Μ. Βορίδης στη «Ν»: Και ιδιώτες στους αγροτικούς συνεταιρισμούς

Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2019 14:17
UPD:15:34
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Συνέντευξη στη Δανάη Αλεξάκη
[email protected] ​

Τη Δευτέρα παρουσιάζει στο Υπουργικό Συμβούλιο τον νέο νόμο για τους Συνεταιρισμούς ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάκης Βορίδης, ο οποίος μιλώντας στη «Ν» αναφέρει ότι στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η δυνατότητα συμμετοχής των ιδιωτών, μέχρι ποσοστού 25%, στην κεφαλαιακή θέση των συνεταιρισμών.

Επίσης, προβλέπεται απλοποίηση της διαδικασίας ιδρύσεως συνεταιρισμών εντός 30 ημερών. Ταυτόχρονα, ο υπουργός έχει δώσει εντολή για εκκαθάριση του μητρώου συνεταιρισμών. 

Για το κεφάλαιο των ανακτήσεων παράνομων κρατικών ενισχύσεων, προωθείται ρύθμιση διευθέτησης μέρους αυτών, η οποία αναμένεται να νομοθετηθεί εντός Φεβρουαρίου.

Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό για την είσοδο εταιρειών στη βασική ασφάλιση της παραγωγής, ο Μ. Βορίδης τονίζει ότι μελετάται «η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου εις όφελος του συνόλου των παραγωγών και όχι μόνο των πιο “βολικών” για ιδιωτική ασφάλιση». 

Το πρόγραμμα της Ν.Δ. για το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ήταν συγκεκριμένο. Ισχυρίζεστε ότι κινείστε πολύ γρήγορα. Σε τι στάδιο υλοποίησης λοιπόν βρίσκονται οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης;

«Όλα τα βασικά σημεία που περιλαμβάνονται στη λίστα με τις κύριες δράσεις της κυβέρνησης για την υλοποίηση της αγροτικής πολιτικής τα έχουμε ήδη κάνει ή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Τι έλεγε το πρόγραμμα της Ν.Δ.; Ενδεικτικά αναφέρω:

* Φορολόγηση των αγροτικών συλλογικών σχημάτων με συντελεστή 10% - ψηφίστηκε.
* Επανεξέταση του Συνεταιριστικού Νόμου του ΣΥΡΙΖΑ - «σηκώνεται» στη Διαύγεια την άλλη βδομάδα.
* Ενεργοποίηση της συμφωνίας μεταξύ της DG AGRI και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων - το έχουμε κάνει.
* Διεκδίκηση σταθερών πόρων από τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική - είναι μια δράση σε εξέλιξη. 
* Μεγαλύτερη αξιοποίηση ΑΠΕ - περάσαμε τη διάταξη που ανεβάζει στο 75% το ποσοστό της πλεονάζουσας παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας για ιδιοπαραγωγή από φωτοβολταϊκά που μπορεί να διοχετευθεί στο δίκτυο προς πώληση.
* Εκκρεμεί η διαδικασία αδειοδότησης των σταβλικών εκμεταλλεύσεων, που όμως έχει ξεκινήσει και σκέφτομαι πώς θα διαμορφωθεί.
* Καινούργια χωροθέτηση για ιχθυοκαλλιέργειες. Ήδη έχω στο γραφείο μου προς υπογραφή δύο προεδρικά διατάγματα για τη σύσταση δύο Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ).
* Προώθηση παρουσίας του ιδιωτικού ασφαλιστικού τομέα στην υπηρεσία του αγρότη - Ήδη έχω ξεκινήσει διάλογο με ασφαλιστικές εταιρείες. 
* Έλεγχοι για την πάταξη των ελληνοποιήσεων - Βρίσκεται σε εξέλιξη και επί της ουσίας αποτελεί τη μόνη εκκρεμότητα που πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο.
* Ίδρυση Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας - Το θεσμικό κομμάτι έχει τελειώσει και είμαστε σε αναμονή της κατάθεσης της σχετικής αίτησης για να ιδρυθεί. 
* Μείωση των φόρων των επιχειρήσεων, από το 28% στο 20%, μείωση εισαγωγικού συντελεστή στο 9%, μείωση του ΕΝΦΙΑ, κατάργηση του ΕΦΚ στο κρασί, μείωση του συντελεστή στα αγροτικά εφόδια και ζωοτροφές - έγιναν όλα. 
* Η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι κάτι που μένει να γίνει και το έχει ήδη εξαγγείλει ο πρωθυπουργός, ενώ εκκρεμεί η επιστροφή αγροτικού πετρελαίου».

Αναφέρατε ότι το νομοσχέδιο για τους Συνεταιρισμούς τίθεται σύντομα σε διαβούλευση. Δώστε μας μια εικόνα για το τι θα περιλαμβάνει. 

«Τη Δευτέρα θα παρουσιάσω το νομοσχέδιο στο Υπουργικό Συμβούλιο. Με τον νέο νόμο απλοποιείται η διαδικασία ίδρυσης Συνεταιρισμών, η οποία θα γίνεται με την κατάθεση του καταστατικού και την έγκριση εντός ενός μηνός από την αρμόδια υπηρεσία. Καταργείται δηλαδή από τη διαδικασία η κατάθεση αίτησης στο Ειρηνοδικείο. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει επενδυτής με μερίδα η οποία θα φτάνει μέχρι 25% με απόφαση της γενικής συνέλευσης η οποία θα λαμβάνεται με αυξημένη πλειοψηφία των 2/3. Αυτό είναι και το πιο ουσιαστικό σημείο δημόσιας συζήτησης στον νόμο». 

Είναι οι συνεταιρισμοί ελκυστικοί σε ιδιώτες επενδυτές; 

«Έχουμε αυτή τη στιγμή περί τους 6.000 συνεταιρισμούς στο μητρώο. Έχω δώσει ήδη εντολή να εκκαθαριστεί το μητρώο των συνεταιρισμών. Η εκκαθάριση εκτιμώ ότι θα οδηγήσει στη λύση περί των 5.000 συνεταιρισμών. Εκτιμώμενοι ενεργοί συνεταιρισμοί σήμερα είναι 800. Με πραγματικά μεγέθη οικονομίας, ισχυροί συνεταιρισμοί πρέπει να είναι γύρω στους 60, υπάρχει όμως μια σειρά από μικρομεσαίους συνεταιρισμούς που μολονότι έχουν μικρά μεγέθη έχουν προοπτικές. Με το υπάρχον καθεστώς η “απάντηση” του συνεταιρισμού στον ανταγωνισμό είναι να φτιάξει μια ανώνυμη εταιρεία ώστε να μπει ιδιώτης και να γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις, να ενισχυθεί και να μπορεί να ανταγωνιστεί τη βιομηχανία.

Στην πραγματικότητα, σήμερα δεν έχει άλλα νομικά εργαλεία να “αντισταθεί”. Πρέπει δηλαδή να μπει σε ένα άλλο σχήμα, στο οποίο θα μεταφερθεί όλη οικονομική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο Συνεταιρισμός να καταλήξει απλά ένα κέλυφος. Γιατί να γίνει όλο αυτό; Εάν οι συνεταιρισμοί επιθυμούν εισροή νέων κεφαλαίων, η εν λόγω ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα και στους ίδιους τους συνεταιριστές να ενισχύσουν τον συνεταιρισμό και να διευρύνουν το μερίδιό τους. Ο νόμος αυτός μπορεί να αποτελέσει τον πυλώνα για την ανασυγκρότηση των συνεταιρισμών με όρους βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας».

Τι γίνεται με το ζήτημα των ανακτήσεων των κρατικών ενισχύσεων του παρελθόντος που έχουν κριθεί παράνομες από την Κομισιόν; 

«Υπάρχει μια επιτροπή ανακτήσεων της κυβέρνησης που ασχολείται με το σύνολο των ζητημάτων των ανακτήσεων, άρα το κομμάτι που αφορά στο ΥπΑΑΤ. Εμείς βρισκόμαστε σε μία συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έχουμε επεξεργαστεί μια διάταξη, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα ορισμένων εκ των ανακτήσεων και την οποία έχουμε διαπραγματευτεί και συμφωνήσει με το υπουργείο Οικονομικών. Αυτές οι ανακτήσεις αφορούν ενισχύσεις που έχουν δοθεί σε συνεταιρισμούς. Θα ολοκληρώσουμε τη διαπραγμάτευση της διάταξης με την Επιτροπή και θα νομοθετηθεί τον Φεβρουάριο».

Η αποπληρωμή των παραγωγών εντός 60 ημερών από τους εμπόρους δεν φέρεται να «τρέχει». Εξετάζετε κάποια αλλαγή προκειμένου να γίνει πιο λειτουργικό το μέτρο ή ακόμα και την κατάργησή του;

«Έχουμε γίνει δέκτες πολλών αιτημάτων από πλευράς εμπλεκομένων για το θέμα αυτό και κινούμαστε προς την εξέταση εναλλακτικών για να βελτιώσουμε τη λειτουργικότητά του ούτως ώστε να γίνει και πιο φιλικό προς τον χρήστη και πιο αποτελεσματικό προκειμένου να ανταποκρίνεται άρτια στον σκοπό για τον οποίο προορίζεται».

Πόσο «προχωράει» ο σχεδιασμός εισόδου και ιδιωτικών εταιρειών στη βασική ασφάλιση παραγωγής;

«Είναι σαφές ότι ο ΕΛΓΑ είναι ένας οργανισμός με πλήθος χρονίων προβλημάτων, ενώ τα τελευταία 4 χρόνια εμφανίζεται διαδοχικά ελλειμματικός, με το έλλειμμα αυτό να καλύπτεται μέχρι σήμερα από το αποθεματικό του, κάτι το οποίο -και νομίζω συμφωνούμε όλοι σε αυτό- δεν μπορεί να συνεχιστεί επ’ ουδενί. Απαιτείται ένας ολοκληρωμένος επανασχεδιασμός και όχι λύσεις εμβαλωματικές προκειμένου και οι αγρότες να απολαμβάνουν στο έπακρον τον ανταποδοτικό του χαρακτήρα, και η αγροτική παραγωγή να προστατεύεται, και ο κρατικός προϋπολογισμός να μην επιβαρύνεται.

Η είσοδος της ιδιωτικής ασφάλισης στον χώρο αυτό δεν είναι κάτι εύκολο και επειδή κάτι ακούω για αναλογιστική μελέτη, αυτή όχι απλώς δεν υπάρχει αλλά και ούτε έχει ανατεθεί. Δεν ωφελεί όμως κανέναν να περνάει ο καιρός και να μετακυλίεται το πρόβλημα στους επόμενους. Το ζητούμενο είναι να δοθεί λύση. Βρίσκομαι σε επαφές με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Μελετάμε τις δυνατότητες για να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εις όφελος των παραγωγών. Του συνόλου των παραγωγών και όχι μόνο των πιο “βολικών” για ιδιωτική ασφάλιση». 

Πόσο θα επιβαρύνει το Brexit τα κονδύλια της νέας ΚΑΠ; 

«Ο προϋπολογισμός της νέας περιόδου είναι το μεγάλο θέμα που συζητείται τώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπάρχουν ισχυρές φωνές που υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να περικοπή η ΚΑΠ, υπάρχουν και φωνές που ζητούν ακόμα και αύξηση της ΚΑΠ. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι δεν μπορείς να έχεις υψηλές περιβαλλοντικές φιλοδοξίες και να θες οι παραγωγοί να κάνουν συγκεκριμένες ενέργειες προκειμένου να περιορίσουν την κλιματική αλλαγή, αλλά ταυτόχρονα να τους λες ότι θα τους κόψεις τους προϋπολογισμούς. Δεν γίνονται και τα δύο μαζί. Ταυτόχρονα τίθεται και ένα δεύτερο ερώτημα. Τι θα γίνει με τις “πολιτικές συνοχής” (ΕΣΠΑ); Θα αυξηθούν, θα μειωθούν; Θα μείνουν σταθερές. Έρχεται και τρίτο θέμα, θα βάλουμε λεφτά στις λεγόμενες “νέες πολιτικές” (π.χ. μετανάστευση, εξωτερική πολιτική της Ένωσης).

Σε όλα αυτά υπάρχει και η έξοδος της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Βρετανία αποτελεί κράτος μέλος που δίνει εισφορές. Η αποχώρησή της σημαίνει μείωση των εσόδων. Η απώλεια αυτή έχει μόνο μια λύση. Αύξηση συνεισφοράς των άλλων κρατών μελών. Οι “donors” χώρες, όμως, δεν προτίθεται να αυξήσουν την εισφορά τους. Άρα το μοντέλο: σταθερός προϋπολογισμός για ΚΑΠ και για πολιτικές συνοχής, επιπλέον budget για νέες πολιτικές, μείον εισφορές Βρετανίας δεν βγαίνει. Δεν γίνονται όλα. Η απάντηση λοιπόν στο τι γίνεται με το Brexit είναι ότι είναι μια πολυπαραγοντική συζήτηση στο εσωτερικό της Ένωσης, η οποία δεν έχει καταλήξει και η οποία δεν πρόκειται να καταλήξει επί προεδρίας Κροατίας. Ενδέχεται, και ευχόμαστε, να καταλήξει στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 επί γερμανικής προεδρίας».

Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ επανεξετάζει τη λίστα επιβολής δασμών στα ευρωπαϊκά προϊόντων αγροδιατροφής με τον κίνδυνο να ενταχθούν σε αυτήν και το ελληνικό ελαιόλαδο, οι ελιές και το κρασί να είναι ορατός…

«Είμαστε ανήσυχοι και βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Και ήδη υπάρχουν διπλωματικές κινήσεις προκειμένου να διατηρηθεί κατ’ ελάχιστον η προηγουμένη επιτυχία, δηλαδή η εξασφάλιση της εξαίρεσης του ελαιόλαδου και των επιτραπέζιων από την επιβολή δασμών».   



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα