Την αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα, με βελτιωμένο πλαίσιο προκήρυξης και τη χρήση πλοίου αντικατάστασης από τις εταιρείες, προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα στο μέλλον στο ακτοπλοϊκό δίκτυο από πιθανές βλάβες πλοίων, όπως με την υπόθεση των δύο πλοίων της «ΣΑΟΣ» στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, εξετάζει το υπουργείο Ναυτιλίας.
Η χρηματοδότηση των μισθωμάτων για τις 105 άγονες γραμμές θα γίνεται πλέον από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ αναμένεται να ανέλθει, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, από τα 100 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα, στα 130 εκατομμύρια ετησίως. Η χρηματοδότηση έως σήμερα ήταν 90,5 εκατ. για τις άγονες και 10 εκατ. ευρώ από το αυξημένο κόστος των καυσίμων που θα ισχύσει από τις αρχές του 2020. Από την 1/1/2020 τα πλοία, βάσει σχετικής νομοθεσίας του ΙΜΟ, θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο που είναι ακριβότερο κατά 20% με 25% από το συμβατικό καύσιμο.
Το κράτος, με βάση τις υφιστάμενες συμβάσεις, θα πρέπει να καλύψει το αυξημένο αυτό κόστος. Επίσης, η αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες κρίνεται αναγκαία προκειμένου να μπορούν πλέον στο ακτοπλοϊκό δίκτυο να χρησιμοποιηθούν πλοία καλύτερης κατηγορίας (πιο σύγχρονα), ώστε όλα τα νησιά να αντιμετωπιστούν ισότιμα.
Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας είναι επίσης η πρόβλεψη του «πλοίου αντικατάστασης» που όποια εταιρεία θα διαθέτει θα έχει την ανάλογη προτεραιότητα, ενώ αν αυτό δεν είναι εφικτό, θα δίνεται η δυνατότητα ορισμού «πλοίου αντικατάστασης» από άλλες εταιρείες. Επίσης, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης, πέρα από την Αλεξανδρούπολη, εξετάζεται να γίνεται και με τη Λήμνο.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων, Μιχάλης Σακέλης, μιλώντας στο ΑΜΠΕ, τόνισε ότι οι ελεύθερες δρομολογήσεις καλύπτουν αυτή τη στιγμή το 95%-97% της ακτοπλοϊκής κίνησης από και προς τα νησιά, ενώ οι γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας (άγονες γραμμές) είναι το 3%-5% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης, όπου εξυπηρετούνται 44 νησιά. Αναφορικά με το θέμα της εφαρμογής στα πλοία του νέου τύπου καυσίμου από 01/01/2020 ανέφερε ότι η επιβάρυνση ανα τόνο είναι περίπουαπό 100 έως 125 ευρώ. Σημειώνεται ότι στις ελεύθερες δρομολογήσεις, όπου εκεί δεν υπάρχει επιδότηση της γραμμής, οι ακτοπλόοι με την εφαρμογή του νέου τύπου καυσίμου έχουν ζητήσει μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Στο μεταξύ, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, η εταιρεία «Άγιος Ευστάθιος Ναυτική Εταιρεία» κηρύχθηκεέκπτωτη από τη δρομολογιακή γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη με επιστροφή με μερική κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής (22.287,52 ευρώ), υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Οι κυρώσεις επιβάλλονται, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, καθόσον,"η από την 6η Αυγούστου 2019 και μετά η συγκεκριμένη εταιρεία δεν εκτελεί τα εγκεκριμένα δρομολόγια της παρ όλη τη πίστωση χρόνου που της χορηγήθηκε, είτεγια να ολοκληρώσει τις εργασίες αποκατάστασης της βλάβης του υπό πλοιοκτησίας πλοίου της ΣΑΟΣ ΙΙ είτε να αντικαταστήσει αυτό με άλλο κατά παράβαση των συμβατικών της υποχρεώσεων».
Σημειώνεται ότι από σήμερα η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη καλύπτεται από το ταχύπλοο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Άνδρος Τζετ». Το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Άρτεμις», που έως χθες κάλυπτε τη συγκεκριμένη γραμμή επέστρεψε στα δρομολόγια του στις Κυκλάδες.
Πηγή: ΑΜΠΕ