Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Αύξηση εσόδων και όγκου πωλήσεων, αλλά και ανατιμήσεις στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, οι οποίες ωστόσο «ρίχνουν» ταχύτητα σε σχέση με την αρχή του έτους, υποδεικνύον τα στοιχεία των μετρήσεων της IRI για το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Αναλυτικότερα, στο εξεταζόμενο διάστημα τα έσοδα των σούπερ μάρκετ εμφανίζουν σε σύνολο αύξηση της τάξεως του 3,4%, επίδοση η οποία «αποκλιμακώνει» τα υψηλά ποσοστά που καταγράφηκαν στους πρώτους τρεις μήνες του έτους, τα οποία δεν ήταν αντιπροσωπευτικά υπό το πρίσμα ότι η 31η Δεκεμβρίου 2018 (μια πολύ βαριά ημέρα πωλήσεων) δεν περιλαμβάνεται στις πωλήσεις του 2018 (η τελευταία εβδομάδα / μήνα λήγει στις 30/12), αλλά στις μετρήσεις Ιανουαρίου 2019.
Σε όρους όγκου πωλήσεων διατηρούνται οι επιδόσεις του πρώτου τριμήνου, καθώς στο εξάμηνο η αύξηση παραμένει στο 2,9%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε θετικό γύρισε και το πρόσημο των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζοντας αύξηση εσόδων κατά 2,6%, με το μερίδιο αγοράς της κατηγορίας σε αξία να διαμορφώνεται στο εξεταζόμενο διάστημα στο 15,8%.
Ειδικά για τον Ιούνιο, ο οποίος φέτος έφερε ένα έντονο προεκλογικό άρωμα, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ επέστρεψαν θετικό πρόσημο τόσο σε αξία κατά 1,1% όσο και σε όγκο κατά 2,1%. Η επίδοση αυτή ακολουθεί έναν ιδιαίτερα αρνητικό Μάιο, όταν η πτώση σε όρους αξίας ήταν 2,3% και σε όγκου 2,8%. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι ελέω του εορτασμού του Πάσχα στα τέλη Απριλίου η υποτονική πορεία του Μαΐου θεωρείται μάλλον αναμενόμενη.
Σύμφωνα με την IRI, στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι τρεις μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κινήθηκαν ανοδικά σε αξία, ενώ μικρές «πιέσεις» δέχθηκαν τα είδη νοικοκυριού. Συγκεκριμένα, τα τρόφιμα εμφανίζουν τη σημαντικότερη ανάπτυξη (+3,9% σε αξία και +3,4% σε όγκο), τα είδη προσωπικής φροντίδας κατέγραψαν άνοδο 1,9% και σε αξία και σε όγκο, ενώ στα είδη νοικοκυριού σημειώθηκε άνοδος 1,3% σε αξία, ωστόσο οι όγκοι υποχώρησαν κατά 0,8%.
Επίσης, όλες οι επιμέρους βασικές 11 υπο-κατηγορίες που εξετάζει η IRI κινήθηκαν ανοδικά σε όρους αξίας, με τις πιο ισχυρές επιδόσεις να καταγράφονται στα «κατεψυγμένα τρόφιμα» όπου τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά 8,1%, στα σνακ με αύξηση 7,7% και στα συσκευασμένα τρόφιμα σε ποσοστό 5,8%. Οριακά πέρασε το «νήμα» με αύξηση 0,2% η κατηγορία των οικιακών καθαριστικών, ενώ και στα γαλακτοκομικά τα έσοδα εμφάνισαν περιορισμένη ανάπτυξη κατά 0,9%.
Σε ό,τι αφορά την εικόνα των όγκων, τα οικιακά καθαριστικά κατέγραψαν απώλειες της τάξεως του 3,1%, ενώ οι λοιπές δέκα κατηγορίες κατάφεραν να διατηρήσουν θετική τροχιά, συμπεριλαμβανομένων και των γαλακτοκομικών που κατέγραψαν οριακή αύξηση 0,5%. Και σε επίπεδο όγκων οι πιο δυνατές κατηγορίες ήταν τα σνακ με αύξηση 8,2%, τα κατεψυγμένα με 6,8% και τα συσκευασμένα τρόφιμα με 4,2%.
Οι τιμές
Ελαφρά «τσιμπημένες» εμφανίζονται οι τιμές ανά μονάδα όγκου στο πρώτο εξάμηνο, ωστόσο η αύξηση είναι οριακή και μειωμένη σε σχέση με την εικόνα του πρώτου τριμήνου του έτους.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο εξάμηνο η τιμή μονάδας όγκου εμφάνισε αύξηση 0,6%, όταν στο πρώτο τρίμηνο το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 1,1%. Να σημειωθεί ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2018 καταγράφηκε μηδενική αύξηση στην τιμή ανά μονάδα όγκου, ενώ το ίδιο διάστημα το 2017 κινήθηκε σε αρνητικά επίπεδα. Μολονότι τα ποσοστά της αύξησης είναι μικρά σηματοδοτούν ένα «πισωγύρισμα» όσον αναφορά την πορεία της κατανάλωσης, καθώς τη διετία 2017-2018 το γεγονός ότι η αύξηση στους τζίρους προερχόταν από την αυξανόμενη κινητικότητα των όγκων και όχι από ανατιμήσεις είχε δημιουργήσει αισιοδοξία στην αγορά ότι βελτιώνεται η καταναλωτική συμπεριφορά.