Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χθες την παράταση του καθεστώτος φορολογίας βάσει χωρητικότητας και απασχόλησης των ναυτικών στην Κύπρο, ενώ έδωσε επίσης το «πράσινο φως» και σε ανάλογα φορολογικά καθεστώτα, που αφορούν άλλα τέσσερα κράτη-μέλη (Δανία, Εσθονία, Πολωνία, Σουηδία).
Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, τα εν λόγω καθεστώτα ενθαρρύνουν τη νηολόγηση πλοίων στην Ευρώπη και συμβάλλουν στην παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του τομέα χωρίς να προκαλούν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού.
Ειδικότερα, η Επιτροπή εξέδωσε πέντε χωριστές αποφάσεις σχετικά με:
* την καθιέρωση καθεστώτος φορολογίας βάσει της χωρητικότητας και απασχόλησης των ναυτικών στην Εσθονία,
* την παράταση ενός καθεστώτος φορολογίας βάσει της χωρητικότητας και απασχόλησης των ναυτικών στην Κύπρο,
* την καθιέρωση νέου καθεστώτος απασχόλησης των ναυτικών στην Πολωνία,
* την παράταση και επέκταση ενός καθεστώτος απασχόλησης των ναυτικών στη Δανία, και
* την παράταση ενός καθεστώτος απασχόλησης των ναυτικών στη Σουηδία.
Η Επιτροπή αξιολόγησε τα πέντε καθεστώτα βάσει των κανόνων της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις, και ιδίως με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και αποφάνθηκε ότι όλα τα καθεστώτα συνάδουν με την ερμηνεία της των κατευθυντήριων γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Ειδικότερα, όσον αφορά τα καθεστώτα φορολογίας βάσει της χωρητικότητας στην Εσθονία και την Κύπρο, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι συμμορφώνονται με τους κανόνες που περιορίζουν τη φορολογία βάσει χωρητικότητας σε επιλέξιμες δραστηριότητες και σκάφη. Επιπλέον, όσον αφορά τη φορολογία των μερισμάτων των μετόχων, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι τόσο το εσθονικό όσο και το κυπριακό καθεστώς φορολογίας βάσει χωρητικότητας εξασφαλίζουν ότι οι μέτοχοι ναυτιλιακών εταιρειών αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως και οι μέτοχοι σε οποιονδήποτε άλλο τομέα.
Όσον αφορά τα καθεστώτα για την απασχόληση των ναυτικών στην Εσθονία, στην Κύπρο, στην Πολωνία, στη Δανία και στη Σουηδία, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι και τα πέντε κράτη-μέλη συμφώνησαν να εφαρμόζουν τα οφέλη του οικείου καθεστώτος τους σε όλα τα σκάφη που φέρουν σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. ή του ΕΟΧ.
Κανόνες ενισχύσεων
Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα καθεστώτα είναι σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις, εφόσον θα συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα του τομέα θαλάσσιων μεταφορών της Ε.Ε. και θα ενθαρρύνουν την νηολόγηση πλοίων στην Ευρώπη, διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα τα υψηλά κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα και τα πρότυπα ασφάλειας της Ευρώπης και διασφαλίζοντας ισότιμους όρους ανταγωνισμού.
Για την αντιμετώπιση του κινδύνου εγκατάλειψης της σημαίας και μετεγκατάστασης των ναυτιλιακών εταιρειών σε χώρες με χαμηλή φορολογία εκτός της Ε.Ε., οι κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών της Επιτροπής, του 2004, επιτρέπουν στα κράτη-μέλη να θεσπίζουν μέτρα για τη βελτίωση του κλίματος όσον αφορά τη φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών. Μόνο οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών είναι επιλέξιμες για μέτρα βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Το σημαντικότερο από τα μέτρα αυτά είναι ο φόρος βάσει της χωρητικότητας, στο πλαίσιο του οποίου οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να υποβάλουν αίτηση να φορολογούνται με βάση ένα πλασματικό κέρδος ή τη χωρητικότητα που εκμεταλλεύονται, αντί να φορολογούνται με το κανονικό καθεστώς φορολογίας των εταιρειών. Με τον τρόπο αυτόν μπορεί να μειωθεί το συνολικό επίπεδο των καταβαλλόμενων φόρων και να αυξηθεί η προβλεψιμότητά τους για τις εταιρείες.
Στα πλαίσια των καθεστώτων απασχόλησης των ναυτικών, στοιχεία του κόστους εργασίας (δηλ. ο φόρος εισοδήματος και οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης) ναυτικών που απασχολούνται σε πλοία που φέρουν τη σημαία κράτους-μέλους της Ε.Ε. ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), μπορούν να εκπίπτουν εν μέρει ή εξ ολοκλήρου.
Κατά την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές, η Επιτροπή υποστηρίζει ότι διασφαλίζει τη συνοχή και την ίση μεταχείριση των ναυτιλιακών εταιρειών σε ολόκληρη την Ε.Ε., εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι ενδεχόμενα ευεργετικά καθεστώτα για τη φορολογία βάσει χωρητικότητας και για την απασχόληση των ναυτικών δεν αντιβαίνουν στους κανόνες της εσωτερικής αγοράς.