Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έκρηξη ναύλων αναμένουν στο τρίτο και ιδιαίτερα στο τέταρτο τρίμηνο του 2019 οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια. Σχετικές ήταν οι αναφορές στη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων της Tsakos Energy Navigation (TEN), η οποία πραγματοποιήθηκε στο «Μέγαρο Μακεδονία» στην έδρα της εταιρείας στην Αθήνα.
O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ Νίκος Τσάκος στην παρουσίασή του επικαλέστηκε ανάλυση του οίκου Fearnleys, σύμφωνα με την οποία οι ναύλοι στα VLCC αναμένεται μέχρι τέλος Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους να φτάσουν στα 80.000 δολ. την ημέρα από τα 16.000 δολ. την ημέρα που κυμαίνονται το τελευταίο διάστημα.
Μια ανοδική κίνηση των VLCC θα συμπαρασύρει -όπως αναφέρθηκε- και τους ναύλους των υπόλοιπων κατηγοριών δεξαμενόπλοιων και κυρίως των suezmax.
Αύξηση ζήτησης αργού
Η αγορά των δεξαμενόπλοιων το επόμενο διάστημα θα επηρεαστεί σύμφωνα με όσα ανέφερε σε μία παρουσίασή του στη συνέλευση της ΤΕΝ ο κ. Henry Curra της Braemar από την αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου το τρίτο και κυρίως το τέταρτο τρίμηνο του 2019, από Κίνα και Ινδία, τη σημαντική άνοδο των αμερικανικών εξαγωγών αργού οι οποίες παράλληλα «σπρώχνουν» προς τα επάνω και τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου, καθώς όλο και περισσότερες εξαγωγές πηγαίνουν προς την Άπω Ανατολή και την Κίνα, καθώς και την «αναταραχή» που αναμένεται να προκαλέσει στον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων η εισαγωγή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου, που θα υποχρεώσει έναν αριθμό πλοίων να δεξαμενιστούν προκειμένου να εγκαταστήσουν scrubbers.
Επίσης, πολλά μεγαλύτερης ηλικίας πλοία αναμένεται να οδηγηθούν στα διαλυτήρια, καθώς θα είναι ασύμφορη η λειτουργία τους. Εκτιμάται ότι η μέση ηλικία των πλοίων προς απόσυρση θα πέσει στα 17,5 έτη, ενώ τώρα είναι πάνω από 22 έτη. Σημειώνεται ότι το 2018 πήγαν στα διαλυτήρια 178 δεξαμενόπλοια (μεταφορικής ικανότητας άνω των 10.000 dwt το ένα) ή συνολικά 20,8 εκατ. dwt, έναντι 102 πλοίων το 2017 (9,4 εκατ. dwt) και 40 το 2016 (2,5 εκατ. dwt).
Βιβλίο παραγγελιών
Επίσης, ένας ακόμη λόγος είναι το μικρό σχετικά βιβλίο παραγγελιών. Σύμφωνα με άλλα στοιχεία το orderbook, ανέρχεται σε 445 δεξαμενόπλοια για την επόμενη τριετία, ενώ υπάρχουν 980 δεξαμενόπλοια ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών που αναμένεται να απομακρυνθούν από τον παγκόσμιο στόλο το ίδιο χρονικό διάστημα. Να σημειωθεί επίσης ότι το orderbook τον Φεβρουάριο του 2019 ήταν στο 9,4% του υφιστάμενου εν ενεργεία στόλου, ενώ στο τέλος του 2018 ήταν στο 10,2% και το 2010 στο 22,3%.
Στην περίπτωση που οι εκτιμήσεις των αναλυτών επαληθευθούν, τότε τα κέρδη και τα μερίσματα των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια θα εκτιναχθούν, με τη διοίκηση της ΤΕΝ να αναμένει αύξηση της αξίας της μετοχής της, η οποία διαπραγματευόταν χθες στην αρχή της συνεδρίασης του χρηματιστήριου της Νέας Υόρκης στην περιοχή των 3 δολ. ανά μετοχή.
Μεγέθη 2018
Επισημαίνεται ότι η ΤΕΝ ανακοίνωσε για το 2018 έσοδα ύψους 529,879 εκατ. δολ., σχεδόν όσα και το 2017 (529,182 εκατ. δολ.) και ζημίες που αναλογούν στους μετόχους στα 132,966 εκατ. δολ., έναντι ζημιών 16,164 εκατ. δολ. λόγω και των έκτακτων επιβαρύνσεων ύψους 65,9 εκατ. δολ. από την πώληση πέντε πλοίων, και προσαρμοσμένα EBITDA 190,733 εκατ. δολ. έναντι 216,253 εκατ. δολ. έναν χρόνο πριν.
Πάντως, το τέταρτο τρίμηνο του 2018 ήταν πολύ καλύτερο από τα τρία προηγούμενα τρίμηνα, διάστημα κατά το οποίο ο κλάδος βούλιαξε σε ιστορικά χαμηλά.
Στο τέταρτο τρίμηνο η ΤΕΝ κατέγραψε έσοδα ύψους 153,755 εκατ. δολ. έναντι 134,517 εκατ. δολ. το ίδιο διάστημα το 2017, προσαρμοσμένα EBITDA 66,267 εκατ. δολ. έναντι 52,907 εκατ. δολ. το τέταρτο τρίμηνο του 2017 και ζημίες που αναλογούν στους μετόχους 73,353 εκατ. δολ. έναντι 16,728 εκατ. δολ. το τέταρτο τρίμηνο του 2017.