Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Με άνοδο έκλεισε το δεύτερο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, η πλειοψηφία των κατηγοριών του κλάδου κινήθηκε ανοδικά, με το τελικό ποσοστό να διαμορφώνεται στο +2,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018, με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 481 εκατ. ευρώ. Συνολικά για το εξάμηνο 2019 το ποσοστό ανόδου της συγκεκριμένης αγοράς διαμορφώθηκε στο +1,5% και ο συνολικός τζίρος έφτασε στα 980 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικά ανά κατηγορία στο δεύτερο τρίμηνο 2019 οι μεγάλες οικιακές συσκευές κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων κατά 10,9% και ο τζίρος τους ανήλθε στα 122 εκατ. ευρώ. Στις μικρές οικιακές συσκευές οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 8,7%, με τζίρο στα 36 εκατ. ευρώ. Τα προϊόντα πληροφορικής σημείωσαν άνοδο κατά 2,8% και τζίρο 97 εκατ. ευρώ. Οι τηλεπικοινωνίες επίσης κινήθηκαν ανοδικά κατά 2,7% και τζίρο στα 147 εκατ. ευρώ.
Απώλειες
Αντίθετα μεγάλες απώλειες σημείωσαν τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά με το ποσοστό να ανέρχεται στο -12% και τζίρο στα 68 εκατ. ευρώ. Πτώση κατέγραψαν και τα φωτογραφικά είδη (-1,7%) και τζίρο στα 6 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσοστό των ειδών εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων επίσης βρέθηκε σε αρνητικό έδαφος και συγκεκριμένα στο -8,6%, με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 6 εκατ. ευρώ. Στο εξάμηνο
Στο εξάμηνο πάντως τα φωτογραφικά είδη έκλεισαν με άνοδο κατά 2,8%, ενώ οι υπόλοιπες θετικές κατηγορίες ήταν οι μεγάλες οικιακές συσκευές (+9,1%), οι μικρές οικιακές συσκευές (+6,3%), τα προϊόντα πληροφορικής (+2,9%). Αντίθετα πτωτικά κινήθηκαν οι πωλήσεις των τηλεπικοινωνιών (-1,4%) και τα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων (-5,4%).
Ώθηση από προσφορές
Σύμφωνα με την GFK, οι κατηγορίες Loudspeakers και έξυπνες οικιακές συσκευές έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση, βοηθούμενα από τις έντονες προσφορές. Στις Μεγάλες Οικιακές Συσκευές (MDA), τα στεγνωτήρια και συγκεκριμένα η τεχνολογία αντλίας θερμότητας, αποτελούν ένα σημαντικό παράγοντα για τη θετική εικόνα της αγοράς για το δεύτερο τρίμηνο. Η αύξηση που παρατηρείται στις κουζίνες και ειδικά στις εντοιχιζόμενες άνω του πάγκου οφείλεται κυρίως στην αντικατάσταση παλιότερων συσκευών. Οι κατηγορίες του εντοιχισμού, που σχετίζονται με την κουζίνα, επηρεάζονται από την τάση αντικατάστασης παλιότερων συσκευών αλλά και από καινούργια ελκυστικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν. Η ανάγκη των καταναλωτών για συσκευές που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους, όπως τα πλυντήριο-στεγνωτήρια αποτελεί σημαντική αιτία για τη θετική πορεία της συγκεκριμένης κατηγορίας. Στα προϊόντα πληροφορικής (IT) οι οθόνες συνέχισαν για άλλο ένα τρίμηνο να έχουν σημαντική ανάπτυξη λόγω της αύξησης του gaming. Ομοίως και τα πληκτρολόγια. Οι φορητοί υπολογιστές κατέγραψαν αύξηση και για το 1ο τρίμηνο του 2019, εξαιτίας της αύξησης του gaming. Τα Gaming & Leisure Devices συνέχισαν για άλλο ένα τρίμηνο τη ραγδαία άνοδο, με τις κάρτες δικτύου να αποτελούν τον κύριο άξονα της ανάπτυξης. Σημαντικό ρόλο σε αυτήν την αύξηση έπαιξαν και οι προσφορές. Στις τηλεπικοινωνίες (TC) τα σταθερά τηλέφωνα συνέχισαν τη θετική παρουσία. Αξιοσημείωτη ανάπτυξη παρουσίασαν τα Headsets και τα Core Wearables.
Πτωτική τάση
Από την άλλη πλευρά πτώση παρατηρήθηκε στην κατηγορία της τηλεόρασης, αφού το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο διαδραματιζόταν το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου. Πτώση παρατηρήθηκε επίσης και στα DVD-Players, συσκευές πλοήγησης, κάρτες μνήμης, ακουστικά, USB, Camcorders. Για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο οι κονσόλες κατέγραψαν αρνητικό πρόσημο. Μεγάλη πτώση παρουσίασαν οι κατηγορίες Media Tablets. Μετά από ένα θετικό τρίμηνο, η κατηγορία των Mobile PCs επίσης ήταν πτωτική. Στα είδη εξοπλισμού γραφείου & αναλωσίμων αρνητικό πρόσημο παρουσίασαν τόσο τα πολυμηχανήματα όσο και οι εκτυπωτές.