Φωτιά στους ναύλους από κυρώσεις των ΗΠΑ σε κινεζικές ναυτιλιακές

Ανοδικές πιέσεις από την ακύρωση συμβάσεων δεξαμενόπλοιων που ανήκουν στις 6 εταιρείες
Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2019 19:47
UPD:19:47
EPA/WILLIAM S. STEVENS/HO

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Οι τελευταίες κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ σε έξι κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων δύο θυγατρικών του κινεζικού κρατικού ναυτιλιακού γίγαντα Cosco, φέρνουν αναταραχή στις αγορές δεξαμενόπλοιων, καθώς οι traders πετρελαίου ακυρώνουν τις κρατήσεις και αναζητούν νέα φορτία στη spot αγορά, με αποτέλεσμα οι ναύλοι στα VLCCs να σημειώσουν άλμα 25% την Παρασκευή.

Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε νέες κυρώσεις σε σχέση με το Ιράν σε βάρος πέντε Κινέζων ιδιωτών και έξι εταιρειών, μεταξύ των οποίων δύο θυγατρικές της Cosco Shipping.

Οι κυρώσεις στοχοποιούν τις Cosco Shipping Tanker Dalian και  Cosco Shipping Tanker Dalian Seaman and Ship Management, αλλά δεν αφορούν τη μητρική εταιρεία, σύμφωνα με την ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του υπουργείου. Θέτουν επίσης στο στόχαστρο τις China Concord Petroleum, Kunlun Shipping Company, Kunlun Holding Company και Pegasus 88 Limited.

Η κινεζική κυβέρνηση εξέφρασε την αντίθεσή της στις κυρώσεις, κατηγορώντας τις ΗΠΑ για «εκφοβισμό». «Η Κίνα αντιτάσσεται σθεναρά στις κυρώσεις κατά των εταιρειών και των πολιτών της και έχει διαφωνήσει με την αμερικανική εφαρμογή μονομερών κυρώσεων. Οι ΗΠΑ παραβλέπουν τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα όλων των μερών και ασκούν αυθαίρετα την επιβολή κυρώσεων.

Πρόκειται για σοβαρή παραβίαση των βασικών κανόνων των διεθνών σχέσεων, δήλωσε ο Γκενγκ Σουάνγκ, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας και κάλεσε τις ΗΠΑ να αναιρέσουν την απόφασή τους.

Ωστόσο οι αποφάσεις των Αμερικανών είχαν σαν αποτέλεσμα την ακύρωση πολλών συμβάσεων ναύλωσης δεξαμενοπλοίων που ανήκουν στην Cosco Shipping Tanker Dalian σύμφωνα με το Splash 247, ενώ και οι διαπραγματεύσεις σχετικά με ορισμένες πιθανές χρονοναυλώσεις να έχουν επίσης ανασταλεί.

Αναστολή για τη μετοχή της CSET

Επιπλέον αξίζει να σημειωθεί ότι ανεστάλη προσωρινά και η διαπραγμάτευση στα χρηματιστήρια του Χονγκ Κονγκ και της Σαγκάης της μετοχής της Cosco Shipping Energy Transportation (CSET), που είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, με ένα στόλο 120 δεξαμενοπλοίων και μητρική της Cosco Shipping Tanker Dalian. Οι κυρώσεις πρόσθεσαν αμφιβολίες στους ναυλωτές αναφορικά με το πώς θα αντιμετωπιστούν τα φορτία που έχουν ήδη τα δεξαμενόπλοια των εταιρειών στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις, μεταξύ των οποίων η Kunlun Holdings, μια εταιρεία δεξαμενοπλοίων που επεκτάθηκε ταχύτατα τα τελευταία δύο χρόνια με ιδιαίτερη έμφαση στη μεταφορά Ιρανικού αργού πετρελαίου στην Κίνα.

Σύμφωνα με ένα report της Alphatanker, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο φέτος αυτή την εβδομάδα μετά τις ανακοινώσεις για κυρώσεις από τις ΗΠΑ στις κινεζικές εταιρείες.

Παρά το γεγονός ότι πρώτα δηλώθηκε από το US Office of Foreign Assets Control (OFAC) ότι οι κυρώσεις δεν ισχύουν για τη μητρική εταιρεία Cosco Shipping Corporation, οι ναυλωτές αποφάσισαν να αποφύγουν τα πλοία που συνδέονται με τον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα και να εξασφαλίσουν άλλα δεξαμενόπλοια, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν στη διαδρομή TD3C από το WS 60 στις 25 Σεπτεμβρίου έως το WS76 το πρωί της 26ης Σεπτεμβρίου, αναφέρει η Alphatanker.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson η ναυτιλιακή Cosco Shipping Dalian ελέγχει 26 δεξαμενόπλοια με συνολική μεταφορική ικανότητα 52 εκατ. Βαρέλια πετρελαίου.

Ο αναλυτής Ράζες Βέρμα, του Drewry, θεωρεί ότι οι αμερικανικές κυρώσεις για την Cosco είναι θετικές για την αγορά δεξαμενόπλοιων, καθώς θα βγάλουν εκτός αγοράς τα πλοία των θυγατρικών της Cosco, ενισχύοντας τους ναύλους, ενώ η απόφαση της Unipec να αντικαταστήσει τα πλοία Cosco αμέσως μετά τις κυρώσεις υποδηλώνει ότι οι έμποροι και εισαγωγείς πετρελαίου είναι απίθανο να ναυλώνουν τα δεξαμενόπλοια της Cosco λόγω των κυρώσεων.

Πάντως οι κυρώσεις ίσως κλιμακώσουν τον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο χωρών και να επηρεάσουν την παγκόσμια ανάπτυξη, η οποία με τη σειρά της θα βλάψει το εμπόριο πετρελαίου και τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων μεσοπρόθεσμα, εκτίμησε ο Βέρμα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα