Από την έντυπη έκδοση
Στην κορυφή της λίστας με τους world terminal operators στον κόσμο, διατηρήθηκε και το 2018 η PSA International με έδρα τη Σιγκαπούρη, παρά τον έντονο ανταγωνισμό που ασκούν οι γείτονες από την Κίνα.
Πιο συγκεκριμένα η PSA International, που έχει παρουσία σε 17 χώρες και διαχειρίζεται και το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, αποτέλεσε τον μεγαλύτερο διαχειριστή στον κόσμο, με τη συνολική διακίνηση από τα terminal που ελέγχει να φτάσει τα 60,3 εκατ. «κουτιά».
Μετά την PSA ακολουθούν δύο κινεζικοί όμιλοι. Η Hatchison Ports, που είχε απασχολήσει και τη χώρα μας παλαιότερα, αφού είχε ενδιαφερθεί για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αποσύρθηκε παρά το γεγονός ότι είχε κερδίσει το διεθνή διαγωνισμό. Από τα λιμάνια που έχει στον έλεγχό της διακινούνται 46,7 εκατ. teu.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε τo 2018 η Cosco, η οποία ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά και στοχεύει σταδιακά να το ανεβάσει, σε ό,τι αφορά τη διακίνηση teu, στην κορυφαία ευρωπαϊκή τριάδα. Από τις εγκαταστάσεις της Cosco, στη διάρκεια της περσινής χρονιάς διακινήθηκαν 46,1 εκατ. teu.
Από την Ασία, η λίστα με τους μεγαλύτερους διαχειριστές στον κόσμο μάς μεταφέρει στα ΗΑΕ και το Ντουμπάι, με την Dubai Ports World να βρίσκεται στην τέταρτη θέση με 44,2 εκατ. teu. Ακολουθεί η θυγατρική του ναυτιλιακού ομίλου Maersk, η APM Terminal με 42,8 εκατ. teu και η China Merchants με 35,1 εκατ. teu.
Επίσης η Terminal Investment διακίνησε 26,5 εκατ. teu, η ITCI 8,9 εκατ., η Evergreen 8,9 εκατ. και η SSA Marine 8,1 εκατ. teu.
Ο ευρωπαϊκός ανταγωνισμός
Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς τα ευρωπαϊκά λιμάνια να απέχουν παρασάγγας από τις επιδόσεις των ασιατικών, ωστόσο η λειτουργία και η ανάπτυξή τους θεωρούνται στρατηγικής σημασίας και για τα κινεζικά συμφέροντα (εκτός από τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών χωρών). Ο πλέον βασικός λόγος που η Cosco επένδυσε στο λιμάνι του Πειραιά ήταν η μετατροπή του στη μεγαλύτερη θαλάσσια πύλη της Ευρώπης για το κινεζικό εμπόριο.
Όταν ο κινεζικός όμιλος ανέλαβε τα ηνία του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ο Πειραιάς στην καλύτερή του χρονιά είχε διακινήσει 1,6 εκατ. teu. Η Cosco μέσα σε λίγα χρόνια έχει ανεβάσει τη δυναμικότητά του σε ετήσια βάση στα 5 εκατ. teu και ο επόμενος στόχος είναι τα 10 εκατ. teu. Η κατακόρυφη αύξηση στη διακίνηση containers είχε ως αποτέλεσμα ο ΟΛΠ να αναρριχηθεί σταδιακά στην πρώτη ευρωπαϊκή πεντάδα και φέτος να φτάνει, όπως όλα δείχνουν, την τέταρτη θέση, αφού μόλις τον Οκτώβριο ξεπέρασε τα 5 εκατ. teu.
Έναν χρόνο πριν ο Πειραιάς παρουσίασε ανάπτυξη της τάξης του 20,9%, καταλαμβάνοντας την 6η θέση, έναντι της 8ης θέσης το 2017. Μάλιστα, την περίοδο 2007-2018, ο Πειραιάς σημείωσε άνοδο που άγγιξε το 257,5%. Το 2018 το λιμάνι του Πειραιά (OΛΠ + Cosco) διακίνησε 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Συγκεκριμένα, ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ διακίνησε 498.708 TEU, έναντι 453.264 TEU το 2017, επιτυγχάνοντας αύξηση 10%.
Αντίστοιχα η ΣΕΠ (προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) διακίνησε πέρσι 4,41 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ξεπερνώντας την ετήσια διακίνηση των 3,69 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων του 2017, σημειώνοντας αύξηση 19,4%.
Τα κορυφαία τρία
Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το PortEconomics, αποκαλύπτουν ότι τα 15 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης σημείωσαν, πέρσι, άνοδο εμπορευματοκιβωτίων 4,8%, με το Top 3 να απαρτίζουν οι λιμένες του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και του Αμβούργου. Πέραν του Πειραιά, διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης κατέγραψαν το Γκντανσκ (Πολωνία) με 23,3% και η Βαρκελώνη με 15,3%.
Στον αντίποδα, πτώση στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασαν: Gioia Tauro (Ιταλία), Βρέμη (Γερμανία), Αμβούργο (Γερμανία) και Γένοβα (Ιταλία), ενώ στασιμότητα παρατηρείται σε Χάβρη και Γένοβα.
Στο σύνολό τους, τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια, την περίοδο 2007-2018,συνολικά παρουσίασαν άνοδο 26% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.