Moody's: Το τοπίο στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο αλλάζει άρδην

Και θέτει υπό πίεση τους παραδοσιακούς παίχτες
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019 08:23
UPD:09:43
ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παντελής Σαίτας

Η αγορά λιανικής αλλάζει ραγδαία, καθώς αλλάζουν οι συνήθειες και τα θέλω των καταναλωτών. Βρίσκεται σε μία μετάβαση, που για τους παραδοσιακούς παίχτες σημαίνει επώδυνες συχνά διαδικασίες. Στις ΗΠΑ είχαμε πολλά «ηχηρά» λουκέτα τα τελευταία χρόνια από πολυκαταστήματα, που δεν άντεξαν στον οξύτατο ανταγωνισμό του online εμπορίου. Αλλά και στην Ευρώπη οι πιέσεις γίνονται ολοένα και εντονότερες. Ο οίκος Moody's υποβάθμισε την προοπτική του κλάδου λιανεμπορίου στη Γηραιά Ήπειρο σε «αρνητική» επικαλούμενο την «μετατόπιση» της ζήτησης, αλλά και τη συνεχή επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης. 

Αν και το καταναλωτικό κλίμα στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης παρουσιάζει καλή εικόνα, χάρη στην αισθητή πτώση των ποσοστών της ανεργίας, ο αμερικανικός οίκος δεν είναι καθόλου αισιόδοξος. Σε σημείωμά του για τον κλάδο λιανικής και τους παραδοσιακούς παίχτες του επισημαίνει ότι ο online ανταγωνισμός πλήττει τις πωλήσεις και συρρικνώνει τα περιθώρια κέρδους.  Υπό τις συνθήκες αυτές προβλέπει ότι το 40% των ομίλων λιανικής, που αξιολογεί ανά την Ευρώπη, θα έοχυν χαμηλότερα κέρδη το 2020 από το 2019 και το 2018. 

«Όσοι οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν, τόσο μειώνονται και τα περιθώρια κέρδους και τόσο πιέζονται τα ταμειακά διαθέσιμα των εταιρειών, που προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και να προσαρμόσουν και τον αριθμό των καταστημάτων τους» σημειώνει, αναφερόμενος ουσιαστικά στην στροφή στις online αγορές, που πολλοί πια προτιμούν ως πιο εύκολη λύση από την επίσκεψη σε ένα φυσικό κατάστημα. Προσθέτει δε ότι ακόμη μία μεγάλη πρόκληση είναι η εκτιμώμενη αδύναμη ανάπτυξη του 2020. 

Η εικόνα στις ΗΠΑ

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού τα καμπανάκια έχουν χτυπήσει ακόμη πιο νωρίς και οι συνθήκες είναι ίσως ακόμη πιο δύσκολες. Οι Αμερικανοί έχουν δώσει έναν διόλου ευοίωνο χαρακτηρισμό για τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην παραδοσιακή λιανική και τα οποία φανερώνουν το πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα πράγματα και στον υπόλοιπο κόσμο. Μιλούν για σκηνές «αποκάλυψης» (retail apocalypse) για να περιγράψουν το μπαράζ λουκέτων σε καταστήματα ένδυσης, οικιακού εξοπλισμού, ηλεκτρονικών ειδών, παιχνιδιών με  πολλές δεκαετίες ζωής και τη μαζική στροφή των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις φιλικές στο περιβάλλον επιλογές. 

Από τις αρχές του 2017 περισσότερες από 20 μεγάλες αλυσίες λιανικής στις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων οι Sears Holdings και Toys "R" Us, έχουν οδηγηθεί στην πτώχευση. Από τις αρχές του 2019 έχουν κλείσει ανά τις ΗΠΑ περισσότερα από 8.200 καταστήματα λιανικής- με τον αριθμό να υπερβαίνει κατά πολύ το αρνητικό ρεκόρ των 6.700, που κατεγράφη το 2017. Η Coresights Research υπολογίζει ότι έως τα τέλη του έτους ο απολογισμός θα μπορούσε να φτάσει στα 12.000 λουκέτα.

naftemporiki.gr 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα