«Μπαίνει στο ρεύμα» η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Πελοπόννησος

Εντός του μήνα ξεκινά η εγκατάσταση καλωδίων στα χερσαία τμήματα της γραμμής
Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2019 23:40
Eurokinissi/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]

«Φουλάρει τις μηχανές» ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) για την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Πελοπόννησος το αργότερο έως το επόμενο καλοκαίρι. Έτσι, εντός του μήνα αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά η καλωδιακή γραμμή που θα άρει την «ηλεκτρική απομόνωση» του νησιού, με την έναρξη κατασκευής των χερσαίων τμημάτων της, τόσο στην Κρήτη όσο και στην Πελοπόννησο.

Ειδικότερα, μέσα στον Οκτώβριο ξεκινά στην Κρήτη η εγκατάσταση του υπόγειου καλωδίου που θα ξεκινά από τα Νωπήγεια Χανίων (σημείο προσαιγιάλωσης) και θα καταλήγει στα Χανιά, στον παλιό τοπικό υποσταθμό, ο οποίος θα επεκταθεί. Το τμήμα αυτό έχει συνολικό μήκος 34 χλμ., εκ των οποίων τα 30 χιλιόμετρα είναι στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Μέσα στον μήνα αρχίζει όμως και στην Πελοπόννησο η υλοποίηση του πρώτου χερσαίου τμήματος του καλωδίου, από το σημείο προσαιγιάλωσης (στον κόλπο των Βατίκων) έως τον υποσταθμό.

Παράλληλα, τις προσεχείς ημέρες θα υπογραφούν οι συμβάσεις για δύο σημαντικές υποδομές της διασύνδεσης, ξεκινώντας από τη σύμβαση για την εναέρια γραμμή Μολάοι - Τερματικός Σταθμός Πελοποννήσου, μήκους 27,5 χιλιομέτρων. Το ίδιο θα γίνει εντός Οκτωβρίου και για τη σύμβαση για το σύστημα ελεγχόμενης σύγχρονης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (STATCOM), το οποίο θα εγκατασταθεί στον υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙΙ.

Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκονται ήδη οι εργασίες στους υποσταθμούς στην Πελοπόννησο και στα Χανιά. Επίσης, έχει γίνει η έναρξη παραγωγής του υποβρύχιου καλωδίου, η πόντιση του οποίου προγραμματίζεται να ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2020.

Επάρκεια ισχύος

Γνωστή και ως Κρήτη Ι και με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ, η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος θα δώσει τη δυνατότητα ανάληψης σημαντικού ποσοστού των φορτίων του νησιού από το διασυνδεδεμένο σύστημα, συμβάλλοντας έτσι στην επάρκεια ισχύος. Όπως ανέφερε σε πρόσφατη ομιλία του σε συνέδριο ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, το Κρήτη Ι θα καλύπτει πλήρως τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού για τους χειμερινούς μήνες. Έτσι, αποτελεί μια σημαντική μεταβατική λύση μέχρι την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική (Κρήτη ΙΙ), με ορίζοντα το 2022, με την οποία θα διασφαλισθεί πλήρως για τις επόμενες δεκαετίες η ηλεκτροδότηση του νησιού.

Στην ομιλία του ο κ. Μανουσάκης υπενθύμισε πως η Κρήτη Ι θα κατακτήσει μια παγκόσμια πρωτιά όταν ολοκληρωθεί, αφού θα είναι το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο (180 χλμ.). Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό ρεκόρ που θα καταρρίψει η Κρήτη Ι, αφού επιπλέον θα είναι παγκοσμίως η μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ) με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE. Όπως επίσης και το βαθύτερο ανάλογο έργο στον κόσμο, καθώς σε σημεία πόντισης του καλωδίου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα.  

«Νέα εποχή»

Την ίδια στιγμή, πριν κλέψει τα σκήπτρα από το εν λόγω project η Κρήτη ΙΙ, αποτελεί το μεγαλύτερο έως τώρα ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό στην ιστορία του ΑΔΜΗΕ. Επίσης, συνιστά το πρώτο μεγάλο project που δημοπρατείται στη «Νέα Εποχή του ΑΔΜΗΕ», καθώς το συνολικό ενιαίο μήκος υπογείων και υποβρυχίων δικτύων υψηλής τάσης είναι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, περί τα 180 χλμ. (135 χλμ. υποβρύχιο δίκτυο και 45 χλμ. υπόγειο).

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις, σε κρητικά ΜΜΕ, του αντιπροέδρου του ΑΔΜΗΕ, Γιάννη Μάργαρη, η Κρήτη Ι συνιστά έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο, για το πώς μπορούν μεγάλα νησιά να συνδεθούν στο εναλλασσόμενο ρεύμα. Μάλιστα, ο κ. Μάργαρης συμπλήρωσε πως στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να επισπεύσει την κατασκευή του όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε αν καταστεί εφικτό να ολοκληρωθεί και πριν από το καλοκαίρι του 2020.

Όπως ανέφερε το στέλεχος του ΑΔΜΗΕ, η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί κάθε χρονιά που το νησί βρίσκεται εκτός του διασυνδεδεμένου δικτύου οι καταναλωτές πληρώνουν 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως, μέσω των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). «Κάθε μέρα που περνάει χωρίς τη διασύνδεση της Κρήτης, επιβαρύνονται τα ελληνικά νοικοκυριά με 1 εκατ. ευρώ. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί, για να μην καθυστερήσει το έργο ούτε μία ημέρα», σημείωσε χαρακτηριστικά.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα