Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Σε διαπραγματεύσεις με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της Ελλάκτωρ βρίσκεται η διοίκηση του ομίλου. Όπως ειπώθηκε χθες στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων, κατά την οποία παρουσιάστηκαν από τον πρόεδρο Γιώργο Προβόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο Αναστάσιο Καλλιτσάντση τα βήματα που έχουν γίνει, έπειτα από την ιστορική αλλαγή πορείας πέρυσι, η εκτίμηση είναι ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του μήνα.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή επί των χρηματοοικονομικών της Ελλάκτωρ, Εμμανουήλ Χρηστέα (από τα ανώτατα στελέχη που προσελήφθησαν τον τελευταίο ένα χρόνο), η επιδίωξη είναι να συμφωνηθεί μια νέα δομή για τον δανεισμό του ομίλου με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2026. Η διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου απαντώντας επίσης σε ερώτημα για το αν σχεδιάζει την έκδοση ομολόγου, σημείωσε πως είναι κάτι που την ενδιαφέρει, αλλά δεν περιλαμβάνεται στον άμεσο σχεδιασμό της.
Το συνολικό ύψος των δανείων της Ελλάκτωρ στο τέλος του 2018 (τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία) ήταν 1.416,3 εκατ. ευρώ (1.386,6 εκατ. στο τέλος του 2017). Στο προαναφερόμενο νούμερο συμπεριλαμβάνονται τα δάνεια των Παραχωρήσεων της Αττικής Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Μορέας, ύψους 506,8 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα ο δανεισμός που επιχειρείται να αναδιαρθρωθεί είναι ύψους 909,4 εκατ. ευρώ. Η χρήση του 2018 έκλεισε με ταμειακά διαθέσιμα ύψους 479,4 εκατ. ευρώ για το σύνολο του ομίλου, τα συνολικά έσοδα ήταν 1.857,3 εκατ. ευρώ και το τελικό αποτέλεσμα ζημιές 124,6 εκατ. ευρώ, επηρεασμένα από την εγγραφή ζημιών του κλάδου της κατασκευής.
«Μπήκε τάξη»
Στην ομιλία του προς τους μετόχους ο κ. Καλλιτσάντσης σημείωσε μεταξύ άλλων: «Αυτό που κατορθώσαμε να κάνουμε μετά από ατελείωτες μέρες και νύχτες στην ΑΚΤΩΡ (θυγατρική για τις κατασκευές) είναι να μπει μία κατ' αρχήν τάξη. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας και ας μην ξεχνάμε πως καλούμαστε να θεραπεύσουμε όλα αυτά τα θέματα ενόσω η εταιρεία λειτουργεί κι ανταγωνίζεται κάτω από εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες για τον κλάδο. Δεν θα πρέπει να περιμένουμε θαύματα στην Κατασκευή. Έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να χτίσουμε την ΑΚΤΩΡ του 21ου αιώνα. Τα έργα έχουν περιοριστεί, ιδιαίτερα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ο ανταγωνισμός είναι ασφυκτικός κι άνισος και όλα τα μεγάλα έργα καθυστερούν. Ελπίζουμε ότι αυτό θα αλλάξει άμεσα».
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου έκανε μια μεγάλη αναφορά στα βήματα που έχουν γίνει για την αλλαγή των διαδικασιών, την οργάνωση και τη μείωση του κόστους λειτουργίας της Ελλάκτωρ. Μεταξύ άλλων ανέφερε πως μόνον από τις συμβάσεις που σχετίζονται με την πληροφορική η επιχείρηση πέτυχε εξοικονόμηση που κυμαίνεται από 6% έως και 58% σε κάποιες περιπτώσεις, ενώ καταλήγοντας είπε: «Το έργο που αναλάβαμε είναι κολοσσιαίο και προφανώς δεν ολοκληρώνεται σε ένα χρόνο. Αυτό που ξεκίνησε πέρυσι στη γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ ήταν αλλαγή μόνο ως προς τη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου. Η δουλειά που γίνεται και πρέπει να γίνει είναι μία επίπονη και χρονοβόρα εξελικτική διαδικασία, αλλά όπως πρεσβεύει και το νέο μας εταιρικό δόγμα: Η αξία βρίσκεται στην εξέλιξη».
Η μαρίνα Αλίμου
Αναφορικά με τη μαρίνα του Αλίμου (η πιο πρόσφατη παραχώρηση που έχει αναλάβει η Ελλάκτωρ) ο όμιλος έχει στόχο να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες ανάπτυξης που δίδονται από το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, με χρήσεις τουρισμού, πολιτισμού και αναψυχής, γραφειακούς και εμπορικούς χώρους, χώρους ναυταθλητισμού και εστίασης, στις πέντε ζώνες χρήσεων και λειτουργιών αυτής με τη μέγιστη επιτρεπόμενη εκμετάλλευση των 18.520 τ.μ., υλοποιώντας συνολικές επενδύσεις της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη προς αξιοποίηση συνολικής επιφάνειας 210.000 τ.μ. Όπως εκτιμάται τα έργα θα ξεκινήσουν στο τέλος του 2020.
Απολογισμός
Προηγουμένως ο πρόεδρος του ομίλου, Γιώργος Προβόπουλος, έκανε έναν συνοπτικό απολογισμό για τον χρόνο που πέρασε, ενώ μίλησε γενικότερα για τις εξελίξεις στη χώρα: «Σήμερα μπορούμε να ελπίζουμε βάσιμα πως παράλληλα με τις δικές μας προσπάθειες για επιστροφή του ομίλου σε βιώσιμη κερδοφορία και η χώρα εισέρχεται σε μία πιο αισιόδοξη πορεία, ικανή να προσφέρει καλύτερες προοπτικές στις εγχώριες επιχειρήσεις. Μπορούμε να ελπίζουμε επομένως βάσιμα πως η τραυματισμένη αξιοπιστία της χώρας θα αποκαθίσταται σταδιακά, ώστε να βελτιωθεί το αρνητικό σήμερα επενδυτικό κλίμα και να φέρει την Ελλάδα σε μονοπάτι βιώσιμης οικονομικής προόδου και ευημερίας.
Όπως η Ελλάκτωρ, έτσι κι η Ελλάδα πρέπει να αφήσει πλέον πίσω τις στείρες πρακτικές του παρελθόντος, τις αναχρονιστικές λογικές, την εμμονή στο εύκολο και ευκαιριακό και να πάρει γενναίες αλλά αναγκαίες αποφάσεις για το μέλλον της».
Ο κ. Προβόπουλος στο κλείσιμο της συνέλευσης σημείωσε πως «χρειάζεται να αλλάξει το μίγμα της δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθείται, να μειωθεί η φορολογία και να ενισχυθούν ουσιαστικά οι δημόσιες επενδύσεις και τα έργα ΣΔΙΤ». Δήλωσε πάντως αισιόδοξος, λέγοντας ότι «είμαστε σε κρίσιμη καμπή».