Στις πολιτικές του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη διεύρυνση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της ελληνικής ναυτιλίας αναφέρθηκε ο Φώτης Κουβέλης, μιλώντας σε συνέδριο του Greek Shipping Summit, με θέμα «2020:The Wind of Change in Global Shipping», στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Ο κ. Κουβέλης υπογράμμισε ότι «οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία έχουν προκαλέσει αύξηση στη ζήτηση ναυτιλιακών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα η ναυτιλία να ξεπερνά την περίοδο της κρίσης με τους χαμηλούς ναύλους. Ακόμα κι εκείνη την περίοδο, πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι οι επιδόσεις της ελληνικής ναυτιλίας ελάχιστα επηρεάστηκαν. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο τομέας των θαλασσίων μεταφορών χρειάζεται ένα ελεύθερο και σταθερό παγκόσμιο κανονιστικό πλαίσιο, που θα εγγυάται την άνευ περιορισμών και διακρίσεων πρόσβαση των πλοίων στο σύστημα διακίνησης φορτίων. Έτσι θα μπορούν να επωφελούνται και οι μεταφορείς και οι χρήστες των υπηρεσιών μεταφοράς, οι πελάτες τους. Αλλά πάνω από όλα χρειάζεται ενιαίους κανόνες ασφάλειας και προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος» σημείωσε.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξήγησε, το υπουργείο Ναυτιλίας σχεδιάζει και κατευθύνει τη ναυτιλιακή πολιτική του, στη βάση της συνεργασίας του με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Επίσης, υποστηρίζει την αναθέρμανση των διαπραγματεύσεων σχετικά με τη Συμφωνία για το Εμπόριο Υπηρεσιών (TiSA). Επιπλέον, υποστηρίζει και πρωτοβουλίες και ενέργειες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες έχουν στόχο να διασφαλίσουν νέες αγορές για την Ευρωπαϊκή Ναυτιλία.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η εφαρμογή της αρχικής στρατηγικής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από πλοία αποτελεί σημαντικό μέγεθος για τις προσπάθειες του Οργανισμού να πετύχει τις κατάλληλες διεθνείς λύσεις για μια διεθνή βιομηχανία όπως είναι η ναυτιλία.
«Θεωρούμε ότι πρέπει να εφαρμοστεί με ομαλό τρόπο το νέο όριο του 0,5% περιεκτικότητας σε θείο στα ναυτιλιακά καύσιμα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι υπάρχει επαρκής ποσότητα και ποιότητα καυσίμων. Η Ελλάδα παρακολουθεί στενά τις διεθνείς εξελίξεις στους τομείς αυτούς και προσαρμόζει τη στρατηγική της, με γνώμονα τη μακροχρόνια διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας» ανέφερε ο Φώτης Κουβέλης.
Ο ίδιος τόνισε πως προτεραιότητα του υπουργείου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του Πειραιά ως ναυτιλιακού κέντρου. Στη βάση αυτή ενισχύεται η ακαδημαϊκή ναυτιλιακή εκπαίδευση, αλλά και η ναυτική εκπαίδευση, με στόχο να διατηρηθεί και να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η ελληνική ναυτιλιακή και ναυτική τεχνογνωσία.
Για τον λόγο αυτό ενισχύονται, σύμφωνα με τον κ. Κουβέλη, με κάθε τρόπο η δημόσια ναυτική εκπαίδευση, η οποία παρέχεται δωρεάν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, ιδρύονται νέες Σχολές και Ειδικά Σχολεία, εκσυγχρονίζονται οι εγκαταστάσεις κι ο εξοπλισμός των ΑΕΝ, αλλά κι αναμορφώνεται το πρόγραμμα σπουδών, σε συνεργασία με την Ένωση Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο και το Ίδρυμα Ευγενίδου. Στόχος, όπως είπε, είναι να δημιουργηθούν δομές που προωθούν την εξειδίκευση και συμβάλλουν περαιτέρω στην ανάπτυξη και την επέκταση της πλούσιας βάσης γνώσεων στη θάλασσα. «Αυτό θα οδηγήσει σίγουρα στη διεύρυνση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος του Πειραιά και της ελληνικής ναυτιλίας συνολικά» εκτίμησε ο υπουργός.
Όπως συμπλήρωσε, η Ελλάδα παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις στον χώρο της Ναυτιλίας. «Είναι από τις πρώτες χώρες που δημιούργησαν νομικό πλαίσιο για τη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως καυσίμου στη Ναυτιλία. Κι αυτό είναι ακόμα μία απόδειξη των περιβαλλοντικών ευαισθησιών της κυβέρνησης και της χώρας. Επιπλέον, η κυβέρνηση άλλαξε τον νόμο για τις αξιοποιήσεις των 10 περιφερειακών λιμανιών και είμαστε πολύ κοντά στην αξιοποίηση των λιμένων Καβάλας κι Αλεξανδρούπολης. Ταυτοχρόνως, η κρουαζιέρα κάνει νέα βήματα, με την Ανατολική Μεσόγειο να μπαίνει εκ νέου στους προορισμούς των μεγάλων εταιρειών» είπε ο κ. Κουβέλης.
Παράλληλα, σημείωσε πως και το υπουργείο είναι έτοιμο να συζητήσει με τους ενδιαφερόμενους το ενδεχόμενο αξιοποιήσεων λιμανιών που ευνοούν τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας.
Επιπλέον, θωρακίζει τα λιμάνια με μικρότερα και μεγαλύτερα έργα για τη βελτίωση της ασφάλειας και των υποδομών τους. Μόνο «φέτος σχεδόν τριπλασιάστηκαν οι σχετικοί πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων» ανέφερε ο υπουργός.