Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Την προσέλκυση σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος για την απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών θα προοιωνίζονται οι αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για τα τιμολόγια των εταιρειών διανομής φυσικού αερίου (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ΔΕΔΑ) για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η ΡΑΕ πρόκειται να εγκρίνει ένα αρκετά υψηλό ρυθμιζόμενο έσοδο για τις τρεις εταιρείες.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Αρχή θα εγκρίνει ένα επιπλέον οικονομικό κίνητρο για την περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων διανομής, μέσω μίας προσαύξησης που θα ενεργοποιείται στην περίπτωση επίτευξης συγκεκριμένων στόχων. Έτσι, ο νέος μέτοχος της ΔΕΠΑ Υποδομών θα έχει ακόμη μεγαλύτερο δέλεαρ για να επιταχύνει τη διείσδυση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου ανά την επικράτεια.
Οι τρεις εταιρείες διανομής ασκούν μονοπωλιακή δραστηριότητα, και κατά συνέπεια το έσοδό τους είναι ρυθμιζόμενο, δηλαδή εξαρτάται από το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) που εγκρίνει η ΡΑΕ για κάθε ρυθμιστική περίοδο, καθορίζοντας έτσι την απόδοση των επενδυμένων κεφαλαίων που πρόκειται να ανακτηθούν μέσα από τα τιμολόγια. Έτσι, όσον αφορά την επόμενη ρυθμιστική περίοδο, σύμφωνα με πληροφορίες η Αρχή έχει καταλήξει σε μια αρκετά υψηλή απόδοση, με το WACC να ξεκινά από τα επίπεδα του 8,5% και να βαίνει ελαφρώς μειούμενο σε ετήσια βάση, ώστε στο τέλος της περιόδου να διαμορφωθεί στο ύψος του 7,7%.
Τα ανωτέρω ποσοστά, τα οποία σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, διασφαλίζουν την υλοποίηση των επενδυτικών προγραμμάτων που σχεδιάζουν οι τρεις εταιρείες. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η απόδοση από τη διαχείριση και περαιτέρω ανάπτυξη των δικτύων έχει στην παρούσα συγκυρία και μία ακόμη σημαντική διάσταση, με δεδομένο ότι στο πλαίσιο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ οι τρεις εταιρείες διανομής πρόκειται να ενσωματωθούν στη ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε μέσω διαγωνισμού να παραχωρηθεί το σύνολο της συμμετοχής του Δημοσίου (65%).
τσι, το υψηλό μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου «μεταφράζεται» σε υψηλά προσδοκώμενα έσοδα για τον ιδιώτη που θα αποκτήσει το μερίδιο του Δημοσίου.
Κάτι που σημαίνει πως δημιουργεί ευοίωνες προοπτικές για την προσέλκυση σημαντικών επενδυτών στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, τοποθετώντας επομένως ψηλά τον πήχη της αποκρατικοποίησης.
Στόχοι ανάπτυξης
Αν το υψηλό WACC δρομολογεί την προσέλκυση σημαντικών «μνηστήρων», η επιπλέον προσαύξηση επί του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου θα λειτουργήσει ως κίνητρο, ώστε ο επενδυτής που θα πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό να επιταχύνει την ανάπτυξη των δικτύων διανομής. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσαύξηση θα κινείται στο 1,5% και θα ενεργοποιηθεί στην περίπτωση που επιτευχθούν συγκεκριμένοι στόχοι ανάπτυξης, τους οποίους θα καθορίζει στις αποφάσεις της η ΡΑΕ.
Οι στόχοι αυτοί θα αφορούν κατ’ αρχάς την επέκταση των υποδομών διανομής σε νέες περιοχές, με την εγκατάσταση κυρίως καινούργιων δικτύων μέσης πίεσης. Επίσης, θα υπάρχουν στόχοι για την «πύκνωσή» τους σε περιοχές όπου ήδη υπάρχουν υποδομές, με την κατασκευή νέων δικτύων χαμηλής πίεσης. Αν και είναι ειλημμένη η απόφαση της ΡΑΕ για την έγκριση της προσαύξησης ως οικονομικού κινήτρου για την περαιτέρω ανάπτυξη, αυτό που απομένει είναι η Αρχή να προσδιορίσει ποιοι θα είναι οι στόχοι που θα ισχύσουν για κάθε εταιρεία ξεχωριστά, με δεδομένο ότι κάθε μία από αυτές έχει πετύχει διαφορετικό βαθμό διείσδυσης στις γεωγραφικές περιφέρειες στις οποίες δραστηριοποιείται.
Ενδεικτικό είναι πως στην περίπτωση της ΕΔΑ ΘΕΣΣ οι ενεργές παροχές σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία ανέρχονταν σε 324.000 στο τέλος του 2018, με συνέπεια να εκτιμάται πως έως το 2023 η εταιρεία θα έχει πετύχει πλήρη κάλυψη των δύο Περιφερειών. Στον αντίποδα, η ΔΕΔΑ διαθέτει μόλις 300 ενεργές παροχές, αναλαμβάνοντας να εγκαταστήσει δίκτυα διανομής περίπου από το μηδέν σε επτά συνολικά Περιφέρειες της χώρας.
Ασφαλιστική δικλίδα
Σε κάθε περίπτωση, το μπόνους επίτευξης στόχων αποτελεί μία επιπλέον ασφαλιστική δικλίδα για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη των δικτύων διανομής από τον νέο μέτοχο πλειοψηφίας, σε μια περίοδο που η ενίσχυση της εγχώριας διείσδυσης του φυσικού αερίου αποτελεί «κλειδί» τόσο για την ενεργειακή μετάβαση όσο και για τη μείωση του ενεργειακού κόστους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η προσαύξηση του 1,5% έρχεται να πλαισιώσει την πρόβλεψη για διατήρηση του μεριδίου της ΔΕΠΑ Υποδομών από τον επενδυτή για διάστημα τουλάχιστον πέντε ετών, που περιλαμβάνεται στις διατάξεις του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.