+50% οι αξίες των ξενοδοχείων της Αθήνας

Ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου του τουριστικού ρεύματος (2013-2018), σύμφωνα με μελέτη της HVS
Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2019 18:10
Shutterstock

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected] 

Περισσότερο από 50% αυξήθηκαν οι αξίες των ξενοδοχείων της Αθήνας από το 2013 μέχρι και το 2018 σύμφωνα με τον Hotel Valuation Index της HVS, ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου του τουριστικού ρεύματος προς την πρωτεύουσα και την άνοδο των βασικών δεικτών των ξενοδοχείων.

Σε μελέτη της HVS για την πορεία των αξιών των ξενοδοχείων μεγάλων πόλεων της Ευρώπη το 2019 ο σχετικός δείκτης που αφορά την Αθήνα είναι συνεχώς ανοδικός.

Το 2013 αυξήθηκε 7,6% σε σύγκριση με το 2012, το 2014 κατά 5,6%, ενώ ειδικά από το 2015 μέχρι και το 2017 εμφανίζει διψήφιο ποσοστό ανόδου. Το 2015 η άνοδος ήταν της τάξης του 12,6%, το 2016 ήταν της τάξης του 10,6% και το 2017 οι αξίες ανέβηκαν κατά 11%.

Ωστόσο το 2018 παρατηρήθηκε μία συγκράτηση, καθώς η άνοδος του δείκτη Hotel Valuation Index της HVS ήταν μόλις 5,7%.

«Απόσβεση»

Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η μεγάλη πτώση των αξιών που κατέγραψε η HVS για τα ξενοδοχεία τη Αθήνας τις χρονιές 2009-2012 δεν έχει «αποσβεστεί» ακόμη με αποτέλεσμα η μέση αξία ενός ξενοδοχείου το 2009 σε σύγκριση με το 2018 να είναι 0,6% χαμηλότερη σύμφωνα πάντα με την HVS.

Το ίδιο διάστημα (2009-2018) ο μέσος ευρωπαϊκός δείκτης της HVS για τις αξίες των ξενοδοχείων εμφανίζει άνοδο 2,7%. Συνεπώς θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι ακόμη η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά είναι υποτιμημένη. Ωστόσο από την πλευρά των δυνητικών αγοραστών υπογραμμίζεται ότι ήδη οι αξίες έχουν «ξεφύγει».

Όμως αυτό αποδεικνύεται στην πράξη από το εάν γίνονται αγοραπωλησίες  μονάδων. Προς το παρόν βέβαια, εκτός κάποιων εξαιρέσεων όπως π.χ. η πρόσφατη εξαγορά του Titania Hotel, οι αγοραπωλησίες δεν είναι πολλές, ενώ αντιθέτως δημιουργούνται εξαρχής νέα ξενοδοχεία.

Πληρότητα

Όπως προκύπτει από στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) το 2008 ο δείκτης της πληρότητας για το σύνολο των ξενοδοχείων της Αθήνας ήταν 71,3% η μέση τιμή δωματίου στα 99 ευρώ και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο στα 71 ευρώ. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε μία πτώση με αποκορύφωμα το 2012 όταν ο δείκτης πληρότητας έπεσε στο 50,1%, η μέση τιμή δωματίου στα 84 ευρώ (το 2013 μειώθηκε ακόμη περισσότερο στα 79 ευρώ) και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο στα 42 ευρώ.

Στη συνέχεια άρχισε και πάλι μία ανοδική πορεία των μεγεθών με αποτέλεσμα το 2018 να κλείσει η μέση πληρότητα στα 80%, η μέση τιμή δωματίου στα 105 ευρώ και το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο στα 84 ευρώ.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων της πρωτευούσης.

Το 2008 η μέση πληρότητα στα 5αστερα ήταν 64,5% και στα τετράστερα 71,9% ενώ το 2018 ανέβηκε στα 73,8% και 81,8% αντίστοιχα αφού στο ενδιάμεσο έπεσε το 2012 στο 50,6% (πεντάστερα) και 58,3% (τετράστερα). Αξίζει  επίσης να σημειωθεί ότι η μέση τιμή δωματίου στα πεντάστερα μειώθηκε από τα 170 ευρώ το 2008 στα 133 ευρώ το 2012 για να επανέλθει στα 171 ευρώ το 2018 ενώ το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο από 109 ευρώ το 2008 έπεσε στα 67 ευρώ το 2012 για να επανέλθει στα 126 ευρώ το 2018.

Αντίστοιχα στα τετράστερα η μέση τιμή δωματίου από 81 ευρώ το 2008 έφτασε τα 85 ευρώ το 2018 αφού πρώτα πέρασε από τα 58 ευρώ το 2013 και το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο από 58 ευρώ το 2008 ανέβηκε το 2018 στα 70 ευρώ αφού προηγουμένως έπεσε μέχρι και τα 37 ευρώ το 2013.

Ανταγωνιστική

Ωστόσο παρά το γεγονός ότι οι επιδόσεις βελτιώθηκαν σημαντικά εν τούτοις η Αθήνα εξακολουθεί να είναι πιο φθηνή σε σύγκριση με άλλες ανταγωνίστριες πόλεις της Δυτικής Ευρώπης, ενώ για το 2019 παρουσιάζει μία πιο αρνητική εικόνα από ό,τι το 2018. Ειδικότερα, το πρώτο τρίμηνο του 2019 έκλεισε με πτώση της τάξης του 6,8% στην πληρότητα, του 6,8% στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) και με μηδενική αλλαγή στη μέση τιμή δωματίου, σύμφωνα με τα μηνιαία δελτία ΕΞΑΑΑ και GBR Consulting.

Ο κίνδυνος της υπερπροσφοράς κλινών

 Η ΕΞΑΑΑ επισημαίνει τον κίνδυνο υπερπροσφοράς κλινών καθώς πλήθος νέων τουριστικών κλινών, διαφόρων τύπων και κατηγοριών, προστέθηκαν στον προορισμό, προϊόν μιας περισσότερο ευκαιριακής και λιγότερο μελετημένης εμπλοκής ανθρώπων και επιχειρήσεων με τα τουριστικά πράγματα, προφανώς επηρεασμένων από την πρόσκαιρη αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα.

Επίσης η ήδη μεγάλη ψαλίδα μεταξύ αφίξεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας και πληρότητας των ξενοδοχείων εξακολουθεί να μεγαλώνει καταδεικνύοντας το μείζον ζήτημα που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια στην πόλη. Η απότομη και άναρχη αύξηση κλινών της λεγόμενης «οικονομίας διαμοιρασμού» είναι σαφές πως έχει προκαλέσει πλέον μετάλλαξη στον προορισμό με σημαντικές συνέπειες και σε κοινωνικό επίπεδο. Πρόσφατα άλλωστε είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία από σχετική μελέτη του ΞΕΕ και της Grant Thornton.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα