Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Ενδιαφέρον εισόδου στην εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων φέρεται ότι εκφράζει η βρετανική αλυσίδα hard discount Poundland, η οποία σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times, πέρα από την Ελλάδα, στρέφει το ενδιαφέρον της και στην Ιταλία, επιδιώκοντας να τριπλασιάσει τζίρο και κερδοφορία μέσα στην ερχόμενη δεκαετία.
Σύμφωνα με τον βρετανικό Τύπο, η επέκταση της Poundland θα πραγματοποιηθεί μέσω της Pepco, καθώς όπως δήλωσε στους FT o Άντι Μποντ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας (και πρώην επικεφαλής της αλυσίδας σουπερμάρκετ Asda), «οι αγορές της νότιας Ευρώπης έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με αυτές στις οποίες έχει ήδη παρουσία η αλυσίδα. Είναι δίπλα [σε υφιστάμενες αγορές], έχουν πολλούς ελκυστικούς καταναλωτές που θα τους άρεσαν τα προϊόντα μας και είναι αγορές όπου το "φθηνό" λιανεμπόριο είναι λιγότερο ανεπτυγμένο».
Πολλοί είναι εκείνοι που χαρακτηρίζουν την Poundland «σούπερ μάρκετ των φτωχών», καθώς η φιλοσοφία της αλυσίδας βασίζεται στη διάθεση πάνω από 3.000 κωδικών στο επίπεδο της μιας λίρας. Σύμφωνα με τα βρετανικά μέσα, η Poundland από φέτος το καλοκαίρι έχει αλλάξει την τιμολογιακή της πολιτική σε μια γκάμα που ξεκινά από τις 50 πένες έως τις 4 λίρες, κρατώντας ωστόσο μεγάλο μέρος του χαρτοφυλακίου στη μία λίρα.
Η αλυσίδα έκανε το ντεμπούτο της στη βρετανική αγορά τον Δεκέμβριο του 1990 στη πόλη Burton-upon-Trent στο Στράτφορντσαϊρ. Από τότε, πάνω από 800 καταστήματα δημιουργήθηκαν στη Βρετανία και πάνω από 60 στην Ιρλανδία.
Τον Μάρτιο του 2014 η Poundland εισάγεται στο βρετανικό ταμπλό στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, όπου παραμένει ως τον Σεπτέμβριο του 2016, όταν εξαγοράζεται από τη Steinhoff Europe AG (ανήκει στον νοτιοαφρικανικό όμιλο Steinhoff) έναντι 610 εκατ. βρετανικών λιρών.
Σε ό,τι αφορά την Pepco, η οποία αποτελεί επίσης θυγατρική του ομίλου Steinhoff, εξειδικεύεται κυρίως στην ένδυση. Η Pepco, στη σκέπη της οποίας έχει βρεθεί η Poundland, βρίσκεται σε μια φάση «απόσχισης» από τον όμιλο Steinhoff, ο οποίος είναι αντιμέτωπος με σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Ωστόσο, η Pepco εμφανίζεται οικονομικά ανεξάρτητη από τη μητρική της και σύμφωνα με τους F.T έχει επιτύχει την αναχρηματοδότηση των χρεών της κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, πέρυσι, η Pepco εμφάνισε EBITDA 325 εκατ. ευρώ και πωλήσεις 3,4 δισ. ευρώ. Οι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί της Pepco προβλέπουν τη δημιουργία 300 καταστημάτων στις αγορές της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης. Σε αυτούς τους σχεδιασμούς φέρεται ότι «κουμπώνουν» και τα πλάνα για την «κάθοδο» της Poundland στη νότια Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά τη δυναμική των μεγεθών του hard discounter, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στους F.T o κ. Μποντ, «περίπου το ένα πέμπτο των κερδών του ομίλου προέρχεται από την Poundland».
Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να διευκρινιστεί αφορά το κατά πόσο οι εταιρείες Pepco και Poundland θα συνεχίσουν να συμπορεύονται μετά την επικείμενη απόσχιση από τον νοτιοαφρικανικό όμιλο Steinhoff και κατά πόσο οι σχεδιασμοί διείσδυσης στις αγορές της νότιας Ευρώπης, εν προκειμένω στην Ελλάδα και την Ιταλία, θα διατηρηθούν στο βαθμό που τελικά η Poundland τεθεί από τη μητρική της ως ξεχωριστό «πακέτο» προς πώληση.