Γιατί κατεβάζει ταχύτητα το 2019 η αγορά εμπορευματοκιβωτίων

Εκτιμήσεις της Drewry για ρυθμό 3% λόγω γεωπολιτικών και εμπορικών εντάσεων
Παρασκευή, 05 Ιουλίου 2019 11:45
UPD:11:45
REUTERS/Bob Riha Jr

Από την έντυπη έκδοση 

Χαμηλώνει τις προσδοκίες για τον ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς των containers μέσα στο 2019 η εταιρεία συμβούλων Drewry. Σε νέα της ανάλυση εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι μικρότερος από τις αρχικές προβλέψεις και θα πέσει στο 3% από 3,9% που είχε αρχικά εκτιμηθεί. 

Οδηγός» για την κάμψη του ρυθμού ανάπτυξης που βλέπει η Drewry, είναι οι προβλέψεις για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, από τον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, την κλιμακούμενη γεωπολιτική ένταση σε πολλές περιοχές σε όλο τον κόσμο, καθώς και το «γκρίζο τοπίο» που χαρακτηρίζει την εφαρμογή του νέου κανονισμού για αποθειωμένα ναυτιλιακά καύσιμα από την 1η Ιανουαρίου 2020. «Εξακολουθούμε να είμαστε σίγουροι ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα ανακάμψει το 2020, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από εξελίξεις που είναι εκτός ελέγχου των ναυτιλιακών εταιρειών», δήλωσε ο Σίμον Χένεϊ της Drewry.

«Η περαιτέρω εξάπλωση των προστατευτικών πολιτικών θα μπορούσε να κλονίσει την ανάπτυξη, ιδιαίτερα εάν οι ΗΠΑ στοχεύσουν και άλλους εμπορικούς τους εταίρους. Ωστόσο, θα μπορούσε να υπάρξει κάποια ανοδική πορεία για το εμπόριο εάν μερίδιο της μεταποιητικής παραγωγής “βγει” εκτός της Κίνας. Ο ασιατικός οικονομικός γίγαντας έχει μειώσει σταδιακά ζήτηση για εισαγωγές από το εξωτερικό, πιέζοντας τη ζήτηση για ενδιάμεσα αγαθά, οπότε οποιαδήποτε μετατόπιση σε λιγότερο δυνατές οικονομίες θα δώσει ώθηση στο εμπόριο», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

Η Drewry εκτιμά επίσης ότι σε τέτοιες περιόδους ο κίνδυνος αλλαγών στην εφοδιαστική αλυσίδα αυξάνεται.

Για παράδειγμα, υπογραμμίζει, στην αγορά του ειρηνικού οι διαφορετικές εκτιμήσεις στις οποίες έχουν καταλήξει οι ναυτιλιακές εταιρείες για το ύψος της ζήτησης κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, έχει οδηγήσει σε διαφορετικές στρατηγικές. Ορισμένες από αυτές έχουν βάλει περισσότερα πλοία, αναμένοντας νέο ράλι, όπως έγινε και πέρυσι, ενώ άλλες μειώνουν την παρουσία τους προκειμένου να «προστατεύσουν» τη ναυλαγορά. «Οι εταιρείες μπορεί να συγχωρεθούν επειδή δεν έχουν όλες τις απαντήσεις σε τέτοιες περιόδους. Θα υπάρξουν αναμφισβήτητα ορισμένα λάθη κατά μήκος του δρόμου και ο κίνδυνος προσωρινών προβλημάτων εφοδιασμού έχει αναμφίβολα αυξηθεί, είτε από πάρα πολλά ακυρωμένα δρομολόγια είτε από μεταφορές χωρητικότητας από περιοχή σε περιοχ», σημειώνει η Drewry. 

Χρεώσεις 
Εν τω μεταξύ, η έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στον Περσικό Κόλπο έχει οδηγήσει πολλούς Liners να επιβάλουν χρεώσεις για επισφάλιστρα για κινδύνους πολέμου. Την επιβάρυνση αυτή, αρχής γενομένης από σήμερα 5 Ιουλίου 2019, και ύψους 36 δολαρίων ανά κουτί, επέβαλε η γαλλική CMA CGM και αφορά όλα τα φορτία που περνούν από Ομάν, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Μπαχρέιν, Σαουδική Αραβία, Κουβέιτ και το Ιράκ.    

Ηλεκτρονική εποχή 
Στην «αλυσίδα» της μετάβασης των μεγάλων Liners στην ηλεκτρονική εποχή και το blockchain εισέρχονται η Hapag-Lloyd και η ONE, που είναι η πέμπτη και η έκτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Οι δύο αυτές εταιρείες θα είναι οι τελευταίες που θα συμμετέχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα TradeLens. Η TradeLens χρησιμοποιεί την τεχνολογία blockchain για την ενίσχυση της αξιοπιστίας και της διαφάνειας κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας στο διεθνές εμπόριο, αλλά και για τη μείωση του χρόνου των γραφειοκρατικών διαδικασιών σε ό,τι αφορά τη διεκπεραίωση των φορτίων. Η πλατφόρμα αυτή αναπτύχθηκε από τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο στον κόσμο, τη Moller-Maersk και τον όμιλο IBM, ενώ πρόσφατα ακολούθησαν η CMA CGM και η MSC. Πλέον η TradeLens περιλαμβάνει πλέον πάνω από το 50% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα