Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ο τομέας του χύδην ξηρού φορτίου θα πληγεί περισσότερο από τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας σύμφωνα με μία νέα μελέτη του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, ο οποίος τονίζει επίσης ότι εκτός από τον λεγόμενο «εμπορικό πόλεμο» μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων, ο κίνδυνος παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης θα έχει επίσης αντίκτυπο στο θαλάσσιο εμπόριο. Ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος του κόσμου υποβαθμίζει την πρόβλεψη του αναφορικά με την αύξηση των τονομιλίων μεταφερόμενου φορτίου για το 2019 στο 2,8%, από 3,4% που είχε εκτιμήσει τις αρχές του έτους.
Τα επίπεδα των δασμών αυξήθηκαν από περίπου 10% σε 25% και όπως εκτιμά ο Clarksons, ο άμεσος αντίκτυπος από την εξέλιξη αυτή το 2019 θα μειώσει το εμπόριο διά θαλάσσης κατά 0,2% σε τόνους και κατά 0,4% σε τονομίλια με τις προηγούμενες εκτιμήσεις να ήταν αντίστοιχα -0,1% και -0,3%, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο.
Η εικόνα, ωστόσο, φαίνεται ότι θα είναι καλύτερη το επόμενο έτος. Οι προβλέψεις ανάπτυξης του εμπορίου για το 2020 παραμένουν θετικές σε 3,9% σε τoνομίλια, εν μέρει λόγω των αναμενόμενων θετικών τάσεων στις συναλλαγές πετρελαίου και φυσικού αερίου εκτιμά ο Clarksons.
Χάλυβας και σιτηρά
Τα προϊόντα σιτηρών και o χάλυβας θα πληγούν περισσότερο από την τελευταία κλιμάκωση των δασμών από τις ΗΠΑ και την Κίνα, εκτίμησε ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος.
Το εμπόριο σιτηρών θα υποστεί φέτος μείωση 5,2% σε τονομίλια, λόγω της πιθανής ύφεσης των κινεζικών αγορών σιτηρών από ΗΠΑ και των περιορισμένων εναλλακτικών προορισμών που υπάρχουν για το εμπόρευμα, αναφέρει η έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου.
Τα προϊόντα χάλυβα θα σημειώσουν συρρίκνωση κατά 0,7% στις μεταφορές τονομιλιού, καθώς οι αμερικανικές εισαγωγές παραμένουν υπό πίεση.
Ενώ οι κινεζικοί δασμοί στις εισαγωγές σπόρων σόγιας από τις ΗΠΑ έχουν καθοριστεί στο 25% από τον Ιούλιο του 2018, οι όγκοι των εμπορικών συναλλαγών τους τελευταίους μήνες ήταν πιο υγιείς, καθώς είχαν μειωθεί και οι εντάσεις στις σχέσεις των δυο χωρών. Το εμπόριο σιτηρών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας ανήλθε σε 4,9 εκατομμύρια τόνους το πρώτο τρίμηνο πέρυσι, ενώ ήταν μόλις 0,4 εκατ. τόνους το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Οι προοπτικές για το επόμενο διάστημα παραμένουν ασαφείς, καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονται. Έχουν καταγραφεί αναφορές ότι το Πεκίνο θα μπορούσε να ωθήσει τους κρατικούς αγοραστές σιτηρών να μποϊκοτάρουν τα αμερικανικά γεωργικά προϊόντα, ανέφερε ο Clarksons. Συνολικά, οι νέοι δασμοί αναμένεται να επηρεάσουν το συνολικό διά θαλάσσης εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου κατά -0,7% σε τονομίλια και κατά -0,3% στον όγκο του εμπορίου, αλλά ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons δήλωσε ότι η κατάρρευση του φράγματος Vale θα έχει πιο αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο.
Τα containerships
Αναφερόμενος ο ναυλομεσιτικός οίκος στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων σημειώνει ότι οι δασμοί θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο εμπόριο φέτος, σε αντίθεση με το 2018.
Ο Clarksons αναμένει μία πτώση κατά 0,3% το φετινό έτος στα τονομίλια, λίγο περισσότερο από την προηγούμενη εκτίμηση (-0,2%) αλλά δεν είναι τόσο κακή όσο αυτή που προβλέπει το χειρότερο σενάριο (-1,5%).
Από τον εμπορικό πόλεμο θα επηρεαστούν κυρίως το εμπόριο μέσω του Ειρηνικού Ωκεανού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα επηρεαστεί αρνητικά και το ενδοασιατικό εμπόριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι το εμπόριο μετρούμενο σε τονομίλια αυξήθηκε κατά 0,1% καθώς οι liners έσπευσαν να αυξήσουν τα φορτία από την Κίνα για να προλάβουν την επιβολή χειρότερων δασμών.