Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η παγκόσμια ναυτιλία υπέβαλε πρόταση για τη δημιουργία του πρώτου παγκοσμίου προγράμματος έρευνας και ανάπτυξης (R&D) στον τομέα της ναυτιλίας με στόχο την εξάλειψη των εκπομπών CO2 από τη διεθνή ναυτιλία μέχρι το 2030.
Οι διεθνείς ενώσεις εφοπλιστών που υποβάλλουν αυτήν την πρόταση, εκπροσωπούν όλο το φάσμα της ναυτιλίας (φορτηγά, εμπορικά πλοία, επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια, δεξαμενόπλοια, κ.λ.π.). Πρόκειται για τις παρακάτω οργανώσεις: BIMCO, CRUISE LINES INTERNATIONAL ASSOCIATION, INTERCARGO, INTERFERRY, INTERNATIONAL CHAMBER OF SHIPPING, INTERTANKO, INTERNATIONAL PARCEL TANKERS ASSOCIATION, WORLD SHIPPING COUNCIL.
Η πρόταση προβλέπει τη δημιουργία ενός fund που σε δέκα χρόνια θα συγκεντρώσει πάνω από 5 δισ. δολ. τα οποία θα διατίθενται για την έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων μηδενικών ρύπων άνθρακα.
Όπως αναφέρεται στην σχετική παρέμβαση των οκτώ ναυτιλιακών φορέων, η κινητοποίηση της ναυτιλίας για την επιτάχυνση της R&D είναι απαραίτητη προκειμένου να διασφαλιστούν οι φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των εκπομπών CO2 που συμφωνήθηκαν από τα κράτη μέλη του IMO το 2018. Αυτοί οι φιλόδοξοι στόχοι του IMO περιλαμβάνουν την απόλυτη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου του τομέα τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050, ανεξάρτητα από την ανάπτυξη του εμπορίου, με πλήρη εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αργότερα.
Η εκπλήρωση των στόχων του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου θα απαιτήσει την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών μηδενικού άνθρακα και συστημάτων πρόωσης, όπως το υδρογόνο, η αμμωνία, τα υβριδικά καύσιμα, οι ηλεκτρικές μπαταρίες και τα συνθετικά καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Είδη καυσίμων που ακόμη δεν μπορούν να αξιοποιηθούν σε μαζική κλίμακα και μεγάλα πλοία.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία προτείνει τη σύσταση ενός Διεθνούς Συμβουλίου Έρευνας και Ανάπτυξης για τη Ναυτιλία (IMRB), ενός μη κυβερνητικού οργανισμού έρευνας και ανάπτυξης που θα εποπτεύεται από τα κράτη μέλη του ΙΜΟ.
Το IMRB θα χρηματοδοτείται από τις ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως μέσω υποχρεωτικής συνεισφοράς ύψους δυο δολ. ανά τόνο στα καύσιμα των πλοίων, γεγονός που θα αποφέρει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα δέκα χρόνια με βάση την παγκόσμια κατανάλωση καυσίμων (250 εκατ. τόνοι ετησίως) από τη ναυτιλία.
Η ανακοίνωση τονίζει ακόμη ότι η πρόταση περιλαμβάνει συγκεκριμένες ρυθμίσεις με στόχο την δημιουργία του φορέα και θα συζητηθεί στο Λονδίνο κατά την επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος του ΙΜΟ, το Μάρτιο του 2020. Σημειώνεται ότι η ναυτιλία μεταφέρει περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και σήμερα ευθύνεται για το 2% περίπου των ανθρωπογενών εκπομπών CO2 στον κόσμο.