Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στον μεγαλύτερο τροφοδότη της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας αναδεικνύεται για άλλη μια χρονιά η Ελλάδα, αφού ελληνικά συμφέροντα, με αιχμή τις ακριβές παραγγελίες σε LNG carriers και δεξαμενόπλοια, έχουν καταθέσει συνολικά 57 παραγγελίες για νέα πλοία αξίας 4,05 δισ. δολαρίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, η οποία παρουσίασε το top 5 των χωρών σε κάθε κατηγορία πλοίων, τόσο για τη second hand όσο και για τις νέες παραγγελίες, μέσα στο 2019 οι ελληνικές ναυτιλιακές έχουν επενδύσει τα μεγαλύτερα κεφάλαια, ενώ σε απόσταση «αναπνοής» βρίσκεται η Κίνα.
Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα με 239 πλοία συνολικά (αγορές και παραγγελίες) έχει επενδύσει 6,623 δισ. δολάρια, ενώ η Κίνα με 271 πλοία έχει επενδύσει 6,47 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι τα δύο ναυτιλιακά έθνη βρίσκονται κοντά στο επενδυτικό ράλι, οι κινήσεις στη σκακιέρα των νέων παραγγελιών διαφέρουν. Για παράδειγμα οι Έλληνες απέχουν από τις παραγγελίες νέων bulk carriers, ενώ η Κίνα βρίσκεται στην πρώτη θέση. Αντίθετα, στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν τα πρωτεία με 43 παραγγελίες, έναντι 2 δισ. δολαρίων, ενώ η Κίνα είναι στην πέμπτη θέση με 15 αξίας 541 εκατ. δολαρίων. Ανάλογη είναι η εικόνα και στις παραγγελίες LNG carriers, στην κορυφή της οποίας βρίσκονται ελληνικές ναυτιλιακές με παραγγελίες αξίας 2 δισ. δολαρίων, με την Κίνα να είναι στην τέταρτη θέση του top 5 με 4 παραγγελίες μικρών LNG συνολικής αξίας 885 εκατ. δολαρίων.
Στα second hand Η εικόνα στη second hand όμως αλλάζει, με τις δύο χώρες να έχουν παρόμοια τακτική και να εμφανίζονται να διεκδικούν τα πρωτεία στα bulker, στα δεξαμενόπλοια και στα containerships. Ακόμα ένα χαρακτηριστικό της «μέτρησης» που έκανε η Vessels Value είναι η παρουσία των ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα τη Ν. Κορέα σε όλες τις κατηγορίες που αναλύει ο οίκος, ο οποίος θεωρεί ότι είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας που κάνει η Σεούλ να στηρίξει τη ναυτιλιακή και ναυπηγική της βιομηχανία.
Η ανάλυση
Στα bulk carriers οι κινεζικές εταιρείες έχουν αγοράσει το 47% των πλοίων μέχρι τον Νοέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue. Οι ελληνικές εταιρείες είναι στη δεύτερη θέση με 37%, ενώ τρίτο είναι το Χονγκ Κονγκ με μερίδιο αγοράς μόλις 7%. Όσον αφορά τις νέες παραγγελίες, η Κίνα δεσπόζει στην αγορά με 37, ενώ οι ΗΠΑ που ακολουθούν καταγράφουν μόλις έξι.
Αντίστροφη είναι η εικόνα στα δεξαμενόπλοια, με την Ελλάδα να καταγράφει πρωτιές τόσο στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων όσο και στις νέες παραγγελίες. Συνολικά οι ελληνικές εταιρείες έχουν αγοράσει 57 πλοία αξίας 919 εκατ. δολαρίων, ενώ σε κινεζικά χέρια έχουν καταλήξει 50 πλοία αξίας 1 δισ. δολαρίων.
Στις παραγγελίες
Στις παραγγελίες όμως οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπογράψει νέες συμφωνίες για 42 δεξαμενόπλοια έναντι 2 δισ. δολαρίων. Οι Ιάπωνες είναι δεύτεροι με 33 πλοία αξίας 586 εκατ. δολαρίων, ενώ οι Κινέζοι είναι στην πέμπτη θέση με 15 πλοία των οποίων τα συμβόλαια ανέρχονται σε 541 εκατ. δολάρια.
Στον τομέα των containerships, ο οποίος έχει δεχθεί πιέσεις από τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η second hand αγορά είναι «παιχνίδι» για τρεις, με τους Γερμανούς εφοπλιστές να είναι πρώτοι με 17 πλοία, τους Έλληνες να ακολουθούν με 16 και τους Κινέζους στην τρίτη θέση 13 containerships. Το orderbook του κλάδου όμως ενισχύθηκε από εταιρείες της Ν. Κορέας της Γαλλίας και της Ταϊβάν, στις τρεις πρώτες θέσεις.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα LNG carriers, στα οποία οι Έλληνες έχουν ξεπεράσει τους Ιάπωνες σε μέγεθος του υπό διαχείριση στόλου, φέτος έχουν κατατεθεί 14 νέες παραγγελίες από ελληνικές εταιρείες, αξίας 2 δισ. δολαρίων.
Ακολουθούν ιαπωνικές εταιρείες με 5 παραγγελίες, οι νορβηγοί με 4 και οι Κινέζοι επίσης με τέσσερις. Το top 5 κλείνει η Ν. Κορέα που έχει καταγράψει μέχρι στιγμής δύο παραγγελίες.
Η Ελλάδα με 239 πλοία συνολικά (αγορές και παραγγελίες) έχει επενδύσει 6,623 δισ. δολάρια, ενώ η Κίνα με 271 πλοία έχει επενδύσει 6,47 δισ. δολάρια.