Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Στην εξάλειψη του δημοσιονομικού κενού από τον προϋπολογισμό του 2020 φαίνεται ότι έχουν καταλήξει η ελληνική κυβέρνηση και οι εκπρόσωποι των θεσμών, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν». Μετά και τις αλλαγές που ενσωματώθηκαν στο προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο εστάλη χθες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή -αλλαγές οι οποίες αφορούν κατά κύριο λόγο την κοστολόγηση των μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση για να χρηματοδοτήσει τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού-, οι δύο πλευρές φέρονται να έχουν συμφωνήσει. Βέβαια, αρμόδια κυβερνητική πηγή παρέπεμπε χθες και στις ανακοινώσεις που αναμένονταν να γίνουν.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί στη χθεσινή δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό ούτε στον προϋπολογισμό του 2019 ούτε στον προϋπολογισμό του 2020.
Σύμφωνα με αρμόδιο κυβερνητικό αξιωματούχο, οι διαβουλεύσεις με τους θεσμούς όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα -και ειδικά μετά τις αρχές Οκτωβρίου, οπότε και κατατέθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού στη Βουλή- έφεραν τις ακόλουθες αλλαγές:
1. Περιορίστηκε ο εισπρακτικός στόχος από τα μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής που προγραμματίζονται για την επόμενη χρονιά. Έτσι, ειδικά το μέτρο των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών πληρωμών εκτιμάται ότι θα αποφέρει λιγότερα από 640 εκατ. ευρώ, ποσό που είχε εγγραφεί στο προσχέδιο.
2. Αυξάνονται οι εκτιμήσεις για τη δημοσιονομική απόδοση του μέτρου των 120 δόσεων. Το ποσό που έχει εγγραφεί ως πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του 2020 ξεπερνάει πλέον τα 300 εκατ. ευρώ. Θα προέλθει από τις δόσεις που θα καταβάλλουν μέσα στην επόμενη χρονιά όσοι έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση των 120 δόσεων (περίπου 700.000 οφειλέτες). Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, οι εισπράξεις έχουν ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τα 400 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό των οφειλετών (εκτιμάται σε περίπου 15%-20%) απλώς μετέφερε τα χρέη από τις 12 στις 120 δόσεις.
3. Εγγράφεται στον προϋπολογισμό του 2020 κονδύλι από τις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν ήδη στην αγορά των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών. Τα σενάρια που είδαν το φως της δημοσιότητας περί είσπραξης 500 εκατ. ευρώ από τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις διαψεύδονται αρμοδίως.
4. Περιορίζεται ο εισπρακτικός στόχος από την επανεξέταση των οροφών στις δαπάνες του προϋπολογισμού του 2020.
5. Δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό του 2020 κονδύλι για επίδομα θέρμανσης, καθώς ολόκληρο το ποσό για τη χειμερινή σεζόν 2019-2020 θα καταβληθεί φέτος, ενώ την επόμενη χρονιά θα υπάρχει πλήρης αναθεώρηση του συγκεκριμένου μέτρου. Από την πρόωρη καταβολή του επιδόματος θέρμανσης μέσα στο 2019 ο προϋπολογισμός του 2020 ελαφραίνει κατά περίπου 57 εκατ. ευρώ. Επίσης, στον προϋπολογισμό του 2020 έχουν εγγραφεί μόλις 20 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση αυτών που θα ενταχθούν στην πλατφόρμα, ενώ το 2019 θα καταβληθούν ελάχιστες χιλιάδες ευρώ. Το ενδεχόμενο παράτασης στη λειτουργία της πλατφόρμας παραμένει ανοικτό.
Εκκρεμότητες
Ακόμη και μετά την κατάθεση του προσχεδίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένουν δύο μεγάλες εκκρεμότητες, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς.
Οι επιπτώσεις θα «μετρηθούν» μέχρι την κατάθεση του τελικού σχεδίου στα μέσα Νοεμβρίου. Οι βασικές εκκρεμότητες είναι οι εξής:
1. Οι επιπτώσεις από την καταβολή των αναδρομικών στους συνταξιούχους. Προς το παρόν, ο προϋπολογισμός του 2020 δεν έχει καμία πρόβλεψη, ενώ αρμόδιο στέλεχος ξεκαθάρισε χθες ότι πρώτα θα γίνει η νομοθέτηση των αλλαγών από το υπουργείο Εργασίας και μετά θα αποτυπωθούν οι εκτιμήσεις για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις.
2. Οι συνέπειες από την πιθανή αλλαγή χρήσης των ANFAs και των SMPs. Με τον υφιστάμενο ορισμό, το κονδύλι (το οποίο μέσα στο 2020 αναμένεται να φτάσει στο 1,2 δισ. ευρώ) μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για το χρέος. Τον Δεκέμβριο θα ξεκαθαρίσει αν θα μπορεί να χρησιμοποιηθούν αυτοί οι πόροι και για τις επενδύσεις, κάτι που θα έχει και δημοσιονομικό αντίκτυπο.