Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Από τις τελευταίες ημέρες του 2013 είχε να βρεθεί ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI), πάνω από τις 2.200 μονάδες. Την τελευταία φορά που ξεπέρασε το εν λόγω όριο ήταν στις 23 Δεκεμβρίου 2013 όταν είχε κλείσει στις 2.247 μονάδες. Χθες ο BDI κέρδισε 45 μονάδες ή 2,1% σε σύγκριση με την προηγούμενη Παρασκευή (τη Δευτέρα η αγορά ήταν κλειστή) και αναρριχήθηκε στις 2.213 μονάδες, με όλους τους επιμέρους δείκτες να εμφανίζουν ανοδική ρότα. Η ανοδική τάση κρατάει αρκετές ημέρες τώρα και αντικατοπτρίζει την άνοδο των ναύλων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων (capes, panamaxes, supramaxes και handysize), σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking.
Τα capesize πλοία σίγουρα οδηγούν την αγορά προς τα πάνω και παρασύρουν μαζί τους και τους ναύλους των panamax, καθώς βλέπουμε μία ισχυρή δραστηριότητα τόσο στον Ειρηνικό Ωκεανό όσο και τον Ατλαντικό, δήλωσε στο Reuters ο Randy Giveans, των Jefferies. Η αγορά φαίνεται αρκετά ισχυρή για το άμεσο μέλλον, καθώς οι παραδόσεις νεότευκτων παραμένουν ελάχιστες, πρόσθεσε.
Στα capesize
Στα capesize όπως αναφέρει η Allied Shipbroking, η σταθερή ροή των συναλλαγών που σημειώθηκε πρόσφατα στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος βοήθησε τους ναύλους να κινηθούν πολύ υψηλότερα σε σχέση με την αρχή του έτους. Στη διάρκεια των τελευταίων δύο εβδομάδων η ανοδική κίνηση συνεχίστηκε, με την αναρρίχηση του Baltic Capesize Index (BCI) στις 3.991 μονάδες την προηγούμενη Παρασκευή και στις 4.082 μονάδες χθες σημειώνοντας μία άνοδο που ξεπερνά το 25%.
Στα Panamax
Στα Panamax, με τη μείωση της διαθέσιμης χωρητικότητας τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό, η ζήτηση αύξησε τις τιμές των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα αυτές τις δύο τελευταίες εβδομάδες. Ο δείκτης BPI αυξήθηκε κατά περίπου 16% κατά την περίοδο των δύο εβδομάδων, φτάνοντας τις 2.196 μονάδες την προηγούμενη Παρασκευή. Επίσης υψηλότερα κατά 29% σε σύγκριση με δύο βδομάδες πριν βρέθηκε και ο δείκτης BSI των Supramax, ενώ άνοδο κατά 18% κατέγραψε και ο δείκτης BHI των μικρότερου μεγέθους πλοίων, των Handysize.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, η μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκε μετά την επανέναρξη των εργασιών στα ορυχεία της Vale στη Βραζιλία, αφού ξεπεράστηκε το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με την καταστροφή του φράγματος στις αρχές του τρέχοντος έτους, ενώ και τα λιμάνια της Αυστραλίας άρχισαν να φορτώνουν φορτία μετά το πέρασμα των κυκλώνων.
Η κινεζική αγορά
Η Κίνα αναφέρει το Reuters πρόκειται να δεχθεί τον Αύγουστο πάνω από 103,65 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος που είναι η μεγαλύτερη ποσότητα των δύο τελευταίων χρόνων, σύμφωνα με την Refinitiv.
Πάντως, οι αναλυτές παρατηρούν ακόμη την πορεία της ναυλαγοράς με προσοχή και αδυνατούν να εκφράσουν συγκεκριμένες απόψεις για τη μελλοντική της πορεία, καθώς πολλοί είναι οι παράγοντες που την επηρεάζουν, από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τους εμπορικούς πολέμους μέχρι και την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Πάντως πολλά θα κριθούν και από το πώς θα επιδράσουν στη ναυλαγορά οι νέοι κανονισμοί για τα καύσιμα μειωμένου θείου από το 2020.
Όπως εκτιμούν οι Clarksons, μετά το «γκαπ» που παρατηρήθηκε το 2019 στη σχέση προσφοράς και ζήτησης η επόμενη χρονιά θα είναι καλύτερη αναφορικά με τα μεγέθη αυτά καθώς, σύμφωνα με τους Lloysds List, τα πλοία που θα τεθούν εκτός λειτουργίας προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubers θα φτάσουν το 2,5% του παγκοσμίου στόλου από το 1% που κάνει συνήθως δεξαμενισμό σε ετήσια βάση.
Επίσης, ενώ η αύξηση της ζήτησης, που υπολογίζεται σε τόνους, αναμένεται να φθάσει στο 2,6%, ο ρυθμός αύξησης του στόλου προβλέπεται να φθάσει το 2,7% το 2020, σύμφωνα με την έκθεση, προσθέτοντας ότι η αύξηση του εμπορίου ανά τονομίλι αναμένεται να ανέλθει στο 3,3%. Για φέτος, σύμφωνα με τους Clarksons, η συνολική αύξηση του στόλου αναμένεται στο 2,9%, ενώ η αύξηση του εμπορίου σε τόνους και τονομίλια θα είναι μόλις 1,3%.