύτητα που δίνει η κυβέρνηση για τη στήριξή τους.

Επίσης, δηλώνει πως η επένδυση στο Ελληνικό είναι εξαιρετικά πιο πολύπλοκη από ό,τι είχε υπολογιστεί πριν από τις εκλογές, ωστόσο σημειώνει ότι «είμαστε απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος». Αναφορικά με το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, επισημαίνει ότι αυτό είναι ακόμη υπό διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και καλεί τους «κόκκινους» δανειολήπτες να υποβάλουν τις αιτήσεις για τη ρύθμιση των δανείων τους το αργότερο έως τις 30 Απριλίου, που, μετά την τετράμηνη παράτασή του, λήγει το υφιστάμενο πλαίσιο. 

Κύριε υπουργέ, τελικά διαπιστώνετε ότι είναι πιο δύσκολη από ό,τι περιμένατε η εκκίνηση της επένδυσης στο Ελληνικό;

«Η επένδυση στο Ελληνικό είναι μία τεράστια και εξαιρετικά πολύπλοκη επένδυση και ασφαλώς από την αρχή που ασχολήθηκα με αυτό διαπίστωσα ότι είναι και εξαιρετικά πιο πολύπλοκη από ό,τι όλοι μας είχαμε υπολογίσει πριν από τις εκλογές. 

Όμως είμαστε απολύτως εντός χρονοδιαγράμματος. Η καθυστέρηση περίπου κατά δύο εβδομάδες της αποφάσεως της Επιτροπής ως προς την πρώτη φάση του διαγωνισμού είναι μέσα στο πρόγραμμα διότι σε ένα τόσο σύνθετο θέμα με έναν διαγωνισμό αξίας δισεκατομμυρίων δεν σημαίνει ότι μπορούν όλα να γίνονται κατά τις δικές μας επιθυμίες. 

Το μείζον εδώ είναι να τηρηθεί η νομιμότητα και η απόφαση που θα εκδοθεί να μην μπορεί να πέσει στα δικαστήρια. Άρα προτιμώ να έχουμε μία ασφαλή διαδικασία που θα χρειαστεί λίγο περισσότερο χρόνο, παρά να έχουμε μία βιασύνη που θα τίναζε στον αέρα όλο το project. Σε γενικές γραμμές, δεν έχουμε ανησυχία. Αρχές του 2020 οι μπουλντόζες θα είναι στον χώρο». 

Το Ελληνικό είναι μία τεράστια επένδυση. Ωστόσο, στο «μέτωπο» των άλλων επενδύσεων που έχει ανάγκη η χώρα, τι κάνουμε; Περιμένουμε και κάποιες άλλες;

«Πρώτα από όλα εμείς δεν ασχολούμαστε μόνο με τις μεγάλες επενδύσεις, όπως ενδεχομένως κάποιοι νομίζουν. Προφανώς ασχολούμαστε με τις μεγάλες επενδύσεις γιατί αυτές θα δώσουν τον τόνο και θα προκαλέσουνε μία μεγαλύτερη κατά τεκμήριο αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, όμως εμείς ασχολούμαστε με όλες τις επιχειρήσεις. 

Η Ελλάδα δεν μπορεί να γυρίσει την οικονομία της αν δεν πάρουν μπρος οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι και η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. 

Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μειώσαμε τον φόρο, βγάλαμε την εξαίρεση του ΦΠΑ στην οικοδομή γιατί αυτό θα προκαλέσει πολλαπλασιαστική δουλειά σε χιλιάδες μικρομεσαίους επιχειρηματίες και επαγγελματίες οι οποίοι δουλεύουνε γύρω από την οικοδομή. Για τις ίδιες μειώσαμε τη γραφειοκρατία στην αδειοδότηση, έτσι ώστε να μην ταλαιπωρούνται όταν θέλουν να κάνουν κάποια κίνηση, μειώσαμε τη γραφειοκρατία στο ΓΕΜΗ. 

Όλα αυτά γίνονται για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν γίνονται για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Το λέω γιατί υπάρχει μία ψευδής εικόνα ότι εμείς ασχολούμαστε μόνο με τις μεγάλες. Αυτό δεν είναι αλήθεια». 

Πράγματι, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η χρηματοδότηση...

«Πολύ σωστό. Για τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, λοιπόν, έχουμε κάνει τα εξής θέματα. “Τρέχουμε” και ξεκινάμε αρχές του έτους την Αναπτυξιακή Τράπεζα. Εκεί φτιάχνουμε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως προγράμματα εγγυοδοσίας έτσι ώστε να μπορούν να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. 

Το σχέδιο “Ηρακλής” και η σταθεροποίηση του τραπεζικού μας συστήματος έχει ως βασικό στόχο την επαναφορά της ρευστότητας στην αγορά γιατί αλλιώς δεν μπορεί να έρθει αυτή η ρευστότητα. 

Πάλι, λοιπόν, και σε αυτόν τον τομέα νομίζω ότι δουλεύουμε για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. 

Ακόμα και η μεγάλη πίεση που ασκούμε από το υπουργείο Ανάπτυξης για τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών έχει ως κεντρικό γνώμονα τη μικρομεσαία επιχείρηση. Αυτή κατά βάση δεινοπαθεί από τις μεγάλες ασφαλιστικές εισφορές. Οι μεγάλες επιχειρήσεις το βάζουν στις γενικές δαπάνες και προχωράνε». 

Πιστεύετε ότι σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι τράπεζες; Διότι όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι οι μικρομεσαίες είναι αποκλεισμένες από τις τράπεζες και όταν δανείζονται, τα επιτόκια είναι υψηλά...

«Σας είπα ότι φτιάχνουμε χρηματοδοτικά εργαλεία που θα επιτρέψουν στις τράπεζες να δώσουν χρήματα. Θέλω να είμαι εδώ πάρα πολύ ειλικρινής. Και οι τράπεζές μας εξέρχονται από μία περίοδο διαδοχικής χρεοκοπίας. Δεν μπαίνω τώρα στο γιατί και αν ξεκίνησε από τα ομόλογα ή από θαλασσοδάνεια. Αυτά δεν έχουν σημασία. 

Η ουσία είναι ότι οι ίδιες οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες στο νέο περιβάλλον, αυτό που ερχόμαστε τώρα μετά την κρίση, να είναι εξαιρετικά πιο προσεκτικές στη δανειοδότηση που δίνουν. Διότι αν φτιάξουνε νέο κύκλο κόκκινων δανείων, δεν υπάρχει πλέον κανένας να τους σώσει. 

Εφόσον πλέον τα κριτήρια είναι εξαιρετικά πιο αυστηρά, αυτό προφανώς δημιουργεί πρόβλημα στη δανειοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν τα αντίστοιχα εχέγγυα, τις αντίστοιχες εγγυήσεις.

Τι λέμε τώρα σε αυτό; Ερχόμαστε, όπως σας είπα, με την Αναπτυξιακή Τράπεζα, φτιάχνουμε προγράμματα που θα έρχονται να εγγυοδοτούν τα δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων που όμως είναι βιώσιμες, έτσι ώστε να αυξάνουν την πιστοληπτική τους ικανότητα και να αποκτούν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.

Δεν θέλω να κατηγορήσω τις τράπεζες σε αυτό διότι καταλαβαίνω ότι και οι τράπεζες πρέπει να βρούνε μία νέα ισορροπία στο νέο περιβάλλον». 

Μιας και αναφερόμαστε στις τράπεζες, έχετε κάποιο νέο από την έφοδο που έκανε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για το αν προκύπτει εναρμονισμένη πρακτική στο θέμα των χρεώσεων;

«Δεν έχω απολύτως κανένα νέο. Δεν θέλω να έχω νέο και δεν θα έπρεπε να έχω νέο. Η δουλειά μου ως υπουργού Ανάπτυξης είναι μόνο να εποπτεύω την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Δηλαδή, τι; 

Όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού μού καταθέτει τα πεπραγμένα της να ελέγχω ότι όλα έγιναν βάσει των νόμων και να ενημερώνω τη Βουλή ότι λειτούργησε στα πλαίσια των νόμων. Δεν είναι δουλειά μου να παίρνω την Επιτροπή Ανταγωνισμού και να παίρνω πληροφορίες για οποιαδήποτε εν εξελίξει υπόθεση. 

Πιστεύω στην ανεξαρτησία των θεσμών. Φτιάξαμε μία πραγματικά ανεξάρτητη Επιτροπή με επαγγελματίες για να δουλέψει όπως σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Δεν μου αρέσει η εικόνα ενός υπουργού που κάθε μέρα παίρνει τηλέφωνο την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Άρα, αυτή είναι μία εν εξελίξει υπόθεση. Θα αναμείνω και εγώ, όπως και εσείς, τα αποτελέσματά της». 

Στο τέλος του Οκτωβρίου δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ο νόμος «Επενδύω στην Ελλάδα». Να περιμένουμε στο επόμενο διάστημα κάποια ανάλογη πρωτοβουλία για την περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και την προσέλκυση επενδύσεων;

«Πρώτα από όλα, το ευχάριστο είναι ότι ήδη έχουμε ξεκινήσει την έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας. Ήδη εκδίδεται και η κοινή μας υπουργική απόφαση για την απόδοση στις ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες της πρόσβασης στον αναπτυξιακό νόμο. 

Το λέω διότι πάρα πολλά χρόνια στη Βουλή ψηφίζουμε νόμους, αποκτούμε ωραίους τίτλους στις εφημερίδες, όμως, αν τους κοιτάξει κανείς προσεκτικότερα, θα διαπιστώσει ότι η δευτερογενής νομοθεσία που είναι απαραίτητη για να λειτουργήσουν αυτοί οι νόμοι δεν εκδίδεται ποτέ. Και έτσι οι νόμοι παραμένουν ένα κενό γράμμα. 

Εμείς δεν θέλουμε να κάνουμε αυτό. Θέλουμε ο νόμος που ψηφίσαμε να εφαρμοστεί. Είναι αρκετός; Όχι. Ήδη έχω συστήσει ομάδες εργασίας εδώ για την απλοποίηση και της διαδικασίας του αναπτυξιακού νόμου, ο οποίος σήμερα έχουμε μετρήσει ότι από την ένταξη μίας επιχειρήσεως μέχρι την εκταμίευση του συνολικού ποσού χρειάζονται 43 βήματα και 7 χρόνια. Άρα, αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο. 

Το ίδιο κάνουμε με το ΕΣΠΑ. Το ΕΣΠΑ είχε επίσης εξαιρετικά βαριά γραφειοκρατία και πολλοί νομίζουν ότι η γραφειοκρατία οφείλεται σε ευρωπαϊκούς κανόνες. Ψεύδος. Πάρα πολλές άλλες χώρες έχουν εξαιρετικά απλούστερες διαδικασίες χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Άρα δεν είναι η ευρωπαϊκή νομοθεσία που μας δεσμεύει, είναι η δική μας γραφειοκρατία που έχει πάει και έχει κάνει το σύστημα πάρα πολύ δυσκίνητο. Και αυτό θα το αλλάξουμε στην κατεύθυνση της απλοποιήσεώς του». 

Όπως έχει αναγγείλει η κυβέρνηση, στο τέλος Απριλίου λήγει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Ποιες αλλαγές να αναμένουμε;

«Πρώτα από όλα, αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, το λέω μνημονιακή υποχρέωση ήδη από εποχής ΣΥΡΙΖΑ, το τονίζω αυτό, να λήξει το προηγούμενο καθεστώς. Το καθεστώς με τον νόμο του κυρίου Φλαμπουράρη έληγε 31 Δεκεμβρίου του 2019. 

Εμείς διεκδικήσαμε και πήραμε αυτή την τετράμηνη παράταση. Το επιχείρημα για να πάρουμε την παράταση ήταν ότι από τον νόμο που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο μέχρι την ώρα που ξεκίνησε να λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα είχαν μεσολαβήσει 4 μήνες. Αυτούς τους 4 μήνες που χάσαμε στην έναρξη επί ΣΥΡΙΖΑ τούς διεκδικήσαμε και τους πήραμε τώρα. 

Όμως όλοι θα πρέπει να καταλάβουμε ένα πράγμα. Το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που φτιάξαμε στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης ήταν μακράν το υψηλότερο πλαίσιο προστασίας πρώτης κατοικίας σε όλο τον δυτικό κόσμο, ήταν ένα έκτακτο μέτρο για την κρίση. 

Το τονίζω αυτό διότι πολύς κόσμος δεν καταλαβαίνει ένα μεγάλο πρόβλημα που δημιουργούν αυτού του τύπου οι προστασίες. Εάν υπάρχει απόλυτη προστασία στην πρώτη κατοικία, τότε δεν μπορεί η τράπεζα να δίνει στεγαστικά δάνεια. Γιατί η τράπεζα για να δώσει στεγαστικό δάνειο πρέπει να μπορεί να υποθηκεύει το σπίτι το οποίο αγοράζεις. 

Σε μία εποχή που βρίσκεται σε πολύ μεγάλη αναταραχή, όπως ήτανε το 2010, το 2011, το 2012, είναι λογικό να παίρνεις έκτακτα μέτρα για να προστατεύεις τον κόσμο που έχασε ξαφνικά το οικονομικό του εισόδημα. 

Όσο η Ελλάδα επιστρέφει στην κανονικότητα, όμως, θα πρέπει να επιστρέψουμε και σε μία κανονικότητα στο τραπεζικό σύστημα, γιατί αλλιώς ό,τι και να συζητάμε… με ρωτάγατε πριν, παραδείγματος χάριν, για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων.

Μα, δεν μπορείς να έχεις χρηματοδότηση επιχειρήσεων αν δεν έχεις τραπεζικό σύστημα και δεν μπορείς να έχεις τραπεζικό σύστημα με απόλυτη προστασία. Άρα, αυτά πρέπει να τα εξηγήσουμε με θάρρος και να τα αντιμετωπίσουμε. Έχει έρθει η ώρα στα πλαίσια της κανονικότητας να πάμε σε ένα πιο κανονικό σύστημα στο πλαίσιο της προστασίας. 

Τώρα το πού θα καταλήξει αυτό θα το δούμε γιατί είναι θέμα διαπραγμάτευσης. Δεν έχει τελειώσει. Οφείλω όμως να σας πω ότι μέχρι τις 30 Απριλίου ο κόσμος που έχει ανησυχία για την κατοικία του, πρέπει να σπεύσει και να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. 

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπως τη φτιάξαμε τώρα, χωρίς γραφειοκρατία, με δικηγόρο πληρωμένο από την τράπεζα, πιάνει όλους τους μικρομεσαίους. Δηλαδή, η μεγάλη ομάδα των ανθρώπων μπορεί όχι μόνο να διατηρήσει την προστασία του σπιτιού του, αλλά να αποκτήσει και επιδότηση της δόσης και μερικό κούρεμα του δανείου. Αρκεί να το προσπαθήσει και να μπει, να μην το αμελήσει. 

Εμείς λέμε, λοιπόν, όσοι ανησυχείτε για το σπίτι σας πηγαίντε στις τράπεζές σας, κάντε την αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να μπείτε σε καθεστώς προστασίας το οποίο θα σας ακολουθεί για την υπόλοιπη ζωή σας και δεν θα κινδυνεύετε. Όσοι το αμελήσετε, πιθανόν να κινδυνεύσετε. Και εγώ θέλω να μην κινδυνεύσει κανένας εξαιτίας μας». 
Μιας και αναφερθήκατε στην επιδότηση, θα προβλέπει επιδότηση της δόσης και το νέο πλαίσιο;
«Μα σας είπα, το νέο σύστημα ακόμα είναι υπό διαπραγμάτευση». 

Η δική σας πρόθεση ποια είναι;

«Δεν θέλω να πω τίποτα. Ό,τι είναι υπό διαπραγμάτευση, είναι υπό διαπραγμάτευση, αλλιώς δεν έχει νόημα να μιλάμε. Άμα κάνουμε διαπραγμάτευση δημόσια, χαθήκαμε».

Κατά την εκτίμησή σας, γιατί δεν υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον των δανειοληπτών να ενταχθούν στο υφιστάμενο ευνοϊκό πλαίσιο;
«Υπάρχουν διάφορες εξηγήσεις. Ιδιαίτερα τώρα πια που έχει γίνει τόσο απλό το σύστημα, δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Πιστεύω ότι δύο πράγματα έχουνε λειτουργήσει εδώ. Το ένα είναι ότι πάρα πολλοί νομίζουν ότι τους ευνοεί ο νόμος Κατσέλη και προτιμούν να μείνουν στον νόμο Κατσέλη. Όταν όμως θα λήξει ο νόμος, φτάσει στα δικαστήρια και χάσει την προστασία από εκεί, θα είναι στον αέρα. 

Άρα, θα καταστραφείς. Και τότε δεν θα υπάρξει νέου τέτοιου τύπου προστασία. Άρα, θα έχεις επιλέξει μόνος σου να βάλεις την περιουσία σου σε κίνδυνο. 

Το άλλο είναι το δικαστήριο και επειδή παίρνω αναβολές, το κρατάω και βλέπουμε και δεν πληρώνω τίποτα, κάποια στιγμή τελειώνει και τότε θα είσαι αντιμέτωπος με μία πραγματικότητα δύσκολη. Θα λυπηθώ αν κάποιος που μπορούσε να πάρει την προστασία πονηρά σκεπτόμενος δεν μπήκε και μετά θα φωνάζει, μετά από μερικά χρόνια, γιατί δεν μου σώσατε το σπίτι, ενώ θα το έχει καταστρέψει μόνος του από πονηριά. Γιατί το ένα είναι “πληρώνω κάτι στην πλατφόρμα και έχω μπει στη διαδικασία αποπληρωμής του δανείου μου”, το άλλο είναι ότι “δεν πληρώνω τίποτα”». 

Με το ΕΣΠΑ τι γίνεται; 

«Με το ΕΣΠΑ. Καταρχάς, μέχρι τις εκλογές ακούγαμε διθυράμβους από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, διθυράμβους για το πόσο καλά τα πηγαίναν στο ΕΣΠΑ. Όταν ήρθαμε εδώ, σχεδόν την πρώτη εβδομάδα προσγειωθήκαμε στη ζοφερή πραγματικότητα. Δεχθήκαμε επιστολή από την Επιτροπή που μας προειδοποιούσε ότι για πρώτη φορά η Ελλάδα κινδυνεύει να μην απορροφήσει το ΕΣΠΑ στην ιστορία της. Η πραγματική πληρωμή δαπανών που παραλάβαμε από τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν 21%. Μας κατέτασσε σε μία από τις τελευταίες θέσεις σε απορροφητικότητα και όχι στην πρώτη, όπως διαφημίζανε». 

Όμως αυτά τα έλεγε και η κυρία Κρέτσου, η αρμόδια επίτροπος ... 

«Η κα Κρέτσου τα έλεγε, ο κ. Χαν όμως μας έστειλε την επιστολή και μας είπε την πραγματικότητα. Τώρα, προ των ευρωεκλογών τις πολιτικές διαδρομές στην Ευρώπη δεν θέλω να τις σχολιάσω. Εδώ είναι νούμερα. 

Τα νούμερα είναι δυστυχώς νούμερα. 21% σε πραγματικές δαπάνες παραλάβαμε. Και εμείς αναλάβαμε το 2019, δηλαδή μετά από 6 χρόνια. Στα 6 χρόνια ήμασταν προτελευταίοι. 

Τώρα, τι έχουμε κάνει; Έχουμε πιέσει πάρα πολύ το σύστημα, το επαναλαμβάνω, έχει πολύ βαριά γραφειοκρατία και το οποίο το χειριζόμαστε και με μεγαλύτερη δυσκολία, διότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δεσμεύσει όλα τα προγράμματα, όλα τα λεφτά σε προγράμματα που δεν έχουν απορροφητικότητα και χρειάζεται πολύ μεγάλη διαπραγμάτευση με την Ευρώπη για να κάνεις αποδέσμευση και νέο σχεδιασμό. Δεν γίνεται αυτόματα από τον υπουργό. 

Παρά ταύτα, τα στοιχεία δείχνουν ότι μέχρι 7 Ιουλίου του 2019 είχαμε σε πραγματικές δαπάνες απορρόφηση 2,5%, από 7 Ιουλίου μέχρι 31 Δεκεμβρίου θα κλείσουμε περίπου στο 8%. Άρα έχουμε υπερτριπλασιάσει τον ρυθμό απορρόφησης. 

Τρέχουμε με την τριπλάσια ταχύτητα. Εάν αυτό το ενισχύσουμε λίγο ακόμα και το διατηρήσουμε, θα απορροφήσουμε όλα τα λεφτά και δεν θα υπάρξει τελικά κίνδυνος». 
 
Βλέπω πίσω σας μία φωτογραφία από την τελετή δύο εβδομάδες πριν στο ναυπηγείο, στο Νεώριο της Σύρου. Στην ομιλία σας, εκεί, αναφέρατε ότι αναλάβατε ένα «προσωπικό ρίσκο». Θα θέλατε να μας πείτε ποιο είναι το ρίσκο αυτό; 

«Όπως είδατε, όταν είπα ότι ανέλαβα ένα προσωπικό ρίσκο, ο κ. Ξενοκώστας κούνησε το κεφάλι του και οι εργαζόμενοι χειροκροτήσανε. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ στις λεπτομέρειες μίας συμφωνίας. Υπάρχουν πράγματα που λέγονται και πράγματα που δεν λέγονται γιατί αποτελούν και επιχειρηματικά μυστικά της επιχείρησης. 

Αυτό που είναι βέβαιο και μου το αναγνώρισαν οι εργαζόμενοι και ο εργοδότης και τους ευχαριστώ για τους δημόσιους επαίνους είναι ότι για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία εξυγίανσης χρειάστηκε η προσωπική μου μεγάλη παρέμβαση. 

Οφείλω να σας πω, επειδή αυτή η διαδικασία έχει ξεκινήσει από την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ, τη συμβολή του οποίου σε αυτή την πορεία αναγνώρισα, όμως όπως θα διαπιστώσατε οι υπεύθυνοι που χειρίστηκαν την υπόθεση αυτή εποχής ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν στην τελετή και όχι από δική μου φυσικά πρόθεση. Ήταν μόνο κάποιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Εγώ ίσα ίσα που θέλω πάντα να αναγνωρίζω στους προηγούμενους ό,τι καλό έχουνε κάνει. 

Όμως δυστυχώς το καλοκαίρι που ήρθαμε εδώ αυτή η υπόθεση όδευε με μεγάλη ταχύτητα σε ένα κολοσσιαίο ναυάγιο. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εργαζόμενοι ζήτησαν να με δουν σχεδόν την πρώτη εβδομάδα που ήμουνα εδώ. Και όταν τους είπα ότι έχω αποφασίσει να βοηθήσω αυτό το σχέδιο, άρχισαν να κλαίνε σαν μωρά παιδιά. Είχαν πραγματικά φοβηθεί ότι θα ξαναέμεναν χωρίς δουλειά. 

Άρα χωρίς να θέλω να μπω τώρα σε λεπτομέρειες και να τρέψω αυτή την υπόθεση σε μία εκ νέου πολιτική αντιδικία, που δεν μου αρέσει, προτιμώ να την δω σαν ένα θετικό γεγονός. Η μία κυβέρνηση το ξεκίνησε, σε κάποιο σημείο κόλλησε, ο ελληνικός λαός άλλαξε κυβέρνηση, η νέα κυβέρνηση το ξεκόλλησε και τελικά ολοκληρώθηκε. Κάπως σκεφτείτε το σαν ένα happy end. Είναι πιο ωραίο». 

Να περιμένουμε το ίδιο και για τα ναυπηγεία Ελευσίνας; 

«Είναι τελείως βέβαιο ότι η κυβέρνηση υποστηρίζει την ONEX για την Ελευσίνα και το λέω ευθαρσώς χωρίς πολλές συζητήσεις. Κυρίως διότι απεδείχθη στη Σύρο ότι η εταιρεία μπόρεσε να φανεί αξιόπιστη στις υποχρεώσεις της και τελικά να καταλήξουμε στο happy end που σας έλεγα προηγουμένως. 

Βέβαια, το εγχείρημα της Ελευσίνας είναι πολύ μεγαλύτερο και πολύ πιο περίπλοκο. Ήδη ο κ. Ξενοκώστας έχει κάνει μία επιστολή στον κ. Ταβουλάρη, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη επικοινωνήσει με τον κ. Ταβουλάρη. 
Την πρωτοβουλία για την εκκίνηση της διαδικασίας δεν μπορεί να την έχει κανένας άλλος παρά ο κ. Ταβουλάρης, όπως την είχε και στη Σύρο. Ευελπιστώ ότι θα την έχει. Εφόσον την έχει, είμαστε εδώ για να προχωρήσουμε και να στηρίξουμε τη διαδικασία».  

 Επί του  θέματος

Για το Ελληνικό: Το μείζον είναι να τηρηθεί η νομιμότητα και η απόφαση που θα εκδοθεί να μην μπορεί να πέσει στα δικαστήρια. Αρχές του 2020 οι μπουλντόζες θα είναι στον χώρο. 

Χρηματοδότηση μικρομεσαίων: Τρέχουμε και ξεκινάμε αρχές του έτους την Αναπτυξιακή Τράπεζα. Εκεί φτιάχνουμε συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως προγράμματα εγγυοδοσίας, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό. 

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πιστεύω στην ανεξαρτησία των θεσμών. Φτιάξαμε μία πραγματικά ανεξάρτητη Επιτροπή με επαγγελματίες για να δουλέψει όπως σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο.

Προστασία πρώτης κατοικίας: Εμείς λέμε, όσοι ανησυχείτε για το σπίτι σας πηγαίντε στις τράπεζές σας, κάντε την αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να μπείτε σε καθεστώς προστασίας το οποίο θα σας ακολουθεί για την υπόλοιπη ζωή σας και δεν θα κινδυνεύετε.  

Για το ΕΣΠΑ: Η πραγματική πληρωμή δαπανών που παραλάβαμε από τον ΣΥΡΙΖΑ, μας κατέτασσε σε μία από τις τελευταίες θέσεις σε απορροφητικότητα και όχι στην πρώτη, όπως διαφημίζανε. 

Καλύτερα του αναμενομένου στο ΠΔΕ

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όπως προβλέπεται στον προϋπολογισμό, θα έχει μια υποεκτέλεση της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ. Λίγες ημέρες πριν κλείσει το έτος, έχετε τις ίδιες εκτιμήσεις;

«Πρώτα από όλα, να πω ότι έχουμε και έναν ευχάριστο πονοκέφαλο. Θα μου πείτε γίνεται να είναι πονοκέφαλος και ευχάριστος; Ναι, διότι με βάση τις εκτιμήσεις που είχαμε πριν από μερικούς μήνες για το πώς θα πήγαινε η εκτέλεση του ΠΔΕ εθνικού και χρηματοδοτούμενου για το 2019 είχαμε κάνει κάποιους υπολογισμούς με το υπουργείο Οικονομικών, πέσαμε έξω διότι πήγαμε πολύ - πολύ καλύτερα. 

Αυτό δημιουργεί πρόβλημα, όπως ξέρετε, στον υπολογισμό του ελλείμματος και άρα χρειάζεται να διορθώσουμε άλλους δείκτες. Θα τους διορθώσουμε. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα. Αλλά θέλω να πω ότι τελικά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων πηγαίνουμε πολύ καλύτερα του αναμενομένου και σίγουρα πάμε καλύτερα από την εποχή του ΣΥΡΙΖΑ. 

Εγώ θα βγάλω το τελικό νούμερο στις 31 Δεκεμβρίου του 2019, θα δημοσιεύσω και το τελικό νούμερο πέρσι. Σας λέω από τώρα: θα είμαστε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια πιο πάνω από ό,τι ήμασταν πέρσι. Το λέω γιατί και εκεί δεχθήκαμε μία μεγάλη προπαγάνδα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ.  Άρα πιστεύω ότι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων τελικά θα έχει χαμηλότερη υποεκτέλεση από την προϋπολογιζόμενη, εάν συνεχίσουμε με αυτούς τους ρυθμούς». 
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα